V70 TDI

Gestart door volvomen, 12-04-2004 14:30:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvomen

Hoi, Ik heb een TDI met 190 dkm op de teller, en de motor maakt een klapperend geluid, en niet alleen die van mij, maar veel van deze diesels klinken hetzelfde. Net alsof de distr. riem of een rol staat te klapperen. Met name bij staionair toerental hoor je het nogal behoorlijk. Maar zoals ik al zei, ook bij soortgenoten hoor je dit geluid, echter bij het nieuwe type met de "oude" TDI en 100 dkm hoor je het bijna niet.

Moet ik al bang worden ?

Arie

thecrew

Ja heel bang ;) Nee hoor, ik zou het niet weten. Mijn tdi heeft nu 250.000 km gelopen en ik hoor niks. Is je distributie riem al eens vervangen, en daarbij ook alle rollen? Probeer daar eens achter te komen. Sommige rollen willen wel eens uit de lagers lopen. Suc6

bover

dag Arie, ik denk dat je de spanrol hoort die de riem steeds aanspant. Beetje metaalachtig geluid??

jetse

Een tikkend geluid zou wel eens veroorzaakt kunnen worden door de vacuumpomp. Laat de motor stationair draaien en trap de rem eens diep in. Als het geluid (even) verdwijnt dan weet je genoeg....
Dit is overigens niet echt erg of zo, maar irritant is het wel!
groeten jetse.

denkweb

Als het een harde TIK is die je om de zoveel seconden hoort: dit is je airco... verder zou ik het niet durven zeggen. Ook de rembekrachtigingspomp (hierboven beschreven als vacuumpomp) kan idd wel eens flink tikken, als dit boven normaal begint te klinken en je remdruk valt na herhaaldelijk remmen weg dan wordt het tijd om die te vervangen (a 444,00 excl btw excl vervangen) dus ik mag hopen dat het iets anders is ;-)

AEO

#5
Ik hoor ook helemaal niets vreemds aan de motor (tenminste: dat boven het geluidsniveau van die tractor uitkomt). En ik heb inmiddels ook 190k km op de teller staan.
Alle paddestoelen zijn eetbaar. Weliswaar zijn er paddestoelen die je maar
een keer kunt eten

Ben123

Controleer de waterpomp,er zit misschien nog het oude model op!

volvomen

Jongens, bedankt voor jullie reacties ! Ik denk dat het idd te maken heeft met de spanrol van de aggregaten..... Er zit trouwens net een nw. airco pomp op (€€€€) verd....... maar voor de tijd deed tie het ook, en ook bij andere tdi's hoor ik het wel, dus zal wel goed zijn.

volvomen

Het is toch de vacuümpomp. Als ik een paar keer op de rem trap is het geluid even weg.

denkweb

Je kunt testen of deze nog goed werkt: Ga 80+ rijden op een rustige weg en stamp dan ineens hard op de rem (net niet de ABS gebruiken). Herhaal dit nog een paar keer voordat je stilstaat. Als je na de eerste keer remmen het gevoel krijgt dat je rempedaal 'hard' blijft dan bouwt je pomp te weinig druk op en is het dus tijd om deze te vervangen, doorrijden kan levensgevaarlijk zijn omdat je geen waarschuwing krijgt als je rem-vacuümdruk te laag is... ben zelf vorig jaar op die manier door een rood licht geknald. De pomp is dan versleten en bouwt niet snel genoeg voldoende druk op voor een tweede rempoging.

Dure hobby, maar zeker niet achterwege laten! (tip: bel eens met VW/AUDI of zij zo'n ding kunnen leveren, tis immers een AUDI motor en VW/AUDI heeft er meer rondrijden als VOLVO... you'll never know!)

Reitse

Kweet niet of het voor iedere auto hetzelfde is, maar toch even een kleine aanvulling.
Voor de grote 210 beurt had ik het gevoel dat het pedaal in eerste instantie niet heel erg hard was maar bij de tweede keer remmen een stuk harder werd en beter z'n werk ging doen. Ik heb remolie vervangen en, o wonder, nu is het pedaal meteen hard en kan er stevig geremd worden. Verse remolie is ietsje goedkoper...

volvomen

Reitse, Dit komt er bij mij ook nog bij..... Ook ik merk dit bij het remmen. M'n zwager heeft een nw. type V70 2.5D en deze remt veel heftiger en feller. Dus de vloeistof vernieuwen en het is over. (kost dat eigenlijk ?)

Reitse

Nieuwe olie kost rond de 11 euro als je het laat doen. Komt nog wel wat arbeidsloon en btw overheen, maar dan ben je wel weer 2 jaar klaar.

denkweb

Citaat van: volvomen op 09-06-2004 05:36:47
Reitse, Dit komt er bij mij ook nog bij..... Ook ik merk dit bij het remmen. M'n zwager heeft een nw. type V70 2.5D en deze remt veel heftiger en feller. Dus de vloeistof vernieuwen en het is over. (kost dat eigenlijk ?)

Als je pedaal na herhaaldelijk remmen hard wordt vergeleken met de eerste keer remmen dan wil ik je toch nog een keer op deze reactie van mij wijzen:

Citaat van: denkweb op 26-04-2004 09:47:42
Ook de rembekrachtigingspomp (hierboven beschreven als vacuumpomp) kan idd wel eens flink tikken, als dit boven normaal begint te klinken en je remdruk valt na herhaaldelijk remmen weg dan wordt het tijd om die te vervangen (a 444,00 excl btw excl vervangen) dus ik mag hopen dat het iets anders is ;-)

Als je remdruk wegvalt wordt je pedaal 'hard', je moet meer kracht zetten om tot stilstand te komen. Als je hier meer door blijft rijden komt er een moment dat de auto helemaal niet meer te remmen valt omdat je zoveel kracht moet leveren dat er geen remmen meer aan is! Vaak naar herhaaldelijk remmen omdat de vacuümpomp niet snel genoeg voldoende druk opbouwt om opnieuw te kunnen remmen. Mijn advies: laat de dealer hier eens naar kijken, want als dit je probleem is dan is het vervangen van je remolie niet de oplossing.