Handrem stelschroefje

Gestart door groningen850, 23-09-2006 18:14:55

Vorige topic - Volgende topic

groningen850

Goedemiddag,

Ik ben bezig om mijn handrem af te stellen, hij moet even wat strakker. Nu kom ik hier op het forum 2 verschillende methoden tegen.

1. ik moet na demonteren wiel door een van de gaten van de wielbouten zoeken naar een stelschroefje

2. ik moet door het gaatje kijken dat kleiner is dan een gat van een wielbout en waarvan het lijkt alsof hij nergens voor dient.

Nu heb ik beide manieren geprobeert, en met een zaklamp in die gaten lopen te turen, maar niks geen stelschroefje die ik met een platte schroevendraaien kan draaien...

Het kan zijn dat ik erover heen kijk, is nogal stoffig daar uiteraard. Kan iemand mij vertellen waar die stelschroef precies zit, heel misschien zelfs met een foto???

Volvo gegevens. 850 estate 2.5 20v 1993

Alvast bedankt!!!

Jeroen

BenC70ES

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

groningen850

Dat heb ik al gedaan, met een inbus, maar is net niet voldoende. En daar doe je ook beide wielen mee en ik wil het even echt goed doen, door beide wielen apart af te stellen...  :laugh:

yoda

mijn menig is VERGEET dat schroefje in het interieur even dat is voor de kwikfit en beunhazen. :P

afstellen aan de stelarm achter de remschijf..

en als je het echt goed wil doen haal je de schijf er even af en verwijder je de roestrand aan beide binnenkanten even en daarna pas afstellen.

groet , reinier

Ludo

Citaat van: yoda op 23-09-2006 18:50:11
mijn menig is VERGEET dat schroefje in het interieur even dat is voor de kwikfit en beunhazen. :P
nounou, beunhaas  ;D
het stelschroefje zit er ook weer niet voor niks hoor.
als de hendel te hoog gaat kun je dat hiermee bijstellen.
afregelen idd eerst via de 'stelschroef' van de schoentjes.

Citaat van: groningen850 op 23-09-2006 18:14:55

Nu heb ik beide manieren geprobeert, en met een zaklamp in die gaten lopen te turen, maar niks geen stelschroefje die ik met een platte schroevendraaien kan draaien...
draai het stelschroefje in de middenconsole 'op een paar slagen na' helemaal los, dan verdergaan met afstellen bij de schijf.
je moet de schijf zo draaien dat het gaatje op 12.00 uur staat.
als je dan door het gaatje kijkt zie je de 'stelschroef'.
dat ziet eruit als een tandwieltje.

hier zie je op 12.00uur het wieltje met daarboven een veertje van links naar rechts naar de schoentjes toe.

je draait dat wieltje naar boven toe tot de schijf niet meer kan draaien.
klop dan eens op alle kanten van de schijf en kijk of ze weer gaat draaien, als dat zo is het wieltje weer vaster draaien tot de schijf werkelijk niet meer draait.
dan draai je het wieltje een (klein) slagje los zodat de schijf weer vrijkomt.
meestal gaat de hendel daarna niet erg hoog en kan je dus met het stelschroefje in de middenconsole weer ietsje losser zetten.

groningen850

Beste Ludo,

Dank je wel! Ik lees het nu net en ga van de week even opnieuw proberen!  :eusa_dance: Het is dus een stelwieltje en geen schroef, dat verklaart waarom ik het niet heb gevonden :-) Nogmaals bedankt en gaat me nu zeker lukken!

Groet en succes allemaal met de Zweedse schonen  :laugh:

Ramon

Keurig Ludo,

Deze kan absoluut in een keer naar "reparatie / tips"!  ;)

Trek inderdaad wel even de schijf los,  check de dikte van de voeringen en het soepel functioneren van het mechanisme.
Remmenreiniger schoonmaken
(niet direct luchtspuit erop is elcht  :eusa_naughty:)
en een beetje kopervet.

Nieuw !
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Jasper M