Koppeling pedaal blijft hangen...?

Gestart door Remy_W., 07-04-2003 14:52:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Remy_W.

Hallo!

Even een vraagje... het speelt al een tijdje, maar ben er wel al aan gewend... maar ehm me koppeling pedaal die blijft vaak hangen. Niet helemaal als je 'm intrapt, dus niet op de bodem, maar zeg maar als je 'm los laat gaat ie 3/4 goed, en dat laatste stukje, die 1/4, dan blijft ie hangen. Vooral als het koud weer is trouwens.

Ook moet ik er wel bij vertellen, dat dat stukje wat ie blijft hangen lijkt op een nutteloze ruimte. Het voelt namelijk "leeg" aan als je 'm intrapt... het voelt niet echt alsof je de koppeling intrapt. Pas als je verder trapt dan merk je dat je 'm intrapt...
Mja, 't klinkt allemaal beetje raar...

Maar daarin tegen mogen jullie 't allemaal uittesten op de minimeeting zwolle  ;D

Maar tot die tijd,.. heeft iemand een idee hoe dat komt? wat het is? wat ik eraan kan doen? is het schadelijk voor iets?  

De off. Volvo monteurs hebben ook in me auto gereden, en die zeiden er niks van. En toch hoorde je duidelijk dat ie het merkte, want hij ging steeds met z'n voet onder het pedaal om 'm een tikje omhoog te geven, wat een kleine "boing" gaf als ie weer omhoog zat.

Nahjah, laat ik het niet nog ingewikkelder maken, wie kan me helpen? :)
Talkin' bout adrenaline!

rogier

#1
Trapt de koppeling zwaar?

Remy_W.

#2
nee, trapt niet zwaar...

sterker nog... laatst reed ik in zo'n nieuwe V40, en daar was die koppeling nog wat zwaarder ook  ???
Talkin' bout adrenaline!

ex_beamerman

#3
ha die remy,
we hebben niet aleen de zelfde kleur maar ook de zelfde kuren.
mijn koppeling deed dat ook in het begin en het is nu iets beter maar nog niet helemaal top.
ik heb de remdrukcylinder ontlucht en toen was het weer o.k.,na een week of twee komt het langzaam weer terug.
er is mij verteld dat het lekke "cylinderkupjes"zijn en die kun je reviseren/laten reviseren.
grtz jhonn

denkweb

#4
In een 850 zitten twee remdrukcylinders (een voor en een achter de motor) welke zorgen dat het koppelings- en rempedaal op een juiste druk blijven. Met een minimieme hoeveelheid lucht in dit systeem krijg je de kwaal die je hierboven omschrijft.

Even naar de dealer en de boel laten ontluchten (10 min. werk). Heb je binnen een week hetzelfde probleem weer dan is vermoedelijk een van de twee cylindertjes lek en dient vervangen te worden. Omdat moeilijk is te zeggen welke lek is wordt het gokken welke van de twee te vervangen. Bijna altijd is het de achterste (moeilijkst bereikbaar ook). Als je pech hebt kun je dus de tweede later ook laten vervangen.

Uitgaande van de ergste mogelijkheid: Koppelingsplaten versleten. Dit merk je niet alleen door een koppelingspedaal wat blijft hangen maar ook door een slippende koppeling bij het schakelen en lijkt me in dit geval niet aan de orde.

Succes!

Remy_W.

#5
Kijk! Dat zijn nog eens antwoorden! :):)

Bedankt!
Talkin' bout adrenaline!

Joris_Scholte

#6
CiteerIn een 850 zitten twee remdrukcylinders (een voor en een achter de motor) welke zorgen dat het koppelings- en rempedaal op een juiste druk blijven. Met een minimieme hoeveelheid lucht in dit systeem krijg je de kwaal die je hierboven omschrijft.

Even naar de dealer en de boel laten ontluchten (10 min. werk). Heb je binnen een week hetzelfde probleem weer dan is vermoedelijk een van de twee cylindertjes lek en dient vervangen te worden. Omdat moeilijk is te zeggen welke lek is wordt het gokken welke van de twee te vervangen. Bijna altijd is het de achterste (moeilijkst bereikbaar ook). Als je pech hebt kun je dus de tweede later ook laten vervangen.

Uitgaande van de ergste mogelijkheid: Koppelingsplaten versleten. Dit merk je niet alleen door een koppelingspedaal wat blijft hangen maar ook door een slippende koppeling bij het schakelen en lijkt me in dit geval niet aan de orde.

Succes!

Heb ik een jaar geleden ook gehad. Idd één van de twee cilinders lek. Uit voorzorg beide maar laten vervangen.
Het hele jaar de R in de maand

rogier

#7
Bij mij zijn zowel de remdrukcilinders als de koppelingscilinders vervangen.

denkweb

#8
CiteerBij mij zijn zowel de remdrukcilinders als de koppelingscilinders vervangen, maar het blijkt aan de frictie te liggen. Dus daar moet ik binnenkort ook aan gaan geloven.

Zoals denkweb doeltreffend weet te omschrijven: de ergste mogelijkheid.

Geen lekkage naar aanleiding van deze reparaties??

Frictieset vervangen (= gelijktijdig krukaskeerring laten vervangen, niet dringend nodig maar wel aan te raden de bak gaat toch los) kosten totaal bij de dealer ca. 800-1000 euro.

Remy_W.

#9
CiteerFrictie en motor worden binnenkort vervangen.


Wel nog even de uiteindelijke kosten aan me doorspelen he  ;D

Dan weet ik alvast waarvoor ik de komende tijd moet werken :P
Talkin' bout adrenaline!