Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Sbv

succes,
wij hebben de stuurpomp gewoon in tact gelaten met de leidingen

elianmars

Citaat van: Sbv op 06-08-2012 19:55:35
succes,
wij hebben de stuurpomp gewoon in tact gelaten met de leidingen

Jep. Alleen even opzij getrokken met een touwtje, wat vast gemaakt was aan het linker motorkapscharnier.

Ewout Schalkwijk

#1532
Marije liet mij weten dat vanochtend het laadstroom lampje pas na 23 km rijden doofde. Uitstel was dus niet meer mogelijk.
Toen de auto thuis stond af te koelen in de garage kon ik geen laadspanning meer meten op de dynamo.

Omdat een TDI erg vol zit rond de dynamo heb ik toch maar weer het koelwater voldoende afgetapt om de slang te kunnen verwijderen. Ook de lagedruk leiding van de stuurpomp zit ernstig in de weg. Tankje even leegzuigen en hoppa: de leidingen zijn weg en de weg is vrij om de dynamo te benaderen. Ik heb ook nog eens niet de kleinste handen dus voor mij was dit echt noodzakelijk.

Weg met de vloeistoffen.


Zonder die leidingen kun je er tenminste normaal bij.


Dikke lagen vettige drab in de plastic afdekking


Binnenwerk van de dynamo zit ook onder de dikke drab.


Oude en nieuwe regulator naast elkaar, let op het subtiele verschil in de lengte van de koolborstels.


De contacten voor de regulator zijn ook niet gevrijwaard gebleven van de vette klei. Jammer van de slagschaduw.


Na een grondige reiniging ziet het er een stuk gezonder uit. De contacten zijn in ieder geval weer blinkend schoon.


Nieuwe regulator op z'n plek.


Zo da's een stuk frisser, ben benieuwd naar het resultaat.


Bij de eerste start zag het er veelbelovend uit, maar ik had wel een verlies van 14.10V op de dynamo naar 13,75V op de accu. Na een paar minuten stationair draaien werd de aansluiting op de dynamo warm en op de accu niet. Nog een keer de kabel van de accu afgetrokken en geschuurd (dat was ik vergeten :eusa_shhh:), beetje vaseline en nu 'mis' ik nog maar 0,03 volt (14,07V) op de accu. Bij de start is het lampje meteen uit en de motor loopt mooi rond (voor zover dat met een traktor mogelijk is). ;D
Ik heb een mooie contante spanning op de dynamo en heb dan ook goede hoop voor de toekomst. :eusa_pray:



Tevreden wilde ik een proefrit maken om ook de eventuele luchtbellen uit het koelsysteem te rijden. Ondertussen regende het stug door. Uiteindelijk is er binnen drie uur tijd 75mm regen gevallen. Tijdens de proefrit heb ik wat plaatjes geschoten...


Without words...




Na een ritje kon ik via deze kant niet meer naar huis komen...


De weg zeer onstabiel geworden en moet morgen worden afgegraven. Er worden nieuwe buizen gelegd en buurman Jan belt me als hij m'n hulp nodig heeft.


Veiligheidshalve heb ik de XC via een andere route ook naar de rijksweg gereden zodat we morgen tenminste aan het werk kunnen.
Mogelijk gaat het vannacht nog meer regenen.

En zo overnachten de XC en de V gebroederlijk op het fietspad met de auto's van de buren.



Ewøut


@KIM: Heel hartelijk dank voor je tips van gisteren rond de dynamo. Ik wist niet dat het mogelijk was om losse onderdelen te vervangen. Het ziet er naar uit dat de dynamo z'n werk weer prima doet voor 47 eurootjes. Ik had een 'prijsje' opgekregen van Ronald van 342,80 euro voor een ruil dynamo. Dat wordt toch zeker weer een extra worstje op de grill in september.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Goed bezig geweest Eiwoe.
Hopelijk is het hiermee opgelost en heb je jezelf 300 euro uitgespaard.

Tjemig wat een regen bij jullie zeg, verder geen lekkage of water bij jullie thuis ?

Thijs T5

Netjes gedaan Ewøut.

