Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Sbv

Een D5 doet er gewoon erg lang over voordat het wat aangenaam wordt. Verbaas me iedere keer weer in de S70 hoe snel deze warm is(wel benzine motor).

Binnenkort zal het vast wel weer kouder worden om het goed te testen. Wou je ook nog waterpomp vervangen of eerst even zo rijden en kijken wat en hoe

Ewout Schalkwijk

Ronald had me al zijn waterpomp in het vooruitzicht gesteld, dus wellicht wil ik die nog wel omruilen. Die is vers, die van mij heeft waarschijnlijk al een en ander achter de rug.

Hoewel volgens Vida heeft m'n kachel 'pas' 455 draaiuren achter de rug. Wetende dat deze XC z'n eerste 4 jaar als taxi in Oslo heeft gereden, is dat niet veel. Waarschijnlijk al eens vervangen? :eusa_think:


CPM-Running time (hours) 455 Hour

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

triton

He oude knutselaar , lekker hè een beetje zelfredzaamheid met die oude volvo's .
Geeft vind ik meer voldoening als wegbrengen en daarna rekening aftikken .

Professioneel raddraaier

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 26-01-2013 21:35:09
Ronald had me al zijn waterpomp in het vooruitzicht gesteld, dus wellicht wil ik die nog wel omruilen. Die is vers, die van mij heeft waarschijnlijk al een en ander achter de rug.

Hoewel volgens Vida heeft m'n kachel 'pas' 455 draaiuren achter de rug. Wetende dat deze XC z'n eerste 4 jaar als taxi in Oslo heeft gereden, is dat niet veel. Waarschijnlijk al eens vervangen? :eusa_think:

Je mag 'm hebben hoor. Als ik ooit een werkende standkachel in de auto wil, moet ik toch de complete kachel vervangen.

En ja, die kachel zal wel vervangen zijn. Ik zou het na moeten vragen om zeker te weten, maar ik dacht dat ze ontworpen waren op 1600 branduren. Bij mij is de 2e kachel al defect (en hier zit al de 2e branderunit in).

KIM

Wordt het niet eens tijd voor een kachel in de garage Ewout? Kun je ook bij -21 je problemen verhelpen  ;D

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 27-01-2013 11:35:52
Wordt het niet eens tijd voor een kachel in de garage Ewout? Kun je ook bij -21 je problemen verhelpen  ;D

Om die garage isoleren... daar is die niet op ontworpen. Het is helaas niet alleen maar glaswol en aftimmeren, maar dan moet ook de beluchting anders. Als we weer eens een tonnetje kronen over hebben, wie weet. ;D


Ijsregen en sneeuw, ff lekker de kachel laten blazen... :eusa_wall: :eusa_wall:

Moet je wel eerst zorgen dat je genoeg diesel in de tank hebt zitten. ::) :eusa_doh:

kachel uitgeschakeld, laag brandstof niveau


De XC stond voorover met de neus sterk naar beneden, en dan kan de kachel niet aan z'n benodigde sap komen. Nu maar even afgetankt en morgen nog maar eens kijken.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Al drie weken rijdt Marije rond met 'Old Faithful' terwijl hij wat kraakt bij sterk uitsturen. Ik riep toen al voor m'n neus weg dat het een gebroken veer kon zijn, maar verder kon ik er eigenlijk niet veel aan ontdekken. Omdat het dus ook steeds zo koud is, kwam ik er ook niet aan toe om de V70 in de garage te zetten en het eens wat nauwkeuriger te bekijken.

Omdat er volgende week stevig gesleuteld gaat worden in de garage tijdens de '4e Hvittingfoss Volvo meet' heb ik van m'n buurman z'n dieselvarmer mogen lenen. Heerlijk! binnen een kwartier jaag ik de garage van -15 naar riante plus graden. Dus toch dacht ik ook maar eens vandaag eens de V70 te gaan bekijken.

Auto op gekrikt, wiel eraf en toen zag ik het meteen al. Inderdaad veer gebroken. Aan de bovenkant. Dat wordt dus in ieder geval twee nieuwe veren bestellen. Wellicht ook die zwarte kappen bovenop. Die kappen en lagers zijn nog geen twee jaar oud, dus ik hoop dat ik de lagers kan laten voor wat ze zijn.

Lekker sleutelen in subtropische temperaturen.  :eusa_dance:


Gebroken veer


Vervangingsronde mei 2011.



Vragen:

Moet ik de lagers ook weer vervangen? Er is een maand gereden met die auto. Verder helemaal niets gemerkt.

Uiteraard links en rechts vervangen, maar misschien ook maar gelijk achter? Dan kan de hele rotzooi in een keer uitgelijnd worden. :eusa_whistle:
Vanuit gaande dat alle veren nu 15 jaar oud zijn en sinds 2001 op de beruchte Noorse wegen hebben doorgebracht.

Verlagen is geen optie, maar het zou mooi zijn als de auto iets strakker weer op de weg komt te liggen.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

In mijn ervaring komt ie met nieuwe veren niet noemenswaardig strakker op de weg te liggen, met nieuwe schokdempers wel.

Als de oude veren al aardig ingezakt zijn dan kun je overwegen om ze alle 4 te vervangen. Mijn auto leek op te stijgen naar de maan toen er vóór nieuwe veren onder zaten en achter niet.
Als er niets mis is met je lagers, dan hoef je ze niet te vervangen hoor.

The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Sbv

We kunnen nog wel wat veren meenemen eventueel. mogelijk dat ze die nog kunnen leveren voor we weg gaan.

Vanmiddag deur gehaald voor Marije haar V70. Die kan donderdag ook mooi mee

Taranis

Die veren zijn er in een paar uur indien nodig. Had het inderdaad ook al aangeboden.

Sbv

Citaat van: Taranis op 02-02-2013 19:50:59
Die veren zijn er in een paar uur indien nodig. Had het inderdaad ook al aangeboden.
Verenspanner gaat ook wel lukken denk ik. In ieder geval de kleine die ik heb liggen

Bouke

Daar zijn onderhand wel expert in :eusa_whistle: veerpoten wisselen ;D

Ewout Schalkwijk

Heel fijn als jullie de veren willen meenemen. :eusa_clap: Geen idee of het originele Volvo's/Sachs moeten zijn, maar dat laat ik graag aan jullie over.

Verenspanners heb ik. Die zwarte kap bovenop zou volgens mij wel vervangen kunnen worden. De lagers verwacht ik van niet. Het zou zo jammer zijn als de boel uit elkaar ligt en dat dan blijkt dat die zwarte kap ook stuk is.

Achterveren blijft een vraagteken. Ik ben van mening dat die ook net zo oud zijn. Indien leuk geprijsd toch maar in dezelfde actie meenemen?


Zijn 'R' veren een toevoeging of is dat helemaal niet handig voor ons? Hier geldt niet: hoe lager, hoe beter.


Wordt toch een druk klus weekendje volgende week. Ga jullie donderdag rijden of komen jullie dan hier aan?


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

We komen vrijdagmiddag aan met de boot van 16.30.

Ik hoor wel wat ik bij Koert op moet halen ;D

Wat we niet af krijgen, mag je gewoon zelf lekker afmaken :D