sensor aan koplamp passagier paarse stekker

Gestart door dirkvis1968, 19-10-2011 08:56:12

Vorige topic - Volgende topic

dirkvis1968

beste lezer

wie kent de sensor aan de koplamp passagierskant met een rose/paarse connector
dit betreft een my98 2.5t c70
blijkbaar een sensor met onderaan een tuitje waaraan niets bevestigd is
Ik had ergens gelezen van een map/maf sensor maar die zou verbonden zijn door een vacuumslang met het inlaatspruitstuk oid?
wie kent de functie en of weking en hoe controleren
Ben namelijk op zoek naar de oorzaak van ruw stationair lopen van de motor stationair ong 950 toeren. Mijn eerste gedacht vacuumlek maar ik vind niet direct iets. zowel bougies, kabels als rotor zijn recent vervangen

wie weet waar het bochtje uit het inlaatspruitstuk onder de temperatuursensor naartoe gaat??

wie kan me helpen met info

)()()sT

Als ik het even goed bedenk hangt er bij mijn V70 ook een roze stekker tegen de buitenkant, voor het ruitensproeiertankje.
Zit nergens op, en weet even niet wat voor functie ie heeft.

thuur

Dat is de hoogtesensor. Als die defect is krijg je meestal een foutmelding en geen merkbare verandering in motorloop.

Gr 8)

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: dirkvis1968 op 19-10-2011 08:56:12

wie weet waar het bochtje uit het inlaatspruitstuk onder de temperatuursensor naartoe gaat??

Die gaat onder het spruitstuk door naar de luchtbuis tussen het luchtfilter en de turbo.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Johann

dirkvis1968

dus dit kan het onregematig stationair niet verklaren. Dacht dat  het als referentie in combinatie met de lmm
zou dienen voor bv  inspruiting ed
zit op deze sensor normaal geen buisje naar  ... of is het echt voor de buitenluchtdruk

Kan ik het buisje tussen het inlaatspruitstuk en de luchtfilter door een slang  van 4mm
Naar verluid zou dat bochte veel vacuumproblemen veroorzaken

Ries van de Zilverschuit

Een vacuumlek verraadt zich door met remmenreiniger op de verdachte plek te spuiten. Als je motor hoort reageren weet je dat het raak is.

Of het een slangetje van 4 mm is weet ik niet precies. Als het goed is zit, er een knietje op de aansluiting van het spruitstuk en daarop het slangetje naar de luchtbuis.

dirkvis1968

bij de turbo ziek ik inderdaad 2 buisjes toekomen op de luchtbuis juist voor de turbo
daar zit ook een sensor blijkbaar met een kabelaansluiting (weet iemand wat het juist is)
deze 2 buisjes komen bij elkaar in een dikke geisoleerde buis en gaan naar voor onder het inlaatspruitstuk maar welke van de 2 dat is de vraag. zou het kunnen dat er een naar de carturontluchting gaat (onder inlaatspruitstuk)?

verder komt er ook nog een dunne wit buisje dat vanaf de lmm buis bovenaan  richting turbo of erachter loop, wie weet waar deze naartoe gaat
het verdwijnt ergens aan de turbo maar ....

thuur

Citaat van: Johann op 19-10-2011 10:10:32
Citaat van: thuur op 19-10-2011 09:41:30hoogtesensor.

"Buitenluchtdruksensor"

;)

Nog beterder inderdaad!

@TS: Dat gaat naar de carterventilatie ja. Heb je een foto van dat witte slangetje want het zegt me zo niets :eusa_think:

Gr :D

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: dirkvis1968 op 19-10-2011 19:14:00

verder komt er ook nog een dunne wit buisje dat vanaf de lmm buis bovenaan  richting turbo of erachter loop, wie weet waar deze naartoe gaat
het verdwijnt ergens aan de turbo maar ....

Dat witte buisje gaat naar de benzinedrukregelaar voor het schutbord en boven het subframe aan de bijrijderskant. Het witte buisje loopt naar een zwart slangetje dat weer op een metalen leiding zit gestoken dat achter het blok langs en dan naar beneden loopt. Daar gaat het weer over in een slangetje naar de drukregelaar. Controleer maar even of dat eerste gedeelte niet ergens los geschoten is. Dat levert ook een vacuümlekje op. Het is wel even zoeken tussen de slangen van de carterventilatie en de turbo.

Bij mij was in een vorig leven dat witte buisje afgeplakt en het kostte heel wat posts hier voordat ik erachter was waar die bestemd voor was. Iemand heeft toen het verlossende woord gesproken, maar ik weet niet precies wie. Wel een van de goeroes hier  ;D.

Wat betreft de carterventilatie, het slangetje vanaf het spruitstuk is de dunste van de twee.