Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

volvobug

Niets meer aan doen, prima zo!
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

UserID6342

Staat 'm idd erg netjes zo, deed mij in de 1e instantie denken aan die Amerikaanse banden uit de jaren '60 met zo'n wit vlak aan de zijkanten en moest echt een paar keer goed kijken wat ik er nu van vond ;D.  Maar zoals gezegd, erg netjes zo  :eusa_clap: :eusa_clap:

Is dat een kunststof strip die je er tussen mept Ewout ?

Ewout Schalkwijk


Citaat van: Marc O. op 04-06-2017 20:37:00
Vind het persoonlijk iets minder fraai. Op een of andere manier trekt het de aandacht weg van de prachtige lijn van de auto, wat jammer is. Maar als je het zelf mooi vindt dan is dat het voornaamste  :D Hopen dat ze hun werk doen en dat de velgen netjes blijven!  :)

Ja, ze hebben hun werk al gedaan. Nooooit heb ik een velg zelf geramd, maar nu met nieuwe velgen natuurlijk meteen al binnen de eerste week. :-[
Gelukkig blijken die Alloygators het dus echt te doen. De 'gator' heeft schade maar is niet echt zichtbaar, maar de velg is nog helemaal onbeschadigd. :eusa_dance:
Om toegang tot een bedrijf te krijgen moest ik met een pasje de poort openen, de lezer staat op de 'stoep' en je moet behoorlijk dicht langs de stoeprand rijden om erbij te kunnen. In de gietende regen ging dit dus fout van de week...








Citaat van: de Boeing op 05-06-2017 11:33:22
ziet er heel gaaf uit!!!  (en hopelijk kan, en mag je er nog lang mee rijden!)

het lijkt wel redelijk diep te moeten tussen band en velg, geen problemen met luchtdichte seal aldaar?



Het systeem blijft al de hele week netjes op 3,4 bar staan, dus dat zit gelukkig wel goed. :D

Citaat van: Sbv op 04-06-2017 19:45:43
:eusa_clap:  :eusa_clap:  :eusa_clap:

Staat erg mooi Ewout. Nu nog vanaf de B-stijl zeer donkere folie op de ramen en klaar.

oja vergeet je skibox/dagdragers ook niet  ;D


Folie misschien nog wel een keer, maar dakdragers niet. Daar hebben we eventueel de Volvo voor. ;D










Remmen onderhoud enzo.



Uit nieuwgierigheid en ook noodzakelijk onderhoud heb ik de remmelarij maar eens losgehaald. Voor geen probleem, de bouten kwamen mooi los, nergens roest en de blokken zijn gewoon nog als nieuw. Die worden door de 'regen'(eratie) natuurlijk maar nauwelijks gebruikt. Mooi om te zien dat de vier zuigers per klauw gewoon nog als nieuw blinken in tegenstelling tot de klauwen bij Volvo die er na drie jaar al uitzien of ze vervangen moeten worden.




Het ergste wat er aan te merken was, zijn wat 'zoutpokken' aan de buitenkant die met behulp van een beetje staalwol zo weer weg waren


Een van de twee ontluchtingsnippels op de klauw. Roest? NOP!


Deze blokken zijn, zover ik kan achterhalen 76.000 km oud. Kunnen zeker nog een keer die afstand mee.


Helaas was het achter wat vervelender. Allereerst heb ik me heel erg boos moeten maken op de glijpinnen op de linkerachterklauw. Deze wilden er echt niet uit, maar na een half uur vloeken en klootviolen, kwamen ze toch los.
Toen ik de klauw wilde loshalen zat de onderste bout veel vaster dan bij de 'voor' klauwen, maar ook die gaf zich uiteindelijk gewonnen. De bovenste brak echter op de laatste centimeter af in de klauw.
Da's gewoon kudt, want rijden is er dan niet meer bij. :eusa_wall:

Voorzichtig ben ik gaan boren vanaf 4 mm naar uiteindelijk 9,5mm en heb ik de rest van de bout eruit gekregen. Wel nieuw draad moeten snijden in de klauw, maar dat is zowaar ook gelukt. Nog wel met een goedkoop Biltema setje wat ik al jaren heb liggen.

Nieuwe bout erin en hoppa. Die kant ook weer klaar.

Boren en kruipolie spuiten tegelijktertijd is nog best een opgaaf. ;D


Verder was er ook met deze klauw verder niets aan de hand.


