Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

widebody

Citaat van: elianmars op 15-09-2017 12:42:52
Goed en lang slapen lukt mij al jaren niet (meer).
We proberen op tijd naar bed te gaan, ca 22:30 uur naar boven. Eerder is bijna onmogelijk door de kids die niet naar bed zijn te slaan. Om 6:30 uur gaat de wekker. Als ik direct in slaap zou vallen, zou ik aan ca 8 uur slaap komen.
Maar dat haal ik lang niet. Ten eerste omdat ik niet gelijk in slaap val (mijn vrouw is weg als ze haar ogen dicht doet). Soms lig ik anderhalf uur later nog steeds wakker). Ten tweede word ik minstens twee keer per nacht wakker en dan duurt het rustig weer een half uur voordat ik weer in slaap val.
Mijn vermoeidheid zal dus toch aan het slaapgebrek liggen  :eusa_shifty:

Als je zoveel slaaptekort hebt zou je toch makkelijker in slaap moeten kunnen vallen, Marcel.
Omdat ik max 6uurtjes per nacht slaap, meestal minder(4,5-5) kan ik overal en altijd slapen, zelfs voor 10minuten ;D. Ik denk dat jij teveel in je hoofd hebt(zakelijk en mss ook prive) waardoor je moeilijk in slaap kan komen. Daar zijn oefeningen voor, om je te ontspannen(http://www.stresspro.nl/mindfulness/beste-ontspanningsoefeningen-slapen-gaan/)

Ewout Schalkwijk

Forgive me father for I have sinned :-[ :-[ :-[

Hoewel de kogel pas sinds vandaag door de kerk is dat de N blijft, moet ik me nog even een poosje heel diep schamen over de verwaarlozing van de N XC70. Echt een schande.
Door mijn verstandelijke beperking kan ik me eigenlijk altijd maar op een auto tegelijk concentreren. Dat heeft zich in dit geval ge-uit dat ik sinds zomer 2014(!) niet veel meer aan de N heb gedaan.
Tuurlijk heeft die wel z'n oliewissels gehad, maar dat is dan ook echt alles. Al twee jaar klaagt iedereen hier in huis dat de N zo stinkt naar zweetvoeten als de airco aanslaat. Ik heb tot twee keer toe zo'n potje in het interieur laten leegblazen met de airco aan, maar het resultaat was ronduit bedroevend. Het bleef meuren.

Doordat op 9 augustus Sneeuwwitje vol op haar lippen werd gekust, was ik genoodzaakt om weer in de N plaats te nemen. Wat een putlucht zeg. :eusa_silenced:
In een maand tijd zo'n 5000 kilometer gereden met dat hok had ik alleen nog maar zoiets van; dumpen dat ding. :eusa_whistle:

De lijst van storingen was me veel te lang.

1) putlucht die niet uit te roeien lijkt
2) regelmatig motorstoringen
3) RTI werkt niet meer
4) bak hapert regelmatig. Alleen als die koud is 1 keer
5) waarschijnlijk gare aandrijfas rechts oid


Nu Marije en ik samen hebben besloten dat die 'Schone Sloerie' het veld moet ruimen en dat de Peugeot niet voor privé kilometers gebruikt gaat worden, wordt het dus noodzakelijk dat de N weer in goeie staat wordt teruggebracht. Hier in huis kunnen beslissingen heel snel gemaakt worden, dat is een deel van het ritme in deze familie. Soms handig, soms ook heel vermoeiend.




De daad bij het woord gevoegd en meteen vandaag begonnen met een flinke beurt.

Claire heeft de auto meer dan perfect op de oprijbokken gereden. Kudo's :eusa_clap:


Al een half jaar staat de waarschuwing op het scherm dat het tijd is voor onderhoud, niet vanwege de kilometers, maar in maart was het jaar verstreken. Dan is 16 september rijkelijk laat. Ik weet het.
Nieuwe olie, nieuw luchtfilter (augustus 2014) en vooral een nieuw interieurfilter (ook augustus '14 :-[)

Wat schetst mijn verbazing? Het ruikt fris in de auto. Foto van het filter hieronder.


Waarschuwing, niet op klikken om je maaginhoud te beschermen. M'n sokken na een bergwandeling met natte poten ruiken frisser dan het filter in de open lucht :eusa_shifty:


nieuw luchtfilter


...




Ik merkte dat ik weer lol kreeg in de N en besloot ook maar eens naar de EGR kijken. ik wist al van eerder dat die veelvuldig fouten genereerde bij lage belasting rijden. Bergje af op de cruisecontrol bij c.a. 1600 rpm, lichte siddering door de auto en dan de melding op het scherm dat service vereist is. Omdat de auto me geen donder meer interesseerde en ik niet precies wist hoe ik die EGR moest reinigen bleef ik het maar voor me uit schuiven.




Dit geintje speelde ook alweer ongeveer een jaar...




Nu blijkt dat je die dus rustig in ongeveer anderhalf uur tijd volledig gereinigd kan hebben. Valt weer mee dus. ;D gezien het aantal kilometers van de auto viel het me alleszins mee. Ik kon me goed voorstellen dat de klep niet helemaal lekker sloot. Of dat de klep niet goed sloot, niet snel genoeg sloot of op een andere manier een storing genereerde weet ik niet maar ik weet nu al dat de reiniging z'n nut heeft gehad.

De luchtbuis van het kleppendeksel richting de EGR verwijderd. Niet dicht, best wel de nodige smots



De EGR klep voor de behandeling. Je zag dