Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

KIM

Citaat van: Dirk342 op 03-02-2017 14:59:42
Ewout blijft rijden, we horen al anderhalve dag niets meer van 'm ;D

Dat excuus kan hij niet meer gebruiken: Elke 500 km moet ie minimaal aan de paal...

Taranis

En als dat dan thuis is, dan ook heeeeeeel lang aan de paal :D

Marc O.

;D

Nu niet meer, als het goed is :D
...The Nile isn't just a river in Africa...

classicT5

Ah, tesla is voor paaldansers, snap ik nu pas :)

volvobug

Citaat van: classicT5 op 03-02-2017 22:00:02
Ah, tesla is voor paaldansers, snap ik nu pas :)

Of je rijdt voor paal, of met een paal in de Tesla  :eusa_think: Hoe dan ook, mooie auto, veel rijplezier ermee. Stroom zat daar in Noorwegen toch?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ewout Schalkwijk

Nieuwe ride

Afgelopen donderdag ben ik haar gaan ophalen. 's-morgens vroeg om 04:15 uur vertrokken van huis om naar een collega in Kongsberg te rijden. Van daaruit heeft hij me bij de trein afgezet. Na bijna twee uur in de trein op Oslo Gardermoen aangekomen en even lekker zitten ontbijten in afwachting van het vliegtuig.

In de trein, alles liep deze dag geheel vlekkeloos en precies op tijd.


Om 08:20, precies zoals verwacht in het vliegtuig en taxiënd richting de startbaan. Omdat ik een plaats had bij de nooduitgang had ik ook een zee aan ruimte voor m'n onderstel.
Tikje druilerig, rond 0 graden, maar al snel boven de wolken in de zon.










Na ongeveer drie kwartier vliegen, vlogen we al over de bergen van Vestlandet en we al bezig met de landing op Molde.





Na nog geen vijf minuten wachten kwam de vorige eigenaar aanrijden met wat ik nu 'Sneeuwwitje' noem. Hoewel ze nu meer weg heeft van een 'vuile slet' zal ze in de toekomst wel af en toe 'wit' zijn.




Al met al heeft de overdracht een goed uur geduurd. centjes en overschrijven, koffie etc. Daarna kon de tocht naar huis beginnen. Een rit van ongeveer 620 kilometer. Eerst even een half uurtje naar de enige pont verbinding onderweg. Ook hier weer het voordeel van een elektrische auto: gratis overvaart. :D



Een mooie foto onderweg. De foto's zijn voor de gelegenheid extra groot. Klikkerdeklik. :)




De slet, uh sneeuwwitje wordt steeds vuiler.




Navigatie met Google Maps. Werkt heel goed en geeft precies aan wanneer je waar moeten laden.








Voor het eerst aan de supercharger in Dombås




Laden gaat met meer dan 100 kW lekker snel




Uitgedrukt in kilometers per uur is dat dus 480km/h (maar dan anders :P)




Ff showen voor de Nederlandse blog lezers ;D




De keyfob:




Wederom onderweg. Hier rijd ik door de 'Dovreskogen'.




Drie en een half uur later weer even aan de supercharger en even wat avondeten wegwerken.




De Tesla wall charger. Op deze manier kan ik met drie fase stroom c.a. 50km/h thuis laden. Zo krijg je de accu wel vol over de nacht. Op korte termijn laten monteren dus.




Een tevreden bestuurder. ;D





Over het 'waarom' kan ik kort zijn. De regering in Noorwegen stimuleert heel sterk het rijden met elektrische auto's. Aangezien ik als 'onsite techneut' werk, rijd ik dagelijks ongeveer 220-250 kilometer tegen een heel redelijke vergoeding. Ongeveer de helft van die vergoeding verdwijnt in brandstof en onderhoud van de auto. Deze auto kost me maandelijks ongeveer wat ik aan brandstof uitgeef. Dit geld gaat dus niet meer in rook op, en ik kan in een leuke auto rijden.

Met 19" winterbanden en 21" zomerbanden rijd je natuurlijk ook niet gratis, maar bij het uitblijven van veel andere kosten, denk aan distributie, oliebeurten, filters, andere vloeistoffen, zal dat wel lukken.

De stimulans vanuit de regering is op dit moment:

Geen tolkosten
Geen parkeerkosten
Ultralage wegenbelasting. 50 euro per jaar
Rijden over de collectief banen langs de files
Geen pontkosten

De oude XC70N gaat uiteindelijk het veld ruimen en Marije gaat in de XC70NN rijden. Da's voor haar ook een behoorlijke upgrade weer. Sowieso blijven we op vakantie gaan met de XC ivm met trekhaak/caravan.

De Tesla is een parelmoer witte, normale S85 met 372PK en 450Nm, volgepakt met luchtvering, premium audio, vol leer, glazen dak, electrische achterklep etc. Je zit behoorlijk laag en het voelt serieus aan als een sportwagen. Achterwiel aangedreven en dus zeer geschikt om te driften. ;D

Ik zal bij voldoende interesse in de toekomst nog wel wat update's plaatsen en meer foto's. Nu sneeuwt het en verwacht eerlijk gezegd niet dat ik morgen de auto kan wassen.



Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

vincen tdi

Wauw  :eusa_drool:

Morgen is de auto dan alsnog wit  ;D
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

Marc O.

Gaaf Ewout! Nogmaals gefeliciteerd met je slet sneeuwwitje. En laat die updates maar komen :D
...The Nile isn't just a river in Africa...

Lammert

Geniet er van, maar dat zal wel lukken!
Mooie auto

Sbv

Hey Sparky, geniet van je Duracell op wielen en hou ons op de hoogte hier.

Overigens mooie regeling van Noorse regering om electrisch rijden te stimuleren

Jans Duiven

Mooi verhaal met mooie foto's Ewout.

Lekker genieten met deze mooie voiture  :eusa_dance:

innocenti

Mooie aanwinst Ewout. Gaaf!
Leuk ook om je verslag te lezen. Blijf maar posten, ook over de Tesla. Leuk om te lezen hoe t elektrisch rijden je gaat bevallen.

Claudia

Met zo'n regeling zou je wel gek zijn om níet te Teslaaien!
Ga je vast veel lol  mee hebben!
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

FrankvdAa

Mooie aanwinst inderdaad. Ik vraag me alleen af hoe dat zit met voorverwarming. Volgens mij heb jij in beide XC's nu een standkachel, maar is daar bij de Tesla ook iets voor geregeld? Elektrisch?
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

Ewout Schalkwijk

Citaat van: FrankvdAa op 04-02-2017 22:05:45
Mooie aanwinst inderdaad. Ik vraag me alleen af hoe dat zit met voorverwarming. Volgens mij heb jij in beide XC's nu een standkachel, maar is daar bij de Tesla ook iets voor geregeld? Elektrisch?

Ja hoor. Daar heb je een hele mooie app voor. Moet bij mij alleen nog geactiveerd worden. Daarvoor moet er eerst een 'change of ownership' doorgevoerd worden door Tesla in Tilburg. Dat schijnt een week te moeten duren. :eusa_whistle:

Zodra ik de auto open doe en m'n sleutel erin leg, dan begint de auto automatisch voor te verwarmen. moet ik alleen eerst even naar buiten.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein