Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

fpede

een mengeling van de 2 rijstijlen gebruiken  ;)
niet te laag & niet te hoog  ;D

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-05-2014 21:02:39
Wat ik niet begrijp:

M'n NL 855TDI, niet gechipped en 100.000km per jaar liep bij 485.000km een drijfstanglager stuk. Altijd top onderhoud gehad. auto stond bijna elke 6 a 7 weken bij de dealer voor onderhoud. Toen ik hem kocht had die al een nieuwe motor. De vorige ging aan puin bij 180k. Gebroken distributie.
die auto reed altijd op 4000rpm op de snelweg bij mij. Hier kon ik het nog enigzins begrijpen.

M'n huidige TDI (eerste blok???) altijd lage toerentallen (tussen 1500 en 2300 rpm) veel lange afstanden (150 a 200km per dag) altijd de beste oliën en beurten goed op tijd, en nu weer gedonder.

Hoe lang gaat de volgende mee? :eusa_think: Wat kan ik eraan doen om het blok nog beter te verzorgen? Iedere 7500km olie verversen vind ik lichtelijk overdreven.


Ewøut

Ik denk eerlijk gezegd dat dit koffiedik kijken is totdat je je blok opengehaald hebt en met eigen ogen ziet wat er mis gegaan is. Tot die tijd blijft het gissen.

Mijn idee (maar dat is ook maar een idee en niet gestoeld op feiten) is dat dit soort dingen in 99% van de gevallen een combinatie van factoren is: je weet niet hoe de vorige eigenaar er mee omgesprongen is, je rijdt soms wel erg erg erg lage toerentallen wat een enorme belasting voor krukas- en drijfstanglagers is, je rijdt koud de rijksweg op waar je toch wat vlotjes op tempo wil komen om het overige verkeer niet te hinderen maar het nagelt behoorlijk en de olie is dan nog zo dik dat de boel echt niet optimaal gesmeerd wordt (daarom ben ik ook allergisch voor het toepassen van dikkere olie zoals 10W40 ipv 5W40), relatief veel koude starts in jullie klimaat, misschien een lager wat af-fabriek al een beetje op de rand van de toleranties zat of wat al eens met te weinig olie gereden heeft, enzovoorts enzovoorts. Het blijft gokken tot je je blok openhaalt.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-05-2014 21:05:39
Jij zoekt nu alweer een gelegenheid voor het volgende forumtransploft. :angel:

Eerst maar eens zorgen dat je deze domper te boven komt, daarna komt de rest wel weer ;)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-05-2014 21:27:26
Citaat van: The Volvoboy op 04-05-2014 21:21:42
Ah dus Ronald heeft 'em gesloopt :evil: ;D

Nee, daar ben ik zeker van.

Anders waren mijn dieseltjes er al lang mee opgehouden. Ik denk dat die vaker op hun duvel krijgen dan de auto's van Ewout maar ik blijf erbij dat als je zo'n motor netjes warm rijdt door het gaspedaal niet te diep in te trappen en de boel even rustig op gang laat komen, dan kun je als ie goed warm is stampen wat je wil (en dan ook gewoon toeren laten maken, dat geprut bij lage toeren is nergens goed voor) maar krijg je 't echt niet kapot.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-05-2014 21:27:26
Toch heb ik als ik goed nadenk wel ware rare zaken gehad in de laatste jaren:

Regelmatig minder goed starten
Het schudden van het blok bij ontkoppelt uitrollen. Dan weer wel, dan weer niet.
Inhouden bij koude motor in de eerste 100 à 200 meter.

Heel benieuwd wat een ander blok doet. Eventueel met de originele ECU.

Het kan (achteraf gezien) duiden op slechtere lagers maar wel raar dat je er bij warme motor dan niet veel van merkte.

Citaat van: Sbv op 04-05-2014 21:34:28
eventueel airco compressor laten zitten zodat je systeem vol blijft

Je zal wel moeten want die 850 heeft als ik het goed gezien heb niet eens airco ;D
Daarnaast had Old Unfaithful net de nieuwe aircocompressor van de 019 als ik me niet vergis :)

Citaat van: grijzev70tdi op 04-05-2014 22:09:13
Zo moeilijk is het centreren van de koppeling niet hoor. Bij de dealer hebben ze daar wel een tooltje voor. Op het oog lukt vaak ook wel.

@ Ewout: als je weet welk tooltje het is en je wil het hebben, dan haal ik het donderdag op bij vriend Koert als je wil.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-05-2014 22:21:02
Ik hoop dat morgen blijkt dat de koppeling van die 850 goed is. Ronald kent mijn koppeling, dus hij kan het enigszins vergelijken.

Ik heb nog geen 850/X70 meegemaakt die zo fijn koppelt/schakelt als de jouwe dus wat Jasper ook al zegt: overzetten die hap. Anders is 't ook een beetje zonde van de in het verleden gedane investeringen.

Citaat van: )()()sT op 04-05-2014 22:43:58
Mooie ontwikkelingen!! Aangezien ik tegenwoordig in de weeekenden huisman/vader/mantelzorger ben zie ik dat ik zomaar 3/4 pagina's gemist had sinds de namiddag ;D
Die 850 ziet er ook nog netjes uit zeg, maar ze kosten volgens mij ook geen drol meer. Goed als donor dus!

Dit blog is wel ongeveer ontploft ja ;D

Het viel mij eerlijk gezegd een beetje tegen wat een TDI met minder dan 3 ton op de teller nog moet kosten. Tuurlijk je koopt ze voor 500 euro maar dan moet je je ook afvragen in welke staat ze dan zijn. Het is wel de bedoeling weer een tijdje vooruit te kunnen natuurlijk :)

We hadden eigenlijk een S70 op het oog (zitten meer bruikbare delen op) maar die was zaterdagmiddag half 4 online gezet en gistermiddag al verkocht. Dan deze maar... niet de goedkoopste maar de eigenaar bezweert ons dat het blok fris en de moeite waard is. We gaan het zien vanmiddag :)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-05-2014 23:20:54
Ik loop de hele avond weer te grijnzen.

Mooi dat je weer kunt lachen :) Tenslotte is je familie wel een beetje ietsiepietsie heel veel belangrijker dan zo'n stomme krakkemikkige onbetrouwbare ouwe diesel :evil: (je begrijpt wat ik bedoel ;) )

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 05-05-2014 00:08:38
Ja, maar die zelfde krukaslagers gingen ook aan strønt toen ik met m'n Doppie hoog in toeren reed. Die auto kwam ruim drie jaar lang op de snelweg niet onder de 160/170km/h.
Ach, als alles goed gaat heb ik dadelijk weer 300k tegoed met twee blokken. :eusa_whistle:


Ewøut

;D

Toch denk ik dat Marcel wel een beetje gelijk heeft: die hele lage toerentallen zijn er echt niet goed voor.

Dit is trouwens een beetje op de troepen vooruit lopen maar draai de cilinderkopbouten van je blok alvast even los als het blok nog in de auto zit. Bij de roetmeeuw had ik een pijp van 3 meter nodig om ze los te krijgen.

Voor je trouwens aan revisie begint, zou ik nadat je het blok opengehaald hebt en gezien hebt hoe erg de ravage is eerst eens goed op een rijtje zetten wat dat gaat kosten. Hoe leuk zelf reviseren ook mag zijn, ik denk dat je met een fabrieksnieuw blok met garantie goedkoper uit gaat zijn. Ik breng het met plezier naar Noorwegen. Je kunt het altijd op voorraad nemen en af proberen te spreken (wil ik ook doen voor je) dat de garantie pas ingaat op moment van inbouw. Dan heb je wel wat op voorraad liggen, mocht je nog eens voor een verrassing komen te staan. Je bent bij jullie namelijk wel veel afhankelijker van je auto dan hier :)

Sbv

Je kan van de week kleppen deksel er al eens afhalen. Kopbouten loshalen gaat in de auto prima, dan heb je wat massa om eea tegen te houden. Een los blok op de grond valt het erg tegen

Ewout Schalkwijk

Ik geloof dat ik eerst de garage compleet moet gaan opruimen. Nu past er niet eens een wiel in vanwege de zaagmachines en houtvooraden. Zo'n motorlift functioneert beter op beton dan op grind...

Dan auto naar binnen, kleppendeksel lossen en dan verder kijken.

Eigenlijk wil ik vanavond nog even kijken of ik tijdens stationairloop een voor een de diesel leidingen kan lossen om te zien of er verschil in ´loopcultuur´ontstaat.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Tooltje voor de koppelingsplaat is universeelgereedschap en is dus bij de Biltema wel te verkrijgen.

Ewout Schalkwijk

Cilinder test uitgevoerd

Stuk voor stuk de brandstofleidingen lossen om te horen of de motorloop verandert.




Dan nu toch maar even met lopende motor een voor een de brandstofleidingen gelost. Cilinder 5 (pompriem zijde) doet niks. Er wordt wel brandstof ingespoten, maar de motorloop verandert niet.
Bij de andere vier cilinders verandert de motorloop wel behoorlijk als je de leiding iets los draait.

Volgens mij weet ik nu niet meer dan dat de motor maar op vier pitten loopt. Toch is dat een begin. Wellicht een kapotte klep of kan dit ook door een defecte verstuiver komen?


Youtube filmpje cilinder test
https://www.youtube.com/watch?v=wldRlARKu-8&feature=youtu.be


Project DOP850TDI is goedgekeurd door Sbv en Taranis, en is ondertussen officieel aangekocht. :eusa_dance: Motor scheen mooi te lopen en sloeg goed aan na vijf dagen stilstand.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Ronald is al volop kilometers aan het maken met de nieuwe aanwinst  ;D

MrCain

Zou goed een verstuiver kunnen zijn => wissel verstuiver van cil5 eens met bv cil1 en doe de test nog eens, dan weet je het zeker ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

KIM

Dat heet diagnose Ewout.
Je weet nu dat het cilinder 5 is. Verstuiver wisselen is nog verder uitsluiten. Als het deze niet is, zal de kop er af moeten voor verdere diagnose.

Sbv

haal klepdeksel er eens voorzichtig af. Vervanging is er nu toch  ;D

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 05-05-2014 19:49:44
Dat heet diagnose Ewout.
Je weet nu dat het cilinder 5 is. Verstuiver wisselen is nog verder uitsluiten. Als het deze niet is, zal de kop er af moeten voor verdere diagnose.

Volgens mij krijg je die dingen er niet zomaar uit toch?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

bij de xc ging het redelijk goed kan ik me herinneren

KIM

Ik weet zo uit mijn hoofd niet hoe ze vast zitten...
Eens kijken of mijn Haynes er iets over zegt.

Ewout Schalkwijk

Volgens mij kunnen die heel vast zitten. Ik kan me zoiets herinneren bij Pul zo'n 3 jaar geleden.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

UserID6342

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 05-05-2014 21:10:26
Citaat van: KIM op 05-05-2014 19:49:44
Dat heet diagnose Ewout.
Je weet nu dat het cilinder 5 is. Verstuiver wisselen is nog verder uitsluiten. Als het deze niet is, zal de kop er af moeten voor verdere diagnose.

Volgens mij krijg je die dingen er niet zomaar uit toch?
Met goed passend gereedschap en wat spierkracht is het allemaal wel te doen.  Maar zet er geen wingping doppen of iets van die meuk op want je draait alles naar zijn moer.