Op gas (LPI) + benzine stotterend

Gestart door johan1989, 30-10-2011 23:44:33

Vorige topic - Volgende topic

johan1989

Hallodan,

Laat ik dan eindelijk toch eens tijd maken om mijn probleem te posten.
Laatst heb ik een S70 10v met een Vialle systeem, van 98 gekocht (MY97 geloof ik).
Hij liep toen zuiver en gezond op benzine, stotterde op gas tussen de 2000 en 4000 toeren. Daarboven was er niets aan het handje.
De gasboer heeft een benzineafsluiter gemaakt. Zat een draadje los waardoor cilinder5 twee brandstoffen te verwerken kreeg.
Vervolgens wil ik wegrijden bij de gasboer en ik krijg de auto bijna niet gestart. Nou was het zo dat ik hem bijna leeg had gereden op benzine toen ik hem daar neerzette dus hij dacht dat er te weinig benzinedruk was. Benzine getankt en de motor al pompend rond de 3000 toeren gehouden zodat hij overschakelde op lpg.
Wat blijkt, het probleem blijft! Bij het starten (op benzine dus) loopt hij eerst 5 seconden zuiver, daarna daalt het toerental zo ver dat hij NET niet afslaat (wat doet dat pijn aan je hart..). Wat ik dus doe is pompen en rond de 2700 tpm houden. Na een tijdje komt het toerental omhoog zonder dat je het pedaal dieper indrukt. Op dat moment kan ik wel gewoon al gaan rijden. Hij schakelt dan over op lpg en loopt dan als een zonnetje.
Dit totdat je een 15/20 minuten verder bent (of een15/20km) dan begint hij op lpg kleine schokjes te geven. Ook heeft hij dan ineens veel minder vermogen.
Wanneer je de auto ff stil zet (uit) en vervolgens weer start en wegrijdt begint het verhaal weer opnieuw, dan loopt hij dus ook weer ff goed op LPG. Bij een warme motor schakelt hij uiteraard sneller automatisch over op lpg en is er dus minder last.
Wanneer hij dus gewoon netjes loopt op LPG en ik geef vol gas, merk ik dat hij in hoger toeren ineens een hoop vermogen verliest (duidelijk voelbaar). Wanneer ik dan doorschakel loopt hij weer netjes verder. Het toerental van wegvallen is niet te zeggen maar vaak zo bij 4000/5000 tpm.

Dat de tanken zijn leeggereden en er dus vuil inzit enzo geloof ik niet (zegt de gasboer) want als ik bij hoger toeren overschakel op benzine en vol gas geef, trekt hij als een tank. Druk genoeg dus.
Verder zegt de gasboer ook dat de injectoren opnieuw ingeperst moeten worden (idd, heb ze nu dichtgekit) maar hij loopt eerst een tijd heel netjes op gas dus ook dit hoeft de oorzaak mijns inziens dan niet te zijn.

Nou, een heel verhaal, maar korter kon toch echt niet.
Wie o wie kan mij hier verder mee helpen??..

Ludo

Voor zover ik het begrijp, situeert het probleem zich vanaf dat je bij de gasboer bent weg willen rijden, en voornamelijk met koude motor als er op benzine gestart word.
Had je het startprobleem ook voor je bij de gasboer bent geweest?.
Te lage benzinedruk zou in dat geval wel kunnen.

De injectors worden niet geperst, wel de houder in het spruitstuk.
Wat heb je dicht gekit?.
Het vermogenverlies als je lpg rijd, en gas geeft, duid volgens mij op een slechte pompdruk.

johan1989

Citaat van: Ludo op 31-10-2011 00:07:05
Voor zover ik het begrijp, situeert het probleem zich vanaf dat je bij de gasboer bent weg willen rijden, en voornamelijk met koude motor als er op benzine gestart word.
Had je het startprobleem ook voor je bij de gasboer bent geweest?.
Te lage benzinedruk zou in dat geval wel kunnen.
Startprobleem had ik niet voor bezoek aan de gasboer. Hoe kan het dan dat ik wel volle druk heb bij vol gas optrekken? Lijkt me dattie dat stationair beetje dan ook wel kan leveren?..
De injectors worden niet geperst, wel de houder in het spruitstuk.
Wat heb je dicht gekit?.
De mogelijke spleet tussen spruitstuk en houder.
Het vermogenverlies als je lpg rijd, en gas geeft, duid volgens mij op een slechte pompdruk.
Hoe kan het dan dat ik verder wel voldoende druk heb en het op onberekenbare momenten wegvalt?

Ludo

Dan is het niet de benzinedruk.
Heb je al eens geprobeerd om een paar dagen enkel benzine te rijden.
Doet het probleem zich dan ook voor?.
Stationair regelaar en gasklep al eens gereinigd?.

Citaat van: johan1989 op 31-10-2011 00:14:43
Hoe kan het dan dat ik verder wel voldoende druk heb en het op onberekenbare momenten wegvalt?

