Temperatuur loopt op en motor verliest trekkracht

Gestart door haagsma, 31-08-2011 19:32:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MVeldhuis

Ik heb toch zeker niet het idee dat dit normaal is, zelfs al zou het rpm wat te laag zijn geweest.
Zou zeker proberen uit te vinden of je niet een verminderde koelcapaciteit hebt door onder andere:

- verminderde opbrengst waterpomp (schoepjes weg)
- Niet geheel openende thermostaat
- intern deels dichtzittende radiateur
- extern vuile radiateur (boel vliegjes vuil en zand zijn funest voor koelcapaciteit)
- misschien een oude slappe of ietwat maf gemonteerde slang die iets een knik heeft oid.

Hoe is je kvs potje en dop? In de bergen kan je kvs heel goed al koken bij 90 graden en als je een oude dop hebt en dus geen drukopbouw in je systeem kan dit volgens mij best de oorzaak zijn.

haagsma

Ik heb zelf het gevoel dat ik door een of andere reden verminderde koelcapaciteit had ook al zou ik de motor misschien wat meer toeren kunnen laten draaien.Ik zat zelf ook te denken aan de radiateur intern of extern. Er zitten extern wel wat beschadigingen op de radiateur. De slangen heb ik bekeken en heb geen onregelmatigheden kunnen waarnemen. Je opmerking over de thermostaat en het kvs potje en dop zal ik onthouden en checken.

UserID6342

Had even niet in de gaten dat de auto een diesel betroft, maar dan nog blijft mijn antwoord staan dat het gemiddeld toerental van 2300-2500 rpm te weinig is met een kar er achter.

Ronald21

Citaat van: reneetje op 31-08-2011 22:25:20
Citaat van: Ronald21 op 31-08-2011 22:20:25
het gaat idg om de koeling en niet Nm''s

???


Nm is de eenheid van koppel (newtonxmeter)

10N komt overeen met 1 kg (op aarde)

Vermogen is arbeid per tijdseenheid in bv PK, Watt, Joule/sec = Nm/sec

Vermogen is een fictieve parameter.

Betekent zou in staat moeten zijn om.........

Nm daar draait het om, of nog beter de Newtons afgezet op het wegdek (kracht)

F= m x a   => a= F/m  (versnelling=kracht/massa van de auto)

Al hoofdpijn ;o))


ovlov 058

Als je airco hebt, deze misschien even uitzetten tijdens de "hillclimb"