Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

elianmars


Sbv

aangaande de motor:
Haal alle leidingen netjes los incl diesel leidingen
haal alle massa punten van blok los
haal alle kabels en electronica van blok los
motor hang op 2 vacuum potten, 1 midden voor, 1 middenachter en aan distributie kant. Blok zit verder aan bovenste motorsteun vast.
haal schakelkabel van de bak los
verwijder aandrijf assen etc
let op leidingen stuurpomp
denk aan airco leidingen, deze moeten ook los
kachel slangen naar shutbord moeten los

wil je de koets heel houden ? indien nee, dan alle leidingen etc los halen en bouten subframe en met traktor  de voorkant van de auto op tillen, zet dan wel een pallet onder subframe.
Alle leidingen en kabels loshalen nog steeds van toepassing

elianmars


hertogjan6

~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

viking_in_shorts

En toch ... Elke keer dat ik lees "demontage begonnen" denk ik: nog niet klaar dan??

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 26-04-2013 22:48:39
aangaande de motor:
Haal alle leidingen netjes los incl diesel leidingen
haal alle massa punten van blok los
haal alle kabels en electronica van blok los
motor hang op 2 vacuum potten, 1 midden voor, 1 middenachter en aan distributie kant. Blok zit verder aan bovenste motorsteun vast.
haal schakelkabel van de bak los
verwijder aandrijf assen etc
let op leidingen stuurpomp
denk aan airco leidingen, deze moeten ook los
kachel slangen naar shutbord moeten los

wil je de koets heel houden ? indien nee, dan alle leidingen etc los halen en bouten subframe en met traktor  de voorkant van de auto op tillen, zet dan wel een pallet onder subframe.
Alle leidingen en kabels loshalen nog steeds van toepassing

Goeie tips, thanks. Kijken wanneer me dit gaat lukken. Qua tijd dan. :eusa_think:

Citaat van: viking_in_shorts op 26-04-2013 23:43:39
En toch ... Elke keer dat ik lees "demontage begonnen" denk ik: nog niet klaar dan??

1) Verbouwing
2) Baan
3) gezin
4) XC
5) V70
6) 019

En de komende 10 dagen zonder Marije. Ik zou het graag dit weekend voor elkaar krijgen, maar de kinderen willen ook aandacht. Als tegemoetkoming zal ik het woord 'begonnen' verwijderen. :angel:
Citaat van: elianmars op 26-04-2013 23:28:29
Waarom zo moeilijk doen?

http://www.youtube.com/watch?v=GHjos0L_DuA


:eusa_dance:

Probleem is dat er geen draagarmen en wielen meer opzitten, daarbij wil ik nog wat met die motor doen... :eusa_sick: ;D



Ewøut



Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 26-04-2013 20:21:34
Een man wil de beugel waar de stuurpomp, dynamo en AC compressor aan hangt. Zal wel een boel sleutelen worden om hem vrij te krijgen. Ik heb wel eens gelezen dat een dynamo wisselen vele uren werk is.

Het moet toch een keer uit elkaar dus of je 't nu of later doet maakt ook niet uit. Verkocht is verkocht, 't is weer 50 euro :)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 26-04-2013 22:22:20
Teller ringen.
http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/Afbeelding.jpg

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!  :eusa_wall:
Je bent toch geen zigeuner ::)

Citaat van: Sbv op 26-04-2013 22:48:39
wil je de koets heel houden ? indien nee, dan alle leidingen etc los halen en bouten subframe en met traktor  de voorkant van de auto op tillen, zet dan wel een pallet onder subframe.
Alle leidingen en kabels loshalen nog steeds van toepassing

Dat was inderdaad ook het idee waarmee we de auto tijdens Pasen weggezet hebben, dat je er met de tractor makkelijk bij kunt om de motor eruit te halen. De koets kun je toch niet heel houden vanwege het buitenlandse chassisnummer, dus gewoon de zaag erin als dat zo uitkomt.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 27-04-2013 06:00:22
Het moet toch een keer uit elkaar dus of je 't nu of later doet maakt ook niet uit. Verkocht is verkocht, 't is weer 50 euro :)

Precies, en het zou leuk zijn als er dadelijk daadwerkelijk iets verkocht is. :P

Citaat van: Taranis op 27-04-2013 06:00:22
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 26-04-2013 22:22:20
Teller ringen.
http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/Afbeelding.jpg

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!  :eusa_wall:
Je bent toch geen zigeuner ::)

:-[ Ze zitten ook in onze XC's... :-[

Citaat van: Taranis op 27-04-2013 06:00:22
Citaat van: Sbv op 26-04-2013 22:48:39
wil je de koets heel houden ? indien nee, dan alle leidingen etc los halen en bouten subframe en met traktor  de voorkant van de auto op tillen, zet dan wel een pallet onder subframe.
Alle leidingen en kabels loshalen nog steeds van toepassing

Dat was inderdaad ook het idee waarmee we de auto tijdens Pasen weggezet hebben, dat je er met de tractor makkelijk bij kunt om de motor eruit te halen. De koets kun je toch niet heel houden vanwege het buitenlandse chassisnummer, dus gewoon de zaag erin als dat zo uitkomt.

