Alter2 mistlampen (her)inbouwen

Gestart door Peter14, 21-10-2011 01:08:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter14

nog twee laatste tips:
1. zoals Snix al zei kun je, om bij de relais te komen, het stekkerblok dat in de weg hangt weghalen. Maar de twee boutjes (sleutel 10) hoeven slechts een paar slagen los gedraaid te worden, om het frame er af te haken. De boutjes blijven dus zitten! Voorzichtig het stekkerblok wegduwen en je kunt bij de relais.
2. er zijn inderdaad twee dashboardschakelaars. Maar ze werken allebei. Heb je de verkeerde dan past de (gele) stekker niet. Maar dat is gemakkelijk op te lossen door het extra randje op de gele stekker met een scherp mesje weg te snijden.

nbohemen

Citaat van: Peter14 op 09-11-2011 17:24:28
:evil: :evil: Met veel moeite de plek voor het 201 relais vrijgemaakt, blijkt ie er nog te zitten :eusa_wall: :eusa_wall: Dus alleen de 213 ontbrak :eusa_shifty:
De mistlampen werken, dus ik kan veilig de winter tegemoet. Keurig apart geschakeld van de dimlichten, want in Nederland mag je nog steeds geen mistlampen tegelijk met de hoofd (dim) verlichting voeren. En alleen bij minder dan 50 meter zicht.
Met dank voor alle tips, want ik wist niet welke relais er geplaatst moesten worden.

Dit verhaal klopt niet echt. Standaard kunnen de mistlichten slechts aan als minimaal het dimlicht brandt kan ik me herinneren uit al mijn auto's. Dus die wettelijke verplichting waar je het over hebt is niet eens uit te voeren in de meeste auto's.
Daarbij geldt het 50 meter verhaal alleen voor je mistlicht achter. Je mistlichten voor (breedstralers) mogen al aan bij slecht zicht door bijvoorbeeld regen.

thuur

Citaat van: nbohemen op 21-11-2011 00:33:21
Citaat van: Peter14 op 09-11-2011 17:24:28
:evil: :evil: Met veel moeite de plek voor het 201 relais vrijgemaakt, blijkt ie er nog te zitten :eusa_wall: :eusa_wall: Dus alleen de 213 ontbrak :eusa_shifty:
De mistlampen werken, dus ik kan veilig de winter tegemoet. Keurig apart geschakeld van de dimlichten, want in Nederland mag je nog steeds geen mistlampen tegelijk met de hoofd (dim) verlichting voeren. En alleen bij minder dan 50 meter zicht.
Met dank voor alle tips, want ik wist niet welke relais er geplaatst moesten worden.

Dit verhaal klopt niet echt. Standaard kunnen de mistlichten slechts aan als minimaal het dimlicht brandt kan ik me herinneren uit al mijn auto's. Dus die wettelijke verplichting waar je het over hebt is niet eens uit te voeren in de meeste auto's.
Daarbij geldt het 50 meter verhaal alleen voor je mistlicht achter. Je mistlichten voor (breedstralers) mogen al aan bij slecht zicht door bijvoorbeeld regen.

En dit ook niet echt :D

Dat dimlicht-mistlicht verhaal is wettelijk in NL. In andere landen (dus met andere 'bruggetjes'/relais') kun je het schakelen zoals je wilt.

Mistlicht voor mag pas bij zicht < 200m. Das flink wat regen dan..


Gr ;)

jeroen74

Bij mijn '92 Sierra konden de mistlampen voor alleen aan met stadslicht. Blijkbaar is de wetgeving daarna veranderd. Kwestie van een draadje omleggen in het land-specifieke sub-kabelboompje.

nbohemen

Citaat van: thuur op 21-11-2011 00:54:45
Citaat van: nbohemen op 21-11-2011 00:33:21
Citaat van: Peter14 op 09-11-2011 17:24:28
:evil: :evil: Met veel moeite de plek voor het 201 relais vrijgemaakt, blijkt ie er nog te zitten :eusa_wall: :eusa_wall: Dus alleen de 213 ontbrak :eusa_shifty:
De mistlampen werken, dus ik kan veilig de winter tegemoet. Keurig apart geschakeld van de dimlichten, want in Nederland mag je nog steeds geen mistlampen tegelijk met de hoofd (dim) verlichting voeren. En alleen bij minder dan 50 meter zicht.
Met dank voor alle tips, want ik wist niet welke relais er geplaatst moesten worden.

