Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

The Volvoboy

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 10-12-2013 08:36:34
Citaat van: The Volvoboy op 10-12-2013 08:06:15
Flinke bak licht Ewout :D Heb er zelf ook 4300K in zitten, en ben er zeer tevreden mee.

Ik ben het even kwijt. Heb jij al heldere koplampen of nog niet? De overgang van de oude naar de nieuwe lampen alleen al was al werelds.

Nee, ik heb standaard koplampen (niet verweerd, links is nieuw, rechts uit 2009), met H7R lampjes om tegenliggers zo min mogelijk in hun mik te schijnen ;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Bouke

@ Ronald met de nieuwjaarsmeet kan je bij mij de combi helder met 4300k zien, ik vind het een mooiere combi dan achter gewoon glas. Ook al beviel dat ook moet ik zeggen

Marc O.

Ik heb zelf ook 4300 in heldere C70 lampen. Onlangs zei KIM nog dat dat er erg fraai uitzag vanuit de binnenspiegel :D
...The Nile isn't just a river in Africa...

Taranis

Citaat van: Marc O. op 10-12-2013 10:26:06
Onlangs zei KIM nog dat dat er erg fraai uitzag vanuit de binnenspiegel :D

Dat zegt Kornelis van zijn koplampen ook en daar heb ik toch een andere mening over ;) (sorry Kornelis :-* )

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Bouke op 10-12-2013 10:13:04
@ Ronald met de nieuwjaarsmeet kan je bij mij de combi helder met 4300k zien, ik vind het een mooiere combi dan achter gewoon glas. Ook al beviel dat ook moet ik zeggen

Dan heeft Ronald al dagen rond gescheurd met Old Faithful op donkere kronkelweggetjes hier in de omgeving. :eusa_whistle: :angel:



;D

Citaat van: Taranis op 10-12-2013 16:14:27
Citaat van: Marc O. op 10-12-2013 10:26:06
Onlangs zei KIM nog dat dat er erg fraai uitzag vanuit de binnenspiegel :D

Dat zegt Kornelis van zijn koplampen ook en daar heb ik toch een andere mening over ;) (sorry Kornelis :-* )

Klopt, ik vind het ook geen pan in het oude type. Daarom had ik het ook niet eerder gedaan.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

UserID6342

#4745
Mooie bak licht zo Ewout  :eusa_clap:  Toch blijf ik mij iedere keer weer verbazen over het feit hoe verschillend mensen 'licht' ervaren, ondanks het aantal lumen, etc.  Ik bedoel hier het volgende mee;

Ondanks dat bijv. 8000K minder lumen heeft als 4300K, kan de eerste voor sommige mensen (lees: ik ;D) als beste werken want het is veel 'harder' licht als de 4300K.  Het sterkte van het licht word bepaald door wat de betreffende mens kan zien, kan opnemen, niet door de hoeveelheid lumen.  Dat is (het aantal lumen) een puur theoretische waarde en zegt niets over de capaciteit van de ogen van de betreffende bestuurder.

Maw; de ogen van de bestuurder bepalen an sich wat de beste lichtopbrengst is.  En of dit nu 4300K of 12000K is, is hierin niet van belang.  Wat voor de ene bestuurder met 4300K als beste kan werken en waardoor hij/zij het meeste ziet, kan het voor een andere bestuurder net 2 kersepitjes zijn die gloeien.  Het is en blijft een persoonlijk iets en mens persoonlijk gebonden.  Ik weet niet precies hoe het menselijk oog werkt, wel dat het iets te maken heeft met het aantal kegeltjes en dat soort dingen in het menselijk oog.

Let wel, ik heb het hier niet over wat mooi is of wat niet.  Dat is een heel ander verhaal en valt onder de categorie smaak en over de laatste valt niet te twisten ;D ;D.

KIM

Citaat van: Taranis op 10-12-2013 16:14:27
Citaat van: Marc O. op 10-12-2013 10:26:06
Onlangs zei KIM nog dat dat er erg fraai uitzag vanuit de binnenspiegel :D

Dat zegt Kornelis van zijn koplampen ook en daar heb ik toch een andere mening over ;) (sorry Kornelis :-* )
Dat zal ik dan even nuanceren:
Ik ben van mening dat er sprake is van strooilicht en niet van verblindend licht. Je ziet dus erg veel licht in je binnenspiegel en dat zou hinderlijk kunnen zijn. Het lichtbeeld in het stelapparaat ziet er overigens keurig uit. Voor mij gaat het niet om mooi, maar om de functionaliteit.
Om dezelfde reden als Ewout heb ik daarom ook voor 4300 K gekozen: Ik wil maximaal rendement hebben. Ik heb de lampen wel iets naar beneden afgesteld en kan opmerken dat er nooit naar me geseind wordt.

Ik heb de lampen van Irikro ook gezien (achter me) en die, in tegenstelling tot die van die van Marc, heb ik die wel als verblindend ervaren. Ik weet dat Marc H7R heeft; misschien maakt dat het verschil?

Sbv

Bij ons was het ook echt strooilicht en daardoor APK afkeur. Het was wel een 6000K xenon setje.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 10-12-2013 18:45:22
Citaat van: Taranis op 10-12-2013 16:14:27
Citaat van: Marc O. op 10-12-2013 10:26:06
Onlangs zei KIM nog dat dat er erg fraai uitzag vanuit de binnenspiegel :D

Dat zegt Kornelis van zijn koplampen ook en daar heb ik toch een andere mening over ;) (sorry Kornelis :-* )
Dat zal ik dan even nuanceren:
Ik ben van mening dat er sprake is van strooilicht en niet van verblindend licht. Je ziet dus erg veel licht in je binnenspiegel en dat zou hinderlijk kunnen zijn. Het lichtbeeld in het stelapparaat ziet er overigens keurig uit. Voor mij gaat het niet om mooi, maar om de functionaliteit.
Om dezelfde reden als Ewout heb ik daarom ook voor 4300 K gekozen: Ik wil maximaal rendement hebben. Ik heb de lampen wel iets naar beneden afgesteld en kan opmerken dat er nooit naar me geseind wordt.

Ik heb de lampen van Irikro ook gezien (achter me) en die, in tegenstelling tot die van die van Marc, heb ik die wel als verblindend ervaren. Ik weet dat Marc H7R heeft; misschien maakt dat het verschil?

Ik denk dat die 'R' in H7R heel veel zegt. Je kijkt niet direct in die ontzettend felle pit. Al het licht gaat via de reflector waardoor je redelijk goed in de lamp kan kijken.

Ik heb het geprobeerd te fotograferen, maar het blijft moeilijk om te zien:



Zo zag het eruit nadat 1 lamp was gedaan. Het lijkt een redelijk geconcentreerd lichtbeeld, niet zo'n uitbarsting van zonnestralen.



Wat ik wel vreemd vind is het volgende. Toen ik OF ophaalde bij Olov van de zomer was ik eerst zeer positief verrast dor het toegenomen licht op de weg. Dat was echt een mega verschil en alleen dat al verdedigt de hele aankoop van die lampen. Wel viel me op dat m'n lampen behoorlijk 'laag' stonden. Aangezien Ronald ook bij Olov 'winkelt' en ook zulk laag gesteld licht heeft (had?) meende ik ook nog eens bij een willekeurige Euromaster langs te moeten. Deze gaf aan en liet zien dat de lampen precies op het streepje stonden.

Ik heb een maand of drie met dat licht rondgereden en toen heb ik de schroevendraaier maar eens gepakt. Op goed geluk heb ik de lampen op m'n garagedeur afgesteld, een goed stuk hoger. Vastbesloten om te testrijden en niemand te willen verblinden heb ik een aantal weken met een schroevendraaier in de auto rondgereden. Niemand maar dan ook echt niemand heeft naar me geseind. Toch had ik inees een lichtbundel die veel verder reikte dan daarvoor. Heel vreemd.

Je zou zeggen dat die lichtkasten wellicht niet goed werken met heldere lampen ofzo. Ik had echt een kortere lichtbundel met de heldere lampen dan dat ik had met het 'oude' type. die waren in maart nog helemaal afgesteld door een garage in Kapelle.

Nu met de xenon's heb ik ze wat lager gesteld voor de zekerheid, als ik een week lang geen seintjes krijg, kan ik ze wellicht nog ietsje hoger zetten. Als ik dan ineens signalen krijg dan kan ik met m'n hoogteregeling gelijk naar beneden bijstellen.


Ik moet wel even terugkomen op het feit dat ik gisteren schreef dat het vertragingsrelais van Yits niet voor me zou werken vanwege de statische vertraging. Dat is natuurlijk niet helemaal waar. De koude start moet ik misschien laten voor wat het is, maar de 'warme starts' (c.a. 10 per dag) zouden heel goed met zo'n relais kunnen. Sorry Yits.  :-[

Voor zover weer.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Nog een laatste foto. Klik voor groot:



Er schiet me nog wat te binnen. toen ik bij Euromaster Den Haag was heeft die man uitgebreid staan draaien aan beide lampen en dan natuurlijk aan de twee schroeven. De ene is bekend en zorgt voor de hoogte, de andere weet ik niet. We zagen toen niets veranderen. Lang aan gedraaid, waarschijnlijk niets veranderd.

Nu valt me op dat de rechterlamp een wat scheef lichtbeeld geeft. Wie kan met zekerheid zeggen wat die 'tweede' witte schroef doet?


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Bouke

De ene is voor de hoogte en de andere is volgens mij voor het links rechts stellen van de reflector

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

KIM


Tom850

Een rechte lijn schijnt tegenwoordig ook goed te zijn bij de APK

KIM

Op zich logisch want het verblind alleen maar minder.
Je hebt zelf minder zicht op de berm door het gebrek aan deze knik.