Ik ga het proberen met zo min mogelijk schade aan het chassis, maar zodra ik er nog één snee in m'n klauwen bij krijg, gaat de slijpschijf erin. ;D M'n 'klanten' geloven niet meer zo dat ik HP techneut ben. ::)

@Sbv, ik werk nou al sinds februari met die paarse wegwerphandschoentjes van je, maar die gaan nu aardig aan stukken. Ik kan hier geen maat 11 krijgen. Toch verbazingwekkend hoeveel klusuren ze het al uithouden.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 27-04-2013 09:41:27
Citaat van: Taranis op 27-04-2013 06:00:22
Het moet toch een keer uit elkaar dus of je 't nu of later doet maakt ook niet uit. Verkocht is verkocht, 't is weer 50 euro :)

Precies, en het zou leuk zijn als er dadelijk daadwerkelijk iets verkocht is. :P

Mooi, uit elkaar die hap dus :D

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 27-04-2013 09:41:27
:-[ Ze zitten ook in onze XC's... :-[

Ik weet het, daar vind ik 't ook al beetje teveel bling  :eusa_shhh:

Citaat van: Taranis op 27-04-2013 06:00:22
@Sbv, ik werk nou al sinds februari met die paarse wegwerphandschoentjes van je, maar die gaan nu aardig aan stukken. Ik kan hier geen maat 11 krijgen. Toch verbazingwekkend hoeveel klusuren ze het al uithouden.

Als je merk + type weet, dan kan ik wel kijken of ik in juni een voordeelverpakking mee kan nemen?

Sbv

zal even kijken van de week naar merk etc dan hebben ze die ook wel in maat 11

Ewout Schalkwijk

Vruchtbaar dagje gehad en die eerste twee pakjes verstuurd. De koplampen en een slang van de airco zijn verkocht, de radiator, dynamo en airco compressor zijn verwijderd en schoongemaakt.

Eerste pakketje met de koplampen zijn verkocht. Opbrengst 900 Kronen (=120 euro)


Zelfs zo'n slang levert nog geld op. 200 Kronen.




De delen die ik zelf wil houden:

Bijna nieuwe aircocompressor.


Dynamo 120A ziet er op het oog goed uit, zal de collector nog uitgebreid inspecteren.


Stuurpomp die vermoedelijk niet lekt. De nattigheid zat vooral boven bij de dop, maar er zat ook echt veel te veel olie in. :eusa_whistle:



Hier was ik het even beu. De asmoer is niet meer los te krijgen omdat de as vrij meedraait. De kogel van de stuurstang draaide ook vrij rond, dus toen heb ik maar de haakse slijper erbij gepakt.
De drie bouten bovenop gelost en de veerpoot verwijderd.


De distributie is een gore vette bende. Toch ziet de riem er niet slecht uit. Anders had die ook niet 1200 kilometer rijden volgehouden.



En het overzicht tot nu toe. Die eerder beschreven beugel zou nu volgens mij los moeten zijn, maar dat is die nog niet. Waarschijnlijk moet de distributieriem er dan vanaf en dat was ik eigenlijk nog niet van plan.






Ook is er al serieuze interesse in de automaat getoond, alleen moet diegene nog de nummer matchen met elkaar. We wachten het af. De verkoopprijs zou dan 3500 NOK worden. (460 euro)


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

automaat zou mooi zijn voor dat geld, misschien dat er iets meer mooi zou zijn, zeker in Noorwegen wel.

Je bent weer lekker bezig geweest.

even wielen erop en je kan de asmoeren losdraaien. koets wel even op de wielen laten rusten dan

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 27-04-2013 21:35:15
automaat zou mooi zijn voor dat geld, misschien dat er iets meer mooi zou zijn, zeker in Noorwegen wel.

Je bent weer lekker bezig geweest.

even wielen erop en je kan de asmoeren losdraaien. koets wel even op de wielen laten rusten dan

Ja, maar geen draagarmen en veerpoten meer. :-[
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Dat gaat hard zo met de onderdelen, dat schiet lekker op :eusa_dance:

Ik moet zeggen dat ik 460 euro niet echt heel veel vind voor zo'n bak, 't ding is gloedjenieuw...

De stuurpomp zat inderdaad een beetje ietsiepietsie veel vol ja, eigenlijk ben ik vergeten om daar nog wat uit te halen. Waar komt de vettigheid bij de distributieriem vandaan trouwens?

Sbv

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 27-04-2013 22:15:12
Citaat van: Sbv op 27-04-2013 21:35:15
automaat zou mooi zijn voor dat geld, misschien dat er iets meer mooi zou zijn, zeker in Noorwegen wel.

Je bent weer lekker bezig geweest.

even wielen erop en je kan de asmoeren losdraaien. koets wel even op de wielen laten rusten dan

Ja, maar geen draagarmen en veerpoten meer. :-[
as met fuse uit te bak trekken en dan alles in de bankschroef zetten een idee ?