Dynamo reviseren

Gestart door t2.0, 29-05-2011 08:04:42

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Citaat van: t2.0 op 29-05-2011 17:38:38
Dirk,
Dank je voor je snelle reactie.
Thuur schrijft hierboven dat de dynamo stationair minstens 13,5V moet geven, echter in zijn verhaal van 165-12-2007 schreef hij dat een niet zo goede dynamo 13,8V geeft: daardoor was ik aan het twijfelen over de kwaliteit van mijn dynamo.
Ondertussen heb ik de lekstroom gemeten (bij +pool accu met multitester – geen 1 Ohm weerstand). De lekstroom is 22mA, dus dat is ook de oorzaak niet.
Ik weet het daarom verder niet meer waarin de oorzaak van mijn platte accu eens in de 2-3 weken moet zoeken.

Minimaal 13,5 heb je nodig om de accu weer enigzins op peil te krijgen na het starten. Alles daaronder is een duidelijk probleem in de spanningsvoorziening. Een nieuwe dynamo geeft een strakke 14,1V bij stationair. 13,8 is -wat ik- acceptabel vind voor mijn eigen auto. Dat is mede omdat ik tegenwoordig veel korte stukken rijd en nogal hoge eisen stel aan elektronica :eusa_shifty: Uit mijn ervaring is het grijze gebied tussen 13,5 en 14 vooral op te lossen door slechte massa- en pluspunten, zoals de accuklem. Misschien niet opgesomd, maar het is wel terug te lezen in het topic van Llinssen.

Als ik de rest lees denk ik ook aan een lekstroompje ergens.

Gr 8)

t2.0

Stekkerdoos was het niet, eeer platte accu gehad.

Nu stelde de ANWB dat de moderne calsium accu die geplaatst is niet voldoende door het oudere (1997) laadsysteem opgeladen wordt,. omdat tegenwoordig de accus niet meer met lood technologie werken maar met calsium, wat een hogere laadspannign nodig heeft. Accu moest vervangen worden door een "classic" lood accu, dit zou alle problemen oplossen, omdat die een lagere laadspanning nodig  hebben.

Kan iemand bevestigen dat dit verhaal klopt?

NinaPaul

volgens mij werkt een calcium accu/batterij ook gewoon met loodplaten (PbCa).

enkel de vloeistof basis is anders (elektroliet (antimoon) => calcium)

Of deze accu wel of geen hogere laadspanning nodig heeft weet ik niet.
Echter ben ik nog nooit een boot of auto tegengekomen die een laadprobleem had, of moest worden aangepast.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

peter67

Mijn auto heeft ook een platte accu gehad en de anwb had het ook over calsium accu's