Boeltje weer op z'n plekkie.  :D


Toen ik eindelijk aan de laatste klauw begon, merkte ik dat beide bouten van de klauw meer dan muurvast zaten. Die heb ik dan nu ook maar even gelaten voor wat het is.
Ik gokte erop dat ik niet steeds geluk heb, dus laat ik dit maar door Tesla zelf oplossen. Klauwen zijn best wel een beetje duur heb ik begrepen. Aan deze kant gingen de glijpinnen er wel weer 'zo' uit. De rest dus maar wel even gereinigd en met nieuwe koperpasta terug gemonteerd.

de afgebroken bout was niet verroest, maar had het draad in de klauw behoorlijk kapot gemaakt. Ik vermoed dat hier het verschil van metalen een rol speelt. De auto heeft de eerste drie jaar van z'n bestaan wel in Bergen gewoond en daar zal de zoute lucht wellicht ook een rol bij hebben gespeeld.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Marc O.

Oeh, mazzel gehad dat je die beschermrand er net op hebt zitten! :D

Ik vind het wel erg frapant dat die remmerij zo roestvrij is. Is dat een kwestie van ander materiaal, of heeft roest minder kans omdat de remmen minder worden gebruikt en de boel dus ook minder heet wordt (hogere temperatuur bevordert roestvorming)?
...The Nile isn't just a river in Africa...

elianmars

3,4 bar? Is dat de vereiste druk? 

Ik rijd op 2,7 bar  :eusa_shifty:

Ewout Schalkwijk

Citaat van: elianmars op 08-06-2017 23:04:08
3,4 bar? Is dat de vereiste druk? 

Ik rijd op 2,7 bar  :eusa_shifty:

Vereist is 2,9-3,0 bar, maar vele in het Tesla forum adviseren ronde de 3,5 bar. Niet vergeten dat de auto 2100kg weegt. :eusa_shifty:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 08-06-2017 23:57:29
Citaat van: elianmars op 08-06-2017 23:04:08
3,4 bar? Is dat de vereiste druk? 

Ik rijd op 2,7 bar  :eusa_shifty:

Vereist is 2,9-3,0 bar, maar vele in het Tesla forum adviseren ronde de 3,5 bar. Niet vergeten dat de auto 2100kg weegt. :eusa_shifty:

Ah, ok. Maar je hebt nu in het midden van het loopvlak geen last van meer slijtage (wat kan gebeuren als de bandenspanning te hoog is)?

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars


UserID6342

Oei, geluk gehad met die velgbeschermers dus... Zal je gebeuren, net nieuwe velgen erop en dan even 'snel' een flinke schaafwond erop, brrr...

Denk idd dat je gelijk hebt qua verschillende materialen bij die remklauw.  Neem aan dat de klauwen van alu zijn en de bouten van gewoon staal ?

Bouke

Staat gaaf Ewout die witte randen en ze werken goed zo te zien ;D

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 08-06-2017 20:02:08
Om toegang tot een bedrijf te krijgen moest ik met een pasje de poort openen, de lezer staat op de 'stoep' en je moet behoorlijk dicht langs de stoeprand rijden om erbij te kunnen. In de gietende regen ging dit dus fout van de week...

Dat is op mijn werk ook zo: in een bocht naar rechts staat aan de linkerkant de paslezer achter een hoge stoeprand. Eens gaat de dag komen dat ik daar ook een velg langs haal: je kunt amper bij de lezer dus ga je inderdaad dicht langs de rand staan.

Duidelijk bedacht door iemand die er zelf nooit parkeert.

Marije

Citaat van: Taranis op 09-06-2017 09:03:01
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 08-06-2017 20:02:08
Om toegang tot een bedrijf te krijgen moest ik met een pasje de poort openen, de lezer staat op de 'stoep' en je moet behoorlijk dicht langs de stoeprand rijden om erbij te kunnen. In de gietende regen ging dit dus fout van de week...

Dat is op mijn werk ook zo: in een bocht naar rechts staat aan de linkerkant de paslezer achter een hoge stoeprand. Eens gaat de dag komen dat ik daar ook een velg langs haal: je kunt amper bij de lezer dus ga je inderdaad dicht langs de rand staan.

Duidelijk bedacht door iemand die er zelf nooit parkeert.


Domme pech inderdaad en erg fijn dat je de beschermers had, maar ik wil niks zeggen hoor... Ik heb jaren bij FMC gewerkt (waar het gebeurde) en reed dagelijks op dezelfde plek in en uit. Nooit een velg beschadigd... ;-)

Ewout Schalkwijk

Jij rijdt op Donald Duck banden. De band is hoger dan die hele stoeprand. :eusa_eh:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

StefanCJ

 ;D ;D ;D

Heb je flink mazzel mee gehad Ewout, anders baal je echt al een stekker. Zou echt zonde zijn van die mooie (en gloednieuwe!) velgen.

Toch maar zo'n ding in de auto leggen:
http://www.blokker.nl/nl/blknl/vitility/mobiliteit/vitility-grijper-vitility-67?dfw_tracker=10589-1348169&gclid=CjwKEAjwjunJBRDzl6iCpoKS4G0SJACJAx-VvIjpVe4Ug3WOwTM6UZvNXaf9tg_6lGttsIrNJBeTHxoCRjnw_wcB
:)