Krukaspoelie/trillingsdemper 2.5D na 425.000km versleten

Gestart door kvcuijck, 01-10-2011 21:45:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kvcuijck

Medeforummers,

Eergisteren liet de V70 2.5D mij voor het eerst echt staan bij een kmstand van 425.000... (Na 2,5 jaar bezit en >70.000 eigen km's.)

Direct na de start hoorde ik een heleboel gerammel onder de motorkap die mij deed besluiten de boel even te inspecteren. Het was al snel duidelijk dat het gerammel bij de multiriem vandaan kwam en met wat hulp van de plaatselijke Volvo dealer en de ANWB ben ik naar huis gesleept..

Volgende dag (gisteren) een nieuwe krukaspoelie/trillingsdemper gehaald en de oude gedemonteerd:





Vorig jaar heb ik bij 400.000km o.a. de hele distributie gewisseld en ook goed naar deze poelie gekeken. Er zaten een paar kleine droogtescheurtjes in, maar volgens de ervaren monteurs was dit (nog) geen reden om de poelie te vervangen. Zelf vond ik het er ook niet zo schokkend uit zien. De waarheid is helaas anders en achteraf gezien had deze poelie absoluut vernieuwd moeten worden. Als deze fysiek loskomt tijdens het rijden mag je blij zijn als er alleen een deuk aan de binnenkant van je motorkap zit....
(Als deze je distributie raakt op een of andere manier wordt het een hele dure reparatie.)

Moraal van het verhaal: Doe je een distributiewissel rond de 400k km's, is je trillingsdemper nooit vervangen en zitten er kleine haarscheurtjes in het rubber... VERVANGEN dat ding!
(En vervang dan ook de 4x inbus 6 boutjes (20Nm + 90graden) en de 1x centrale krukasbout (160Nm + 180graden). Die laatste gaat alleen los met een goede luchtsleutel en/of Volvo blokkeertool. Zo vast draaien als in de manual staat gaat je waarschijnlijk niet lukken (eigen ervaring), maar zo vast mogelijk is erg belangrijk. (Ik kreeg hem 160Nm en 90graden door met mijn eigen gewicht (90kg) aan een arm van 1m te hangen.))

Groet,

Koen

P.s. Nog wat interessante achtergrond informatie vind je hier: http://www.t4-wiki.de/wiki/Schwingungsd%C3%A4mpfer

P.s.s. Ter info: De krukaspoelie die van mijn blok kwam had het volgende VW/Audi artikelnr. 074.105.251M. Volgens ETKA (van VAG) is deze gewijzigd naar 074.105.251N, daarna 074.105.251T en nu zou het zijn 074.105.251AC. Kosten van deze poelie € 180,- wat aanzienlijk goedkoper is dan de poelie bij de Volvo dealer.

Marc O.

Citaat van: kvcuijck op 01-10-2011 21:45:22
Medeforummers,

Eergisteren liet de V70 2.5D mij voor het eerst echt staan bij een kmstand van 425.000... (Na 2,5 jaar bezit en >70.000 eigen km's.)

Direct na de start hoorde ik een heleboel gerammel onder de motorkap die mij deed besluiten de boel even te inspecteren. Het was al snel duidelijk dat het gerammel bij de multiriem vandaan kwam en met wat hulp van de plaatselijke Volvo dealer en de ANWB ben ik naar huis gesleept..

Volgende dag (gisteren) een nieuwe krukaspoelie/trillingsdemper gehaald en de oude gedemonteerd:

http://www.captainspeaking.com/cars/volvo/trillingsdemper/IMG_2079.jpg

http://www.captainspeaking.com/cars/volvo/trillingsdemper/IMG_2080.jpg

Vorig jaar heb ik bij 400.000km o.a. de hele distributie gewisseld en ook goed naar deze poelie gekeken. Er zaten een paar kleine droogtescheurtjes in, maar volgens de ervaren monteurs was dit (nog) geen reden om de poelie te vervangen. Zelf vond ik het er ook niet zo schokkend uit zien. De waarheid is helaas anders en achteraf gezien had deze poelie absoluut vernieuwd moeten worden. Als deze fysiek loskomt tijdens het rijden mag je blij zijn als er alleen een deuk aan de binnenkant van je motorkap zit....
(Als deze je distributie raakt op een of andere manier wordt het een hele dure reparatie.)

Moraal van het verhaal: Doe je een distributiewissel rond de 400k km's, is je trillingsdemper nooit vervangen en zitten er kleine haarscheurtjes in het rubber... VERVANGEN dat ding!
(En vervang dan ook de 4x inbus 6 boutjes (20Nm + 90graden) en de 1x centrale krukasbout (160Nm + 180graden). Die laatste gaat alleen los met een goede luchtsleutel en/of Volvo blokkeertool. Zo vast draaien als in de manual staat gaat je waarschijnlijk niet lukken (eigen ervaring), maar zo vast mogelijk is erg belangrijk. (Ik kreeg hem 160Nm en 90graden door met mijn eigen gewicht (90kg) aan een arm van 1m te hangen.))

