Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Vanavond na 22.000 km toch maar m'n olie en filter vervangen. Taranis volhardt dat je beter 20K kan doen dan 30K... Dus dan doet 'Eiwoe' dat.. :angel:

Auto vrij van foutmeldingen in Vida... En dat met een 'N' XC.  :eusa_clap:;D


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 21-06-2012 20:50:07
Vanavond na 22.000 km toch maar m'n olie en filter vervangen. Taranis volhardt dat je beter 20K kan doen dan 30K... Dus dan doet 'Eiwoe' dat.. :angel:

;D ;D

Netjes! Zat de dop van het filter idioot vast of viel het mee?

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 21-06-2012 20:50:07
Auto vrij van foutmeldingen in Vida... En dat met een 'N' XC.  :eusa_clap:;D

Was mijn auto het eerste jaar dat ik 'm had ook :eusa_whistle:

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 21-06-2012 21:02:12
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 21-06-2012 20:50:07
Vanavond na 22.000 km toch maar m'n olie en filter vervangen. Taranis volhardt dat je beter 20K kan doen dan 30K... Dus dan doet 'Eiwoe' dat.. :angel:

;D ;D

Netjes! Zat de dop van het filter idioot vast of viel het mee?

Viel heel erg mee, zal dicht tegen de 25Nm aan hebben gelegen. Tot nu toe heb ik nog geen rare ervaringen gehad met bouten/moeren die 'onmeuning' vast zaten.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 21-06-2012 20:50:07
Auto vrij van foutmeldingen in Vida... En dat met een 'N' XC.  :eusa_clap:;D

Citaat van: Taranis op 21-06-2012 21:02:12
Was mijn auto het eerste jaar dat ik 'm had ook :eusa_whistle:

Ach, ik heb er nu 32.000km mee gereden sinds november en het vertrouwen begint wat te groeien.... *knock on wood*

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 21-06-2012 20:50:07
Vanavond na 22.000 km toch maar m'n olie en filter vervangen. Taranis volhardt dat je beter 20K kan doen dan 30K... Dus dan doet 'Eiwoe' dat.. :angel:

Auto vrij van foutmeldingen in Vida... En dat met een 'N' XC.  :eusa_clap:;D


Ewøut
Heel verstandig, wat voor olie heb je genomen ? 0w30 ? of wat anders ?

Ik mag binnenkort ook aan de bak met olie. Heb nu sinds half feb dik 22000 km gereden met de V70n en wou eigenlijk ook rond de 20000 doen. Olie en filter heb ik al liggen, alleen nog even inplannen. Mogelijk op koopavond op het werk een komende week, dan zit ik thuis ook niet met de oude olie

maruska

ach, die olie kun je gebruiken om te koken ? ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Ewout Schalkwijk

De laatste maanden kreeg ik niet meer dan 880 à 890km tot lege tank te zien, nu na enkele keren tanken verwacht de BC een beter verbruik. Zie foto:
Na 108km te hebben gereden geeft de BC 1080km resterend aantal km aan.

In de praktijk kom ik echt niet beter uit dan 1:12,5




Tot weet ik heel zeker dat ik eerder (november/december bijna 1:14 haalde. Ben benieuwd waar het in kan liggen.

Citaat van: Sbv op 21-06-2012 23:58:19
Heel verstandig, wat voor olie heb je genomen ? 0w30 ? of wat anders ?

Castrol 0W30, de voorgeschreven olie dus.



Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Hmm je zou verwachten met andere lambda sensor dat het wel wat zuiniger zou zijn.
Zomerbanden is dat een optie ? Meer rolweerstand ? andere bandenspanning ?
Andere diesel getankt ? Andere rijstijl ?
Airco aan ?

Misha

Citaat van: Sbv op 22-06-2012 18:03:12
Hmm je zou verwachten met andere lambda sensor dat het wel wat zuiniger zou zijn.
Zomerbanden is dat een optie ? Meer rolweerstand ? andere bandenspanning ?
Andere diesel getankt ? Andere rijstijl ?
Airco aan ?

Inderdaad, zomer / winterbanden scheelt een bak.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

KIM

Citaat van: Sbv op 22-06-2012 18:03:12
Hmm je zou verwachten met andere lambda sensor dat het wel wat zuiniger zou zijn.

De lambdasensor bij een diesel heeft een wat andere functie als bij een benzinemotor. Een diesel draait namelijk altijd op een te arm mengsel (eigenlijk moet ik zeggen luchtoverschot).

Ik moet eens even graven wat de functie ook alweer is bij een diesel.

Ewout Schalkwijk

#1389
Citaat van: KIM op 22-06-2012 20:18:18
De lambdasensor bij een diesel heeft een wat andere functie als bij een benzinemotor. Een diesel draait namelijk altijd op een te arm mengsel (eigenlijk moet ik zeggen luchtoverschot).

Ik moet eens even graven wat de functie ook alweer is bij een diesel.


Heb je hier wat aan? Screenshot uit Vida:




Citaat van: Misha op 22-06-2012 18:18:52
Inderdaad, zomer / winterbanden scheelt een bak.

Waar zomerbanden zuiniger rijden dan winterbanden toch? Ik heb ze doorlopend op 2,6 bar staan. Heb getest met 2,8 bar maar dan slijten ze meer op het 'hoofd' loopvlak.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

#1390
Het lijkt een kopie tekst van een benzinemotor te zijn.
Je kunt met een diesel geen mengsel regelen: de hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt, zorgt dat de motor een bepaalde hoeveelheid toeren draait en dus lucht aanzuigt. Zit er een gasklep in het inlaattraject bij de XC?

Zo ja: deze dient voor een betere EGR regeling en niet voor regeling van de hoeveelheid lucht.

Ik heb nog steeds geen bewijs voor mijn statement kunnen vinden echter...

Ewout Schalkwijk

#1391
Ja hoor, met een beetje moeite past het nog steeds. :D



Ik moest vanochtend stoppen voor een asfaltauto aan het werk. In de verte zag ik een vrachtwagen aankomen, dus ik besloot nog even te wachten met op trekken. Het bleek een bekende truck te zijn...

Heel toevallig is dit exact de zelfde truck als die ons nu ruim vijf jaar gelden verhuisde. Alleen nu met een paar extra lampjes gemonteerd.





André ook nog even kennis laten maken met Mac en hij heeft nog wat tips gegeven aangaande de opvoeding van Mac.




Het is weer gezellig :D


Ewøut aka Eiwoe
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

triton

Was zeker weer gezellig , beetje jammer dat je van de blauwe knoop bent geworden.
Volgende keer maar weer een biertje?
Professioneel raddraaier

Ewout Schalkwijk

Als je inderdaad in september weer komt, dan mag ik ook weer wat innemen. ;D Vandaag: -10.3 kilo  :eusa_dance:


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Zo ziet een Noorse zomer eruit.  >:(


http://www.youtube.com/watch?v=TE_fGUlU-W4&feature=g-upl


Ewøut


P.S. Met de auto's gaat het goed. (Knock on wood)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein