Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

Ewout Schalkwijk

Vandaag wat simpel werk aan de XC. Toen we deze week even hier op een binnenweg met Taranis en Sbv wat harder reden (zo'n 160km/h), viel het op dat bij remmen de auto heel erg trilde.

Tussen de velg en de remschijf 'groeit' een afzetting van zout en roest. Bij de V70 heb ik hier nog nooit last van gehad, maar de XC is er blijkbaar wat gevoeliger voor. Per wiel was het nog best wat krab en schuurwerk. Nadat de boel schoon was heb ik het gelijk in de tectyl gezet. Ook de wielkuipen heb ik een keer schoongemaakt. Normaal niet echt een klusje wat ik snel zou doen, maar nu wilde ik wel eens weten hoe alle delen er bij staan/hangen. De schokbreker linksachter zweet wat en de middelste uitlaatsteun is afgebroken. Verder lijkt alles prima in orde.

Zwetende schokbreker

Je kan het niet echt goed zien maar de dikke koek op de schijf van zout en roest zorgt voor de trillingen

Ook de velg moet gereinigd en voorzichtig geschuurd worden

Stom en misschien onzinnig klusje, maar de velgkuipen van modder ontdoen om te zien hoe alle dragende delen eruit zien
Controle op roest na de afgelopen winter. Er is een record verbroken met zout gebruik in de regio

Zo ziet het er nu uit. Ik heb niet de illusie dat het lang zo blijft.

en de andere kant natuurlijk ook.

De schijf weer helemaal glad en ingespoten met wat roestweringsmiddel

Helaas is de uitlaatbeugel gebroken, dus die zal ik maandag wel even bestellen bij Volvo.

Een proefritje en een tweetal harde remacties vanaf zo'n 120km/h laten zien dat de actie heeft geholpen. Het trillen is nu weg.
Het is geen 'rocket science' maar het helpt wel om de boel in orde te houden.

Morgen ga ik eens uitgebreid met de 'Dice' spelen en grasduinen door de vele menu's in de auto. M'n radio hapert nog steeds maar het ligt definitief niet aan de gekoppelde iMiv. Soms 'speelt' de radio twee dagen zonder storing en dan ineens valt het geluid weg en moet ik de motor afzetten om het geluid weer terug te krijgen.

De V70 is gisteren heeft gisteren z'n keuring goed doorstaan na het vervangen van een stuurkogel en mag weer twee jaar op de weg vertoeven.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Mooi dat het trillen opgelost is.

Als je met de schokbrekers aan de slag wilt laat maar weten, dan neem ik tzt wel fatsoenlijk gereedschap mee

grijzev70tdi

Netjes!

Heb je bij een AWD speciaal gereedschap nodig om de dempers te wisselen? Zijn het nivomats trouwens? Zo te zien niet toch?

Grolsch, het klinkt al lekkerder

Sbv

Bij een AWD zitten de dempers en veren in een mooie veerpoot.
Het zijn geen nivomats

grijzev70tdi

Ewout Schalkwijk

Ik had met Sbv nog even kort met Vida gespeeld. Een leuke optie is om je DIM te testen. Ik heb even een filmpje op Youtube geknald.

http://youtu.be/gowP_UZH8t8

Hee Sander, ben je alweer thuis? Ging het goed onderweg?

Ik had al aan Ronald aangegeven dat we het eventueel wel in oktober kunnen doen. :laugh:

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

grijzev70tdi

Tis te hopen dat je toeren teller normaal niet zo ver komt ;D

Sbv

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 17-03-2012 21:05:24
Ik had met Sbv nog even kort met Vida gespeeld. Een leuke optie is om je DIM te testen. Ik heb even een filmpje op Youtube geknald.

Ik had al aan Ronald aangegeven dat we het eventueel wel in oktober kunnen doen. :laugh:

Ewøut
Ben sinds 1830 ongeveer thuis

elianmars

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 17-03-2012 21:05:24

Ewøut

Heb je toch mooi even de 260 km/uur aangetikt  8)  ;D

Taranis

Citaat van: grijzev70tdi op 17-03-2012 21:06:51
Tis te hopen dat je toeren teller normaal niet zo ver komt ;D

Hij kan verder als de automaat misschakelt  :eusa_shhh:

Maar uh, mooi dat het trillen tijdens het remmen opgelost is!
Schokbreker is jammer, gelukkig zijn ze niet al te duur. Volgens mij heb ik een uitlaatklem van VDT, die was iets van 15 euro. Mocht het interessant zijn dan kan ik er wel 1 in een envelop gooien.

Ik voorspel een schokbreker-wissel-meeting ;D (bij mij is 't rechtsachter)

KIM

Speciaal voor jou Ewout:

De homo balk:

;D ;D ;D

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 17-03-2012 23:39:24
Speciaal voor jou Ewout:

De homo balk:

http://i573.photobucket.com/albums/ss175/KIM850R/10a23fa8.jpg

;D ;D ;D

Maar.... wat is het nou? Is het een oud-Hollandse manier van homo-ketterij?  ;D

KIM

UserID6342

Net even gedaan, nieuwsgierig als ik ben ;D  Mooi uitspraak overigens !

Ewout Schalkwijk

Gisteren even in de organen van de XC zitten roeren. Iedere keer dat de XC aan de diagnose ligt duikt er een lambdafout op. Het is blijkbaar niet ernstig genoeg om het motormanagement lampje te laten branden, maar het intrigeert me toch.

Steeds komt de melding terug, maar geen lampje op de dash...

Verklaring over het hoe en wat van het ontstaan. Toch vreemd dat het lichtje niet aangaat, terwijl de omschrijving toch vrij dringend is.

Freeze frame data: Tevens laat dit plaatje zien dat water temperatuur en olie temperatuur niet gelijk op gaan.
(afbeelding in nieuw venster voor grotere versie)

Ooit had ik ook al eens een foutcode gehad op de AQS sensor die onder de paravaan zit. Omdat het mooi weer was en ik ook wel wilde weten of er nog andere interessante zaken verstopt zitten onder deze plastic kap, heb ik die ook maar verwijderd.

Het viel me op dat de sensor helemaal 'dicht' zat met een mengsel van zand, zout en andere drek. Normaliter schijnt de sensor niet repareerbaar te zijn, dus kon ik net zo goed proberen de gaatjes weer open te maken. Stuk is stuk, toch?

Hier verschuilt de sensor zich als een soort champignonnetje:

De sensor laat zich makkelijk verwijderen door een kwart slag te draaien. Mee naar binnen genomen en onder de 'Mantis' bekeken zag ik dat de 'snuffelgaatjes' helemaal dichtgekoekt zaten.
Bij de eerste foto had ik al een paar gaatjes open toen ik bedacht dat een foto wel handig kon zijn.

Hier zijn de gaatjes weer open, nu maar afwachten of de sensor nog werkt.

Voor de rest is het niet zo spannend onder die kap. Ruitenwisserarmen een beetje ingespoten, afvoeren gecontroleerd en tot de conclusie gekomen dat er geen boutjes zitten voor het dashboard zoals bij de 850/x70.

Tijdens het rijden vandaag bleek dat de AQS sensor de ingreep waarschijnlijk heeft overleefd. Ik heb bewust een poosje achter een walmende oude 190D gereden en ik rook niks in de auto. Het valt me trouwens op dat oude Mercedessen bijna altijd stinken.

Ewøut