Durf het bijna niet te vragen... Automaat en emissiewaarde lampje?

Gestart door janjoh, 15-08-2011 22:53:52

Vorige topic - Volgende topic

janjoh

Hallo forummers! Weet dat jullie me gaan uitlachen nu maar het moet dan maar  :eusa_shifty: De automaatbak van mijn V70 doet rare dingen, bonkt en slipt af en toe, (misschien een keer flushen?) maar.... Na bijna iedere "bonk" gaat het emissiewaarde lampje branden en vervolgens, ja het is echt waar!, gaat de bak vervolgens zijdezacht zijn werk doen! Als vervolgens na enige tijd (kan soms 2dagen duren) het lampje weer uit gaat dan vervalt de bak weer in zijn oude gewoontes! Dit fenomeen heeft zich nu zeker 3 keer herhaald en ik weet na dit forum doorgespit te hebben dat e.e.a. geen verband met elkaar kan hebben MAAR TOCH IS HET ZO!!!

Ra,ra, hoe kan dit komen?

Groet van een a-technisch forumlid
Jan ???

-D©©©L-

Gaat de bak niet gewoon in noodloop waardoor je wat moeilijker op gang komt ?
Het pijltje van de automaatbak begint niet te knipperen ?

arjenT5R

foutcodes uitlezen, automaat kan moeilijk gaan doen doordat een bepaalde sensor de verkeerde waarde doorgeeft.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

mehn

Citaat van: -D©©©L- op 16-08-2011 17:04:32

Het lijkt er op dat het "andersom" is. Als het emissielampje gaat branden (motor in noodloop?) dan schakelt de automaat goed.
Lijkt me een vacuum- of sensorprobleem waardoor het lijkt alsof het probleem in de automaat zit.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

-D©©©L-

Citaat van: mehn op 16-08-2011 17:25:59

Het lijkt er op dat het "andersom" is. Als het emissielampje gaat branden (motor in noodloop?) dan schakelt de automaat goed.
Lijkt me een vacuum- of sensorprobleem waardoor het lijkt alsof het probleem in de automaat zit.

Er zijn een aantal V70's waarbij het ECU lampje gaat branden als de TCU een probleem constateert.
Bonken van de automaatbak kan ik niet verklaren uit een probleem met de motorloop (tenzij de motor op zich natuurlijk slecht loopt, maar dat is niet vermeld).

Ludo

Ik heb wel gehad dat de bak de gekste dingen ging doen, toen de standenschakelaar niet goed afgesteld was.
Maar het emissielampje ging daar niet bij branden, enkel de oranje pijl.

janjoh

Het pijltje van de automaatbak begint niet te knipperen ?

Nee, pijltje van van bak knippert niet. En noodloop ook niet.

Citaat van: arjenT5R op 16-08-2011 17:19:55
foutcodes uitlezen, automaat kan moeilijk gaan doen doordat een bepaalde sensor de verkeerde waarde doorgeeft.

idd, die foutcodes zal ik moeten laten uitlezen sowieso!

Mannen, vooralsnog bedankt voor het meedenken en hopelijk zal het laten uitlezen van de foutcodes wat helderheid brengen.
O ja, en de motor loopt verder normaal enne eigenlijk durf ik het weer niet te vragen, maar wat is een TCU? Iets met ? control unit waarschijnlijk? Heb de zoekfunctie hier gebruikt maar deze kende geen TCU!

Bedankt tot zover!

arjenT5R

je zit in de richting Transmission control unit,
idd ff codes uitlezen en van daaruit verder
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

LvD

Al een oplossing gevonden? Ik heb volgens mij dezelfde problemen. Heb een apparaatje waarmee ik mijn foutcodes kan uitlezen. Als ik google op die foutcodes dan krijg ik vaak als oplossing dat de bak geflushed moet worden. (Heb daar net een topic over geopend, ook iets voor jou misschien?) Ik zie dat jij ook een v70 met 2.4 motor hebt, dus ik kan jouw volvo ook uitlezen. Als je interesse hebt, kom maar een keer langs in Delft.