Dit verhaal klopt niet echt. Standaard kunnen de mistlichten slechts aan als minimaal het dimlicht brandt kan ik me herinneren uit al mijn auto's. Dus die wettelijke verplichting waar je het over hebt is niet eens uit te voeren in de meeste auto's.
Daarbij geldt het 50 meter verhaal alleen voor je mistlicht achter. Je mistlichten voor (breedstralers) mogen al aan bij slecht zicht door bijvoorbeeld regen.

En dit ook niet echt :D

Dat dimlicht-mistlicht verhaal is wettelijk in NL. In andere landen (dus met andere 'bruggetjes'/relais') kun je het schakelen zoals je wilt.

Mistlicht voor mag pas bij zicht < 200m. Das flink wat regen dan..


Gr ;)

Hoe kom je aan die wijsheid? In de wet kan ik slechts het volgende vinden:

Artikel 34 RVV
1. Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.
2. Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.

Peter14

Helaas leggen sommige agenten art. 34 RVV lid 1 uit als een "niet mogen". Zo'n bon moet je dus altijd laten voorkomen.  :police:

De door mij ingebouwde EU brug (zie foto's) zorgt er voor dat je kunt kiezen tussen dimlicht en stadslicht. In beide gevallen blijven de mistlampen aan. Maar pas op! Als de lichtschakelaar op stadslicht staat, dan blijven de mistlampen, na het uitzetten van het contact, AAN!! :evil: Prima recept voor een lege accu.
Dus bij slecht zicht: mistlampen aan met dimlicht.

Voor wie dagverlichting overweegt ( of al heeft). Deze LED verlichting brandt bij veel auto's alleen aan de voorkant. Achter brandt er NIETS. Dit weekend weer kunnen zien hoe levensgevaarlijk dat bij mist overdag is. Pas wanneer het donker wordt schakelen deze systemen (vaak automatisch) over op de hoofdverlichting. Dus 's avonds en wanneer een tunnel wordt ingereden, maar helaas niet bij mist overdag.
Denk er dus aan bij dagverlichting over te schakelen naar de hoofdverlichting zodra de weersomstandigheden dat vereisen. Gelukkig hebben onze 850's dat nog niet. Vanwege EU regelgeving moeten sinds vorig jaar alle nieuw te produceren auto's voorzien worden van LED dagverlichting. Lekker handig om dan niet de LED achterverlichting verplicht te stellen. :eusa_wall: :eusa_wall:

snix

Bij mij kunnen de mistlampen echt wel aan als het dimlicht uit is. Nu weet ik waarschijnlijk ook waar dat 2e relaitje 213 voor is die in mijn setje zat....
Die 200 meter voor de mistlampen voor komen mij bekend voor net als de 50 meter voor de mistachterlicht. Volgens mij hadden ze die 200 meter ingevoerd om discussiepunten te voorkomen. Slecht zicht is nogal een grote variabele...

Vulk

Hoe moeten ze overigens bevestigd worden in de bumper?
Is dit met beugels, schroeven, ...

thuur

Citaat van: Vulk op 07-12-2012 17:44:58
Hoe moeten ze overigens bevestigd worden in de bumper?
Is dit met beugels, schroeven, ...

Klopt. Ze zitten alleen niet met puntjes vast.


Gr 8)

T5turbo

Ik zie op sommige plaatjes op het internet een ring.
Is dit alleen bij sommige modellen gelevert / nodig?
Nummer 11:



Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

sven0503

Dat zijn toch gewoon de afwerk ringen voor in je bumper.
Ik heb ze er ook in zitten, of het nodig is .. Nee volgens mij niet, maar ziet er wel netter uit.

T5turbo

Ik heb ze namelijk niet / nooit gehad en het was me ook nooit eerder opgevallen.
Weer wat geleerd.  ;)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

thuur

Nr 11 is als je geen bumper hebt met uitsparingen voor mistlichten. Dan zaag je zelf gaten (aftekening aan de binnenkant) en plaats je nr. 11 als afwerking.


Gr 8)

T5turbo

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!