Automaatbak in relatie tot kapotte luchtmassameter en onjuiste EGR aansturing:

Gestart door Jans Duiven, 30-12-2011 17:32:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jans Duiven

Deze kwam ik net tegen op de site van de Boer transmissies:

Wist u dat?

Dat de luchtmassameter uw automaatbak stuk kan maken
Een luchtmassameter meet het soortelijk gewicht van de instromende lucht, dit word door de computer vertaald, en zo word bepaald hoeveel brandstof er moet worden ingespoten, dit bepaald dus het vermogen van de moter. Bij een defecte luchtmassameter krijg je de volgende verkeerde aansturingen:

Verkeerd brandstofmengsel (vermogen verlies van de moter).

E.G.R. klep ( uitlaatgas circulatie) aansturing onjuist. Gevolg: Drukverlies van de turbo daardoor moet er meer gas worden gegeven om toch het gevraagde vermogen te realiseren. De stand van het gas is ook van invloed op de automaatbak als de luchtmassameter niet goed functioneert en het gas word dieper ingetrapt om toch het vermogen te krijgen wat men vraagt zal de automaat heel anders reageren, de automaat zal dan een ander schakelpatroon krijgen met gevolg dat de automaat kan gaan slippen of klappen tijdens het rijden en overschakelen.

Voorbeeld: Een T.P.S. (gaspositiesensor) Heeft een reikwijdte van +/- 0.5 volt t/m 4.5 volt. Zal je normaal wegrijden met een goed werkende luchtmassameter zal deze op +/- 2.5 volt staan. Is de luchtmassameter stuk, moet je om normaal weg te kunnen rijden het gas dieper intrappen, dus zal de T.P.S.  een hoger voltage doorsturen naar de automaatcomputer.  Als je volgas geeft zal een goedwerkende luchtmassameter ongeveer een waarde halen van 800 en geeft dit door aan de automaatcomputer, werkt deze niet goed zal hij misschien een waarde doorgeven van 600 en zal de automaatcomputer de bak op die waarde afregelen gevolg: Linepresure (lijndruk) in de automaat te laag, waardoor de koppelingen in de automaat zullen verbranden.

huubsel

zou dit ook kunnen betekenen dat de auto in een hogere versnelling weg rijden wil?

V70geRwin

Ben wel benieuwd wat een LMM dan gaat doen als deze minder wordt.
Gaat deze dan ook minder meten?

Ben ook benieuwd binnen welke grenzen de bak zich aanpast op de waarden van TPS en LM meter.

thuur

Mooi verhaal en zal in een zaldzam gevalletje hier of daar vast wel eens vorkomen. Maar ik denk niet dat onze roffels zo geavanceerd zijn dat ze de druk gaan "afregelen".

TPS is altijd belangrijk (gevraagd vermogen), maar dat is geen nieuws.


Gr 8)

Misha

Citaat van: thuur op 31-12-2011 12:14:42
Mooi verhaal en zal in een zaldzam gevalletje hier of daar vast wel eens vorkomen. Maar ik denk niet dat onze roffels zo geavanceerd zijn dat ze de druk gaan "afregelen".

TPS is altijd belangrijk (gevraagd vermogen), maar dat is geen nieuws.


Gr 8)
zaldzam ? :eusa_think:


Lijkt me inderdaad ook een overtrokken verhaal voor ons type auto.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

arjenT5R

tps doet wel degelijk wat met de lijndruk van de at, bij mij is er een weerstand tussen gesoldeerd zodat de lijndruk continu hoger is.
Met een verkeerd tps signaal zou je dus in principe de bak kunnen slopen ja theoretisch gezien enzo  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V70geRwin

Citaat van: arjenT5R op 31-12-2011 12:32:58
tps doet wel degelijk wat met de lijndruk van de at, bij mij is er een weerstand tussen gesoldeerd zodat de lijndruk continu hoger is.
Met een verkeerd tps signaal zou je dus in principe de bak kunnen slopen ja theoretisch gezien enzo  ;D

Reken er maar op dat dat binnen het ontwerp beveiligd is.
Tenzij je er zelf weerstanden tussen gaat solderen natuurlijk  :evil:

mehn

De TPS heeft inderdaad invloed. Lees maar eens in VADIS wat je moet doen als je een nieuwe TPS plaatst ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur


NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

thuur


V70geRwin

Citaat van: mehn op 31-12-2011 14:56:27
De TPS heeft inderdaad invloed. Lees maar eens in VADIS wat je moet doen als je een nieuwe TPS plaatst ;)

Jij hebt vadis toch altijd in de binnenzak  ;D