Groet,

Koen

P.s. Nog wat interessante achtergrond informatie vind je hier: http://www.t4-wiki.de/wiki/Schwingungsd%C3%A4mpfer




Die centrale bout is een rekbout die sowieso iedere keer moet worden vervangen. Vraag maar aan Elianmars ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

Gert

Bij het vervangen van de distributie bij mijn 2.5D bij 435.000 km signaleerde de monteur ook droogtescheurtjes in het rubber van de trillingsdemper. Heb zijn advies tot vervanging opgevolgd, ook al was het wel even slikken omdat de beurt nóg duurder uitviel dan ik al had verwacht. Nu ik dit zie, ben ik extra blij dat ik de poelie/trillingsdemper heb laten vernieuwen!
Rust roet...

elianmars

Citaat van: Marc O. op 01-10-2011 21:58:39
Citaat van: kvcuijck op 01-10-2011 21:45:22
Medeforummers,

Eergisteren liet de V70 2.5D mij voor het eerst echt staan bij een kmstand van 425.000... (Na 2,5 jaar bezit en >70.000 eigen km's.)

Direct na de start hoorde ik een heleboel gerammel onder de motorkap die mij deed besluiten de boel even te inspecteren. Het was al snel duidelijk dat het gerammel bij de multiriem vandaan kwam en met wat hulp van de plaatselijke Volvo dealer en de ANWB ben ik naar huis gesleept..

Volgende dag (gisteren) een nieuwe krukaspoelie/trillingsdemper gehaald en de oude gedemonteerd:

http://www.captainspeaking.com/cars/volvo/trillingsdemper/IMG_2079.jpg

http://www.captainspeaking.com/cars/volvo/trillingsdemper/IMG_2080.jpg

Vorig jaar heb ik bij 400.000km o.a. de hele distributie gewisseld en ook goed naar deze poelie gekeken. Er zaten een paar kleine droogtescheurtjes in, maar volgens de ervaren monteurs was dit (nog) geen reden om de poelie te vervangen. Zelf vond ik het er ook niet zo schokkend uit zien. De waarheid is helaas anders en achteraf gezien had deze poelie absoluut vernieuwd moeten worden. Als deze fysiek loskomt tijdens het rijden mag je blij zijn als er alleen een deuk aan de binnenkant van je motorkap zit....
(Als deze je distributie raakt op een of andere manier wordt het een hele dure reparatie.)

Moraal van het verhaal: Doe je een distributiewissel rond de 400k km's, is je trillingsdemper nooit vervangen en zitten er kleine haarscheurtjes in het rubber... VERVANGEN dat ding!
(En vervang dan ook de 4x inbus 6 boutjes (20Nm + 90graden) en de 1x centrale krukasbout (160Nm + 180graden). Die laatste gaat alleen los met een goede luchtsleutel en/of Volvo blokkeertool. Zo vast draaien als in de manual staat gaat je waarschijnlijk niet lukken (eigen ervaring), maar zo vast mogelijk is erg belangrijk. (Ik kreeg hem 160Nm en 90graden door met mijn eigen gewicht (90kg) aan een arm van 1m te hangen.))

Groet,

Koen

P.s. Nog wat interessante achtergrond informatie vind je hier: http://www.t4-wiki.de/wiki/Schwingungsd%C3%A4mpfer




Die centrale bout is een rekbout die sowieso iedere keer moet worden vervangen. Vraag maar aan Elianmars ;)

Ach, zo'n boutje kost maar 2600 euro  :eusa_shifty:

beunmaat


elianmars


SanMercury

Weet iemand eigenlijk de verschillen tussen de Trillingsdemper van een Volvo, VW LT / Transporter, Audi A6 C4 enz?

Ze zien er wel degelijk anders uit, maar zijn wel uitwisselbaar schijnt. Welke is het beste?

wietseschuiling


Hallo,

Ik heb op het TDI forum gelezen dat de trilingsdemper van
de audi a6 [niet de 6 cyl] en de vw t4 en lt gelijk zijn aan onze
5 cyl diesels
En ook niet onbelangrijk ook veel goedkoper bij de vw dealer.

gr Wietse
haast je als je tijd hebt dan heb je meer tijd als je haast hebt

Red Devil

Bij mijn distriwissel in september jongstleden bij 351k, heb ik deze poelie laten vervangen. Ik heb hem gehaald bij de VW-dealer en betaalde daar 161 euro voor. De mijn e was versleten en veroorzaakte een rammelend geluid dat al eerder hier op het forum was beschreven.

Gr.
Ted

kvcuijck

Heb naar aanleiding van de laatste posts nog even een toevoeging gemaakt aan mijn eerste post.

Copy paste:
Ter info: De krukaspoelie welke van mijn blok kwam had het volgende VW/Audi artikelnr. 074.105.251M. Volgens ETKA (van VAG) is deze gewijzigd naar 074.105.251N, daarna 074.105.251T en nu zou het zijn 074.105.251AC. Kosten van deze poelie € 180,- wat aanzienlijk goedkoper is dan de poelie bij de Volvo dealer.

Als ik bovenstaande verhalen lees komt de poelie dan inderdaad geheel overeen! (Helaas had ik geen tijd om e.e.a. rustig uit te zoeken en moest het probleem de volgende dag opgelost zijn = duur.)

Hoop dat iemand in de toekomst zijn voordeel kan doen met bovenstaande informatie!

elianmars

Koen, mag ik vragen wat je bij de Vovlvodealer kwijt was voor de trillingsdemper?

kvcuijck

@elianmars: Jazeker mag dat. In totaal heb ik met krukasbout en 4 inbus boutjes €251,- betaald. Geen idee of dat met of zonder korting was. In ieder geval bijna de helft duurder dan dezelfde poelie bij de VW/Audi dealer..