lambda sensor blijft rijk mengsel aangegeven

Gestart door S70 G3, 04-12-2011 22:43:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

De verwarming van de lambdasonde is een pre-heating, dus dient er voor om de lambdasonde snel op werktemperatuur te brengen.
Daarna nemen de hete uitlaatdampen het over.

Maar waren er nog meer foutcodes en welke?

JW

zonder de verwarming geeft ie in het begin (even na starten) geen spanning/signaal (sensor kan pas spanning geven als ie warm is, spanning hoog = rijk). Lijkt me dus niet zo snel veel invloed te hebben op het huidige probleem.
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85

MM

Citaat van: S70 G3 op 04-12-2011 22:43:04
Bij mij S70 2.5 uit 98 blijft de lambda sensor aangeven dat hij een rijk mengsel ziet dus gaat de ecu minder brandstof inspuiten maar lambda sensor blijft rijk aangeven.
Ecu maakt er zo'n arm mengsel van dat er niet meer mee te rijden valt!


Hoe weet je dat je lambda niet goed aangeeft? Wat zijn verder je klachten tijdens het rijden?

De mengverhouding van de brandstof wordt bij ongeblazen versies ook bepaald door de MAP sensor (zit boven je radiator en loopt een vacuum slangetje plus stekker naar toe). Toen de mijne stuk was, gaf dit een (behoorlijk) schokkende auto bij deelbelasting / gelijke snelheid. Bij volgas geen problemen met schokken. Lambda lampje af en toe aan.
Dealer verdacht dit onderdeel bij mij niet, maar bleek toch stuk. Nalezen op internet leert dat een MAP sensor een luchtdruk meter is die het verschil meet tussen omgeving en inlaat vacuum systeem. Bestaat uit -meen ik- een piepschuim balletje en een membraam oid, belangrijkste wat ik heb onthouden is dat deze kunnen gaan lekken en dan een foute waarde aan ECU doorgeeft.

LeonW

Brandstof drukregelaar defect?
Dan zuigt ie via de vacuümslang extra benzine aan.

Is het co ook gemeten?
Volvo S70 2.5T