Fijn om resultaat van je werk te hebben. Ik heb ook een keer een lekker stuurpomp met de R gehad, misschien ook het zaakje maar eens een keer grondig schoon gaan maken (al heb ik momenteel geen problemen met de dynamo)

Is een aardig regenbuitje geweest zo te zien :)

Fijne avond nog!

Groet Thijs

elianmars

Mooi dat het gelukt is met de dynamo!

Wat een regen bij jullie, zeg!  :o Hopelijk kan de boel weer snel hersteld worden.

Chris

Mooi sleutelwerk Ewout :)! Vind het altijd weer mooi dit te zien. Zoiets zie ik mezelf niet zo snel doen als ik het nog nooit gezien of gedaan heb...

Die regen is best heftig zeg! In ieder geval mooi dat de auto's op de doorgaande weg staan en je ook weg kan wanneer het nodig is.

KIM

Mooi dat het gelukt is.
De collector van de dynamo is wel behoorlijk ingelopen, dus je moet ooit wel eens aan een andere dynamo. Hopelijk blijft de vettigheid een beetje weg, dan kun je hier nog best wel eventjes mee voort. Misschien is een 2e hands dynamo een oplossing...

Ik hoop dat het in september wat beter weer is, pfff...

Ewout Schalkwijk

#1538
Aan de inloopsporen en de slijtage van de koolborstels te zien denk ik dat dit nog de originele dynamo is. Als dit dat het resultaat is van bijna 380.000 km, dan denk ik, en hoop ik dat de dynamo nog zo´n 50.000 km meegaat. :eusa_pray:

Voor september staan al de motorsteunen op het programma, dus de dynamo mag nog even mee.

Ewøut


@Kim: Die vettigheid vertrouw ik nu wel op. Die stuurpomp lekt niet meer.

P.S. Eindstand met de regen is 80mm geworden.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

maruska

heb je voor september dan wel al het juiste gereedschap en onderdelen in huis ? :)
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Sbv

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 07-08-2012 09:15:56
Aan de inloopsporen en de slijtage van de koolborstels te zien denk ik dat dit nog de originele dynamo is. Als dit dat het resultaat is van bijna 380.000 km, dan denk ik, en hoop ik dat de dynamo nog zo´n 50.000 km meegaat. :eusa_pray:

Voor september staan al de motorsteunen op het programma, dus de dynamo mag nog even mee.

Ewøut


@Kim: Die vettigheid vertrouw ik nu wel op. Die stuurpomp lekt niet meer.

P.S. Eindstand met de regen is 80mm geworden.
Heb je je lijst met onderdelen al klaar ? Indien mogelijk zsm, dan hebben we nog de tijd om nivomats te monteren

Taranis

Citaat van: Sbv op 07-08-2012 09:31:41
Heb je je lijst met onderdelen al klaar ? Indien mogelijk zsm, dan hebben we nog de tijd om nivomats een nieuwe FourC-demper bij Ronald te monteren

8)

Maar uh, mooi sleutelwerk! Ik had niet gedacht dat dit afdoende zou zijn! Hopelijk kan ie weer een tijdje mee. Ik zal Koert laten weten dat het niet meer nodig is ;)

Wat een regen trouwens........ :o

dbs1

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 07-08-2012 09:15:56
P.S. Eindstand met de regen is 80mm geworden.

Uhm, as dinsdagmiddag-avond meert onze ferry af in Larvik, is Oslo nog te bereiken, of zijn álle wegen weggespoeld  :o ?
V70 2.5 FT LPG MY10 452 18" BOR
V70R  AT4 LPi - Black Stone 019 - 17"Comet - Km stand 10-2010: 178800 -- 346689 verkocht
Peugeot 206 Plus 1.4  - Noir Obsidien

Ewout Schalkwijk

Dynamo heeft het vandaag goed gedaan. Starten en meteen lampje uit. Als die collector nog niet door is, dan houdt de dynamo het nog wel even.

Mijn foto's hebben zelfs de lokale krant gehaald. Er is als maximum 117mm gemeten. Hvittingfoss is het hardst getroffen in de omgeving.

@KIM & @dbs1: Wat gisteren is gevallen valt morgen niet meer... :eusa_whistle:

Openen in nieuw venter voor vergroting.






Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Ik had de foto's gisteren aan mijn ouders gestuurd. Nu durven ze je volgende keer helemaaaaaaaal niet meer op te zoeken ;D