Wie rijdt er alweer op winterbanden (seizoen 2011/2012)?

Gestart door Henida, 24-09-2011 23:33:20

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Citaat van: Sbv op 05-12-2011 20:37:23

Kwam er achter dat ik helemaal vergeten was de velgen schoon te maken afgelopen voorjaar  :eusa_wall:

Idem  :eusa_shhh:

De zomerwielen zijn trouwens ook vies de opslag in gegaan, al zal dat niet zo vies zijn als jouw velgen  ;D

Sbv

Citaat van: elianmars op 05-12-2011 22:47:42

Kwam er achter dat ik helemaal vergeten was de velgen schoon te maken afgelopen voorjaar  :eusa_wall:

De zomerwielen zijn trouwens ook vies de opslag in gegaan, al zal dat niet zo vies zijn als jouw velgen  ;D
Mooi zwart is niet lelijk  ;D. De zomervelgen zijn momenteel egaal zwart, wat veel op pad geweest de laatste tijd

antraciet

Citaat van: Sbv op 05-12-2011 23:02:03

Mooi zwart is niet lelijk  ;D. De zomervelgen zijn momenteel egaal zwart, wat veel op pad geweest de laatste tijd

Als je wilt wil ik ze wel schoonblazen op de zaak met hete hogedruk  ;D

fust850

Gisteren de Michelin winterslofjes erop gelegd, op 15" Argo velgen.
Nu kunnen de Cetus velgen een opknapbeurt krijgen voor de zomer.

Meteen maar even de veerpootbrug erop geschroefd, laat de winter maar komen... ;-)
Zweedse wolf in schaapskleren:  Ford S-Max 2.5ST Roffelbus

Chris

Ik leg ze altijd vies weg, en maak ze schoon voordat ze de wagen weer onder gaan.

Taranis

Citaat van: viking_in_shorts op 05-12-2011 12:00:45
Sterker nog - hier word altijd erg duidelijk verteld dat je de eerste ca 100 km na het verwisselen de banden eerst moet "inrijden", ook al zijn het geen nieuwe banden.

Wat houdt dat inrijden van banden in dan?

Sbv

Citaat van: Taranis op 09-12-2011 10:15:01
Sterker nog - hier word altijd erg duidelijk verteld dat je de eerste ca 100 km na het verwisselen de banden eerst moet "inrijden", ook al zijn het geen nieuwe banden.

1 mm opgummen, dan zijn ze mooi ingesleten

Snellebaksteen

Zelfde idee als motorfietsbanden? Glad laagje op de band? Of bedoel je het zetten van de band in het velgbed?

Geen idee wat je moet inrijden aan een autoband, ik kan behalve het gladde los-laat-uit-de-mal-laagje niks nuttigs bedenken eigenlijk.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

viking_in_shorts

Citaat van: Sbv op 09-12-2011 10:17:41
Citaat van: Taranis op 09-12-2011 10:15:01

1 mm opgummen, dan zijn ze mooi ingesleten

Tja - dan komt er -naar Zweedse tradities- meestal een beetje een wazig verhaal. Maar het heeft te maken met het "wennen" van het rubber. Meer kan ik er niet van maken...

Taranis

Jaja. Ik kan er idd behalve het siliconenlaagje van een splinternieuwe band ook niet meer van maken. Meestal mishandel ik ze de eerste paar kilometer even zodat de vettigheid eraf is en klaar ;D

viking_in_shorts

Ik heb eens even gezocht:
http://www.testfakta.se/motor/article14779.ece
--> De bör köras in minst 20 mil på barmark för att bästa prestandan efter sommarförvaringen.

==>> spikes moeten minimaal 200 km op "gewone" weg rijden om de prestaties te optimaliseren na de zomerperiode.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=196102
--> det är väll mest äldre lite torrare vinterdäck man bör köra in innan säsongen, bara för att mjuka upp törgummit lite, eller?

==> Het is toch wel het meest met droge(re) winterbanden dat je ze vóór het seizoen in moet rijden om het rubber zacht te maken, offuh.. ?

Maar de beste opmerking van dezelfde link:

--> När man dubbar ett däck, trycks dubben ner i ett gjutet/ alt borrat hål. Längst ner på dubben är det en fot som är betydligt mycket större än hålet. Dock är gummit "Ganska" stelt, men håller fast dubben ganska bra ändå. Värmer man dubb och gummi genom försiktig körning dom första milen så formar sig gummit bättre runt dubben och den kommer att sitta bättre.
För att det ska bli tillräcklig värme i däcket bör man köra på torrt väglag. Blött kyler för mycket, även isväg.

MEN, bara för att man har gjort så gott man kan så är inte dubbdäcken odödliga. Rivstarter, höghastighet kommer oavsett inkörning att slakta däcken.

Så att. JA. Man ska köra in dubbdäcken.
OCH man ska också köra torrt väglag på hösten innan man ger sig ut på isen. Även gummit behöver ruggas upp på ytan för att få bra sug i isen.

Mats

==>> Als je banden "bespiket" dat duw je de spikes in een gegoten / geboord gat. Onderaan de spike zit een voet die beduidend groter is dan dat gat. Het rubber is "redelijk" stevig en houd de spike goed op zn plaats. Als je de spikes en het rubber de eerste km's voorzichtig en rustig opwarmt zal het rubber zich beter om de spikes vormen en daarmee beter vast blijven zitten. Om genoeg warmte te produceren rij je het beste op gewone droge weg: natte of be-ijs-de weg koelt de band te veel af.

MAAR, zelfs als je dat gedaan hebt zijn spikes niet "ondodelijk": wegspinnen, gummen en hoge snelheden zal ongeacht het inrijden de banden "vermorzelen"

Dus, JA, je moet winterbanden (spikes!) inrijden.

EN, je moet de banden ook in de herfst op droge weg rijden voordat je het ijs oprijdt, zelfs het rubber moet wat "ruig gemaakt worden" om zich goed op het ijs vast te kunnen zuigen.

NB: dit is geen mening, dit zijn quotes!

Taranis

Citaat van: viking_in_shorts op 09-12-2011 10:41:52
==> Het is toch wel het meest met droge(re) winterbanden dat je ze vóór het seizoen in moet rijden om het rubber zacht te maken, offuh.. ?

Hoe maak je rubber zacht door er op te rijden, behalve door de band op te warmen door de afrolweerstand? Die band koelt daarna net zo hard weer af als je stopt ;D

Citaat van: viking_in_shorts op 09-12-2011 10:41:52
==>> Als je banden "bespiket" dat duw je de spikes in een gegoten / geboord gat. Onderaan de spike zit een voet die beduidend groter is dan dat gat. Het rubber is "redelijk" stevig en houd de spike goed op zn plaats. Als je de spikes en het rubber de eerste km's voorzichtig en rustig opwarmt zal het rubber zich beter om de spikes vormen en daarmee beter vast blijven zitten. Om genoeg warmte te produceren rij je het beste op gewone droge weg: natte of be-ijs-de weg koelt de band te veel af.

MAAR, zelfs als je dat gedaan hebt zijn spikes niet "ondodelijk": wegspinnen, gummen en hoge snelheden zal ongeacht het inrijden de banden "vermorzelen"

Dus, JA, je moet winterbanden (spikes!) inrijden.

EN, je moet de banden ook in de herfst op droge weg rijden voordat je het ijs oprijdt, zelfs het rubber moet wat "ruig gemaakt worden" om zich goed op het ijs vast te kunnen zuigen.

NB: dit is geen mening, dit zijn quotes!

Maar dat geldt dan toch alleen voor nieuwe banden? En niet voor banden die je na een zomer gewoon weer onder de auto mikt?

Spinnen met spikes is trouwens best leuk :evil: goedkoopste en leukste huurauto ooit

pwberg

Citaat van: pwberg op 02-12-2011 21:28:08
Citaat van: elianmars op 02-12-2011 00:12:34
Ik vind de temperatuur nog steeds te hoog voor winterbanden. Ook de verwachting voor de komende twee weken is nog niet echt winterbanden-waardig. Ik wacht nog wel even.

Zo denk ik er ook over.

Ik hoop over anderhalve week mijn winterset compleet gemonteerd en gebalanceerd klaar te hebben liggen en als de temperaturen echt dalen dan doe ik er iets langer over als elianmars  :eusa_whistle:

Net even op weeronline gekeken en zoals het er nu uitziet blijft het hier tot zeker 23-dec 7+ graden.
Vermoedt dus zomaar dat de wintersloffen er niet voor de kerst op komen.........  :eusa_think:

Pfff, vorig jaar hadden we al een pak sneeuw liggen, global warming my ass.....  :eusa_whistle:
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

coyote1980

Vanochtend even langs Froentjes Grootegast gereden met de banaan met de winterwielen achterin. Daar even laten balanceren, konden ze er meteen onder, scheelde mij weer klooien langs de weg 8)

Afijn, keurig trillingsvrij, heerlijk zo :)
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

Hans Duiven

Vanwege mijn zoekactie naar een thermostaathuis voor de GTV kwam ik op de site van mister-auto dot nl terecht,
en die bleek veruit de goedkoopste te zijn op artikelnummer 60602148  ;D

Toen ben ik op diezelfde site maar eens even naar winterbanden gaan kijken. En in ieder geval zijn ze daar voor de Vredestein een stukje goedkoper dan bij  autobandenmarkt dot nl.

De Vredestein Wintrac Xtreme in 225/40 R18 92 W  kost bij mister auto dot nl 179,90 terwijl dezelfde band bij autobandenmarkt dot nl 201,40 kost.

Da's nog wel een stevig verschil bij een aankoop van 4 baandjes  ;D

Hans