Op zoek naar gereviseerde versnellingsbak

Gestart door Vincent Derksen, 13-09-2011 12:14:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vincent Derksen

Vrienden,

Afgelopen vrijdag in Frankrijk heeft de automatische versnellingsbak van mijn Volvo V70 Classic TDI Europe edition (1997) het begeven. De wagen staat nu nog in Frankrijk maar ik ben alvast op zoek naar een gereviseerde bak of een bedrijf dat mijn versnellingsbak kan reviseren. Kunnen jullie mij misschien helpen/adviseren?

Het gaat als ik goed ben ge-informeerd om partnummer:120899 (later: 8111044) of partnummer: AW50-42. Het betreft een vriertrapsautomaat behorend bij de TDI (afkomstig uit de Audi A6) met de drie knopjes: S, E, W.

Tip voor de automaatrijders: Als dus tijdens het rijden de automaat pijl op hert dashboard samen met de drie lampjes op je bak (S, E, W) gezamelijk gana knipperen. Dan moet je DIRECT stoppen. Anders rijd je net als ik de automaat naar de kloten. Dat is zonde.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie.

groet,

Vincent.

arjenT5R

ik heb het bij henri's power tranmissie laten doen, zitten in simpelveld (limburg)
wat betreft die knipperende lampjes dat is maar net afhankelijk wat er aan de hand is
wat is er met jou bakkie aan de hand dan?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

old but fast

holla
ben gister terug gekomen van santa pod [ raceway ] 1158 km
had op heenweg ook de knipperende pijl,alleen in belgie en frankrijk,engeland niet
op terug weg een hele tijd met knipper pijl gereden,gaat alleen niet in de lock up.
ff op parkeer plek heen en weer gehaald ,pijltje uit en met gemiddeld 140 naar nederland geklapt ,
verbruik gemiddeld 9,3 liter op 100 km

binnenkort maar eens pnp switch vervangen ,

Vincent Derksen

Heren,

dank voor de reactie. Arjen, wat heb je betaald dan in Simpelveld. Ik zie her en der dat mij dit geintje rond de 2400 euro (Incl BTW) gaat kosten. Ik vrees dat het niet veel goedkoper gaat worden. En dat is volgens mij nog zonder een eventueel nieuwe koppelomvormer.

Ik weet nog niet precies wat er stuk is, maar hij heeft (geruime tijd) olie gelekt en is vermoedelijk oververhit geraakt. Nadat ik was gestrand met een kapotte bak (kloenkKloenk geluiden waar veelzeggend) liep er nog steeds olie uit. Nadat ik bij het sleepdepot was, nog steeds. Dus leeg is ie niet geweest, maar waarschijnlijk te weinig olie om nog goed te koelen. Daarmee is die waarschijnlijk oververhit geworden. Jammer maar helaas. volgens de ANWB is de bak nu naar zijn grootje. Dus ik rij vanaf nu niet meer door met de knipperende pijl op het dashboard én de knipperende (SEW) lampjes op de bak zelf. Het verrast mij dat een ander dus gewoon naar huis kon rijden. Blijkbaar kan dit lampje dus meerdere zaken betekenen. Maakt het alleen maar weer verwarrender.

groet,

Vincent.

-D©©©L-

op welk punt lekt ie olie ? Al storingscodes uitgelezen ?

grijzev70tdi

Als ik wist dat hij olie lekte bing ik er niet eens mee op vakantie. Of ik hield het in iedergeval in de gaten. Het oliepeil van de bak
Grolsch, het klinkt al lekkerder

old but fast

hoi

de mijne lekt totaal geen olie ,dat is miss een verschil he ,blijft netjes op pijl ,net als de motorolie  :eusa_clap:

arjenT5R

De knipperende lampjes geven aan dat er een foutcode in het systeem zit,
door deze uit te lezen weet je precies wat er aan de hand is. Bij de ene kan het iets onschuldigs zijn
bij de ander iets met fatale afloop zoals bij jou. Ik was iig stukken minder kwijt als 2400 euro!

suc6!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

NinaPaul

google en doe de eerste resultaten een mail sturen met een prijsopgave.

Je zal zien dat de goedkoopste rond de 1400 euro zal vragen (inc uitbouw, inbouw) doe je enkel de bak aanleveren kan het zo rond de 1000 euro.

Veel succes
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Vincent Derksen

Heren,

Dat klinkt wel erg aantrekkelijk maar ik heb dat nergens kunnen vinden. Ik heb vier bedrijven aangeschreven. De goedkoopste was 2000,-, de duurste 3200,-. Alles exclusief BTW. Dus als jij het voor dat bedrag kan laten doen, dan zou ik daar direct voor tekenen. Het is mij niet gelukt.

Maar goed, mijn wagen staat nu bij ATS in Rijswijk voor de revisie. Volgens week hopelijk klaar. Ik zal hier mijn ervaring terugkoppelen evenals de uiteindelijke oorzaak. Dan delen we de kennis weer, dat is goed.




Vulk

Bel eens naar enkele dealers om te informeren wat een nieuwe kost. Je zou verbaasd zijn.

-D©©©L-

Citaat van: Vulk op 23-09-2011 08:29:36
Bel eens naar enkele dealers om te informeren wat een nieuwe kost. Je zou verbaasd zijn.

2550 euro zonder korting en btw.

Vincent Derksen

#12
Volvo vrienden,

Dank voor alle reacties. Ik heb inmiddels de auto aangeboden bij ATS in Rijswijk. Zij hebben een en ander gefixed. Gezien het feit dat het hier geen standaard issue betreft wil ik het met jullie delen. Ik ga proberen foto's bij te voegen.

De config is als volgt: Achter de motor hangt aan de krukas een kranswiel. Hieraan zit onder andere je startmotor bevestigt. Het kranswiel is wederom verbonden met je koppelomvormer op een dusdanige manier dat alle krachten via het kranswiel naar de koppelomvormer lopen. Deze koppelomvormer zit weer aan de bak vast die dus gaat draaien als je de motor start.

Wat is er nu gebeurt? Het kranswiel zit met negen keilbouten vast (middels een plaat) aan de krukas. Er is zeer waarschijnlijk een keilbout gebroken waarna er meer zijn gebroken. De gebroken delen zijn gaan zwerven in de omvormer waardoor er nogal wat schade aan de plaat van het kranswiel is opgetreden. Vermoedelijk heeft dit geresulteerd in het gegeven dat de koppelomvormer is gaan lekken bij de sluiting naar de versnellingsbak toe. De hele auto zit aan de onderkant onder de olie. Vermoedelijk is de bak oververhit geraakt en heeft uiteindelijk de koppelomvormer het in zijn geheel begeven. Niet alleen zijn keilbouten afegebroken, ook de plaat is gescheurd. De meneer van ATS had dit nog nooit eerder gezien, zei hij. Ik ben er van overtuigd dat dit niet komt door verkeerd gebruik, dit kan een ander ook overkomen, wat ik uiteraard niet hoop.

Uiteindelijk heb ik nu een nieuwe koppelomvormer, een nieuw kranswiel (met plaat), de bak is opengeweest en daarin zijn alle koppelingsgroepen vervangen. Er waren er twee verbrand. Kosten: hoog!

Ik heb geprobeerd een paar foto's bij te voegen, dan heb je meer concreet zicht op het geheel. Echter, dit is niet gelukt. Als iemand mij uit kan leggen hoe dit werkt, dan voeg ik ze alsnog bij. Ik ben namelijk benieuwd of iemand dit herkent of wellicht mijn diagnose nog kan aanscherpen.

groet,

Vincent.

thuur


albert-jan850

hunter parts gorredijk misschien iets??