Verzwaarde veren mogelijk bij nivomats?

Gestart door michiel945, 18-10-2011 20:15:57

Vorige topic - Volgende topic

daytonawim

Nee, er zit in beide gevallen slechts 1 veer (per kant) onder de auto, alleen is deze veer wel berekend op iets meer gewicht.

Als je andere veren plaatst dan die bij de nivomaat horen, ga je in het principe aan de werking van de nivomat sleutelen, de nivomat zet de auto op hoogte en niet de veer !, bij een normale veer en schokbreker combinatie
zet de veer de auto op hoogte.

Als je bij verlagingsets gaat kijken zie je er ook (bijna) altijd bijstaan niet voor nivomats, er zijn wel speciale verlagings nivomats.

COPPEHER

Citaat van: daytonawim op 19-10-2011 10:12:38
Nee, er zit in beide gevallen slechts 1 veer (per kant) onder de auto, alleen is deze veer wel berekend op iets meer gewicht.

Als je andere veren plaatst dan die bij de nivomaat horen, ga je in het principe aan de werking van de nivomat sleutelen, de nivomat zet de auto op hoogte en niet de veer !, bij een normale veer en schokbreker combinatie
zet de veer de auto op hoogte.

Als je bij verlagingsets gaat kijken zie je er ook (bijna) altijd bijstaan niet voor nivomats, er zijn wel speciale verlagings nivomats.

Duidelijk, ik had het volgens mij een beetje verkeerd begrepen.  :angel:

snix

Volgens mij zijn je nivomats dus gewoon stuk. Je hebt dan de keuze:
Twee nieuwe en misschien iets sterkere standaard sedan veren gebruiken. Kosten rond de 550 euro.
Setje vervangings spul halen bij estate services (heb ik ook) dat zijn verzwaarde achterveren met normale dempers. Kosten 200 euro.

Die laatste is qua weggedrag niet de beste oplossing. Ik vind de achterkant een beetje zwabberig. Maar dat kan ook komen omdat ik op 16" rijd met 205-55-R16 banden. Maar de achterkant staat netjes omhoog en geen xc look problemen. Ik heb ook een gastank, altijd 50 liter benzine bij me, veel gereedschap in de bak. Een een aanhanger (1500kg) is dan geen probleem als ik de ong. 70 kilo kogeldruk aanhoud.