Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Net heel lang met KIM aan de Skype gezeten. We houden het er voorlopig op dat het patroon echt zuigerveer is. Tevens wijst het omhoog priemende stuk metaal erop dat het niet aluminium is wat overeen zou kunnen komen met 'iets' van de intercooler. Nu even piekeren wat ik morgenochtend ga doen. Het liefst gooi ik morgenochtend het onderblok ondersteboven en trek ik de zuiger eruit om te zien of het de zuiger/schraapveer is.

Nu eerst met een Erdinger in overleg met mezelf. :eusa_doh:


Updates will follow.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 18-05-2014 23:14:44
om 2235 thuis vandaag na een zeer geslaagde paar dagen.

Mooi man, Echt hard gereden met die smurf. Nou gauw gaan pitten he? :angel:


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

wissel even de intercooler en trek zsm oude blok open dan weet je mogelijk meer.

Ewout Schalkwijk

Morgen blijf ik nog een dagje thuis en trek ik dat onderblok open. Als dat het niet is, dan heb ik nog tijd om de intercooler te wisselen.
Ik heb absoluut geen zin om dit blok naar de kl*ten te draaien.

@Ronald: Het lijkt er heel sterk op dat dit niks met het 'lage toeren' rijden te maken heeft of met de ECU. :eusa_shifty:

Citaat van: )()()sT op 18-05-2014 13:34:46
Ik heb het vast gemist, maar ik las laatst dat je de 850 ecu gaat gebruiken... Why?

De 850 is niet gechipped en voelde minstens even rap aan. De gedachte was dat misschien een 'slecht' getunede chip weleens verantwoordelijk kon zijn voor de problemen met de motor. Toen had ik de zuiger nog niet gezien. :eusa_whistle:

Old Faithful start en slaat aan met de ECU van de 850, maar de airco laat zich niet uitschakelen. Of de cruise control functioneert heb ik niet meer getest. Dus nu toch weer met de ECU van Old Faithful zelf.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Lunadust

Mooi mannen, ook dat die smurf nog zijn fabriekswaardes haalt.

Ook als het een zuigerveer blijkt te zijn, zou ik de onderste slang van de IC los maken
En kijken of je tussen daar en de kop nog metaaldelen tegenkomt.

Het zou zo zonde zijn.

Persoonlijk heb ik te vaak gezien dat er nog wat achtergebleven is in het inlaattraject.

(Ik zal wel weer een zeikerd zijn en het zal hopelijk niet nodig zijn maar toch, dan maar een zeikerd  :evil:)
Techneut, geen dichter.

KIM

Beter ten hele gekeerd dan ten halve gedraaid.

Die ECU en de airco moet je ook even uitzoeken Ewout. Bij benzinemotoren moet je bij de switch van motorische 4.3 en 4.4 je aircoaansturing aanpassen. Voor zover ik weet is de omschakeling 4.3 naar 4.4 gemaakt bij de omschakeling van 850 naar V70.
Vanuit die visie zou het best kunnen zijn dat de circuits voor de airco ook bij de diesel anders zijn aangesloten.
Zet dus maar je eigen ECU (die van OF) erin en zoek uit of dit zo is (bij Motronic 4.4 blijft de compressor draaien en loopt je systeem in de soep)

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Lunadust op 19-05-2014 07:23:48
(Ik zal wel weer een zeikerd zijn en het zal hopelijk niet nodig zijn maar toch, dan maar een zeikerd  :evil:)

:eusa_snooty: Helemaal niet. Je ziet ook dat ik meteen actie ga ondernemen. Ik had simpelweg niet aan deze mogelijkheid gedacht.
Helaas heb ik al wel zo'n 25 kilometer met Old Faithful gereden en alles loopt/klinkt nog mooi. Nu maar hopen dat ik niks gemold heb. :eusa_pray:


Bei de weg: ligt het aan mij of staan die Titans echt mooi onder deze auto? :eusa_drool:




Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Titans staan ook erg mooi.. Nu nog stukje omlaag :-)

Ik heb nog even geprobeerd of ik de kleppen kon verwijderen zaterdag maar dat lukte me zo niet.
Zuigers is kwestie van oude blok op de kop en dan carter loshalen en dan moet het lukken

elianmars


KIM

Ja, over het algemeen vind ik dat 850 wielen onder een 850 moeten en V70 wielen onder een V70 maar dit staat erg goed.
Ik vind op een of andere manier Comets en Titans ook wel overeenkomsten hebben want comets staan ook goed onder een 850.

leons850

So, ik liep nog even achter!
Mannen, wat zijn jullie een helden dat jullie "even" naar Noorwegen rijden, om "even" een blok te wisselen.
Erg leuk om te lezen.
Ewout, OF kan er weer even tegenaan denk ik zo (als je de intercooler hebt gewisseld en/of de oorzaak van de schade hebt gevonden. Veel plezier er weer van.
Titans staan zeker goed ook onder X70, heb ze zelf onder mijn S70 zitten (deze is alleen wel verlaagd  :eusa_whistle: ).
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Ewout Schalkwijk

Analyse motorschade

Na het verontrustende bericht van Lunadust heb ik me vandaag afgemeld op m'n werk omdat ik geen meter meer durfde te rijden. Vanochtend een heel klein beetje uitgeslapen en toen naar buiten gegaan om de oude motor uit elkaar te trekken. Blok op de zijkant gelegd en begonnen met het carterdeksel te verwijderen.



In het carter trof ik geen enkel spoor van slijpsel oid aan. Verder zoeken dus.


De drijfstang vanaf de onderkant gezien. Niks verdachts te zien.


Lagerschalen eruit gehaald. Een lagerschaal heeft een kleine kras, maar dat kan niet de oorzaak zijn van de ellende. Verder zoeken dus.


Helaas, dit gereedschap heb ik niet. :eusa_think: Einde oefening voor nu dus.


M'n ARBO werkplek.


Even een foto van de 'veelkant' bout in de Whatsapp gegooid, en dit deel afgerond. Dan maar toch de intercooler vervangen omdat ik niet kan aantonen dat het wat anders is. Toen ik de ventilator er alweer uit had kreeg ik een 'appje' dat een ringsteeksleutel prima werkt om bovenstaande 'veelkant' los te maken. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. :eusa_doh:



Terug naar het blok dan maar. Nu kon ik de onderkanten van de zuigertangen toch los maken. Drijfstang eruit.



Ook hier ziet alles er weer uit alsof het geen 450.000km heeft gereden.




Maar dan... ladies and gentlemen we got him :eusa_dance:


De zuiger met een gebroken zuiger veer die lokaal een aardige verwoesting heeft aangericht.


ingezoomd. Klik voor hi-res


ingezoomd. Klik voor hi-res


Al veel langer had ik last van vreemde startproblemen die ik toch nooit helemaal opgelost kreeg. Waarschijnlijk is de veer al langer gebroken, maar heeft hij die vrijdag 2 mei ineens de zuiger verwoest.
Nu de oorzaak gevonden is kan ik eindelijk weer rustig gaan rijden met Old Faithful. IC kan blijven zitten, en ik heb nu een lekkere onderdelen voorraad aangelegd van de ProjectDOP850 auto.


Nu eens heerlijk een stukje cruisen met de auto. Toen ik de rijksweg opdraaide en gas gaf viel ineens het vermogen weg en een heel vreemd geluid onder de kap. OEPS! motor alweer naar de ratsmedee? :eusa_think:
Na 40 kilometer al? Ik werd wel wat treurig, maar tegelijkertijd bleef de motor wel mooi rustig stationair draaien. Om keren en over het fietspad weer terug naar huis gereden.
Uiteindelijk bleek het de bovenste intercoolerslang te zijn die ik kort daarvoor had vastgezet. Waarschijnlijk doordat ik ineens toch weer verder kon met de oude motor dat ik ergens even iets ben vergeten oid.

Een half uur later kon ik eindelijk genieten van een lekker tochtje met het prachtige weer. aircootje aan, radio uit. Dan kan ik alles horen wat er gebeurt. ::) Nu moet ik de komende tijd het vertrouwen weer terugkomen in de auto. Het is wel de tweede keer voor mij dat ik een TDI blok aan stukken heb door een typisch gevalletje pech. Ik hoop dat ik nog lang in Old Faithful mag genieten en het blok even zolang meegaat.

Als het blok blijft lopen en doen wat het nu doet, dan mag ik achteraf gezien wel blij zijn dat het gebeurt is. dit blok loopt zoveel mooier dan het vorige.

Eindelijk even lekker 'cruisen' met het nieuwe blok. :eusa_dance:





Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

De airco doet het gewoon, mooi dan heeft het goed gewerkt om de compressor te laten zitten met de ombouw. Hopelijk kan je de komende tijd zonder problemen kilometers maken.

Zit er nog lucht in de brandstofleiding ?

UserID6342

Mooi dat je de oorzaak gevonden hebt Ewout !  :eusa_clap: :eusa_clap:

Lunadust

Sorry voor de paniek E.

Maar dit was/is een te grote schade om niet goed te achterhalen waar het vandaan komt.
Blij dat er in de randdelen geen problemen zitten maar dat het slechts een zuigerveer is die na 96848271728484838 keer op en neer gaan geen zin meer heeft.

Veel plezier.
En nog veel meer plezierige km.

Krijg je je handen een beetje schoon?

Groeten Bas
Techneut, geen dichter.