Wat zij onberekenbare momenten?.
Ik las eerder dit:

Citaat van: johan1989 op 30-10-2011 23:44:33
Wanneer hij dus gewoon netjes loopt op LPG en ik geef vol gas, merk ik dat hij in hoger toeren ineens een hoop vermogen verliest (duidelijk voelbaar).

johan1989

met onberekenbaar bedoel ik dat als ik in zn 4 vol optrek hij bij de ene x vermogen verliest bij 3000 rpm en de volgende x volgas bij 4000 rpm. maar wel altijd boven de ongeveer 2500 2800 toeren.

Ludo

De ontsteking is optimaal?.
Wanneer zijn bougies vervangen, hoe oud zijn de bougiekabels?.
Rotor en verdeelkap ook ooit vervangen?.
Luchtfilter zuiver?.
...

johan1989

Citaat van: Ludo op 31-10-2011 10:44:47
Luchtfilter zuiver?.
...
De ontsteking is optimaal omdat hij het op lpg eerst een kwartier zuiver loopt.
Heb deze auto net een paar weken en heb nog niet alles netjes vervangen. Mn maat kreeg 4 bougies mee bij de amh :D en het luchtfilter waren de randen te dik dus paste niet. Maar als het daar aan zou liggen zou het natuurlijk niet een kwartier lang goed gaan en na uitschakelen en herstarten weer opnieuw een tijd goed gaan..
Voordat hij bij de gasboer was geweest reed hij op benzine 100% goed dus met zulke dingen is er m.i. nix aan de hand.
Of zie jij dat anders? (en ja ik wil wel ff een stage-0 gaan creëren maar dat is nog niet geregeld)

Jack v

Ik zou er mee teurg gaan naar de gasboer als je zeker weet dat het van te voren goed was.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ludo

Citaat van: johan1989 op 31-10-2011 20:50:39
Citaat van: Ludo op 31-10-2011 10:44:47
Luchtfilter zuiver?.
...
De ontsteking is optimaal omdat hij het op lpg eerst een kwartier zuiver loopt.
Heb deze auto net een paar weken en heb nog niet alles netjes vervangen. Mn maat kreeg 4 bougies mee bij de amh :D en het luchtfilter waren de randen te dik dus paste niet. Maar als het daar aan zou liggen zou het natuurlijk niet een kwartier lang goed gaan en na uitschakelen en herstarten weer opnieuw een tijd goed gaan..
Voordat hij bij de gasboer was geweest reed hij op benzine 100% goed dus met zulke dingen is er m.i. nix aan de hand.
Of zie jij dat anders? (en ja ik wil wel ff een stage-0 gaan creëren maar dat is nog niet geregeld)

Ik zie dat inderdaad anders ja.
Je zit met een probleem waar een oplossing voor gezocht word, al dan niet aan de hand van jou informatie.
Echter, krijg ik niet de indruk dat het probleem opgelost gaat raken, als je alles naast je neerlegt.

johan1989

Citaat van: Ludo op 31-10-2011 21:08:14
Ik zie dat inderdaad anders ja.
Je zit met een probleem waar een oplossing voor gezocht word, al dan niet aan de hand van jou informatie.
Echter, krijg ik niet de indruk dat het probleem opgelost gaat raken, als je alles naast je neerlegt.

Laat ik ff benoemen dat ik blij ben dat je meedenkt.
Maar waar het mij om gaat is dat ik probeer onnodige vervanging te voorkomen. Ik kan wel een brandstofpomp gaan vervangen (op advies van de gasboer) terwijl ik bijna zeker weet dat het niet aan de brandstofpomp ligt omdat hij heel verschikkelijk optrekt als ik op benzine gas geef in hoog toeren.
Zodoende ben ik kritisch op een aantal punten omdat hij dus na starten en overschakelen op lpg eerst een tijd heel zuiver loopt... ik ben dus bang dat ik dingen ga vervangen, die zich blijkbaar wel kunnen bewijzen op het moment dat hij zuiver loopt.
Ik hoop dat je dat begrijpt en dat ik geen ondankbare eigenwijze kerel ben. De adviezen leg ik zeker niet naast me neer maar ik reageer wel kritisch:), in de hoop geen dingen voor nop te vervangen.
Nogmaals, ik ben dankbaar dat je meedenkt!:D
De bougies en luchtfilter worden naar verwachting zaterdag pas vervangen.

Overigens @Jack v. De gasboer zegt dus 'benzinepomp vervangen want je hebt je tank leeggereden, die zal dus wel kapot zijn'.

Ludo

Ik weet niet precies wat je bedoeld met amh.
Als dat de verkopende partij is, en die stuurt je wandelen met 4 bougies, en een luchtfilter die niet past, stel ik me de vraag hoe én waarmee de auto eerder is onderhouden.

Citaat van: johan1989 op 31-10-2011 21:53:30
Overigens @Jack v. De gasboer zegt dus 'benzinepomp vervangen want je hebt je tank leeggereden, die zal dus wel kapot zijn'.

Weerleg dat dan, brandstofdruk kan je (laten) meten.
Dan heb je tenminste een argument om tegen zijn diagnose in te gaan.
Zéker als je het probleem eerder niet had.

Vulk

Je bent ook zeker dat het LPI is?

Ludo

Citaat van: Vulk op 31-10-2011 22:04:29
Je bent ook zeker dat het LPI is?

Als je goed leest, bevestigd hij dat al eerder.  ;)

Vulk

Dan nog is dat geen zekerheid... :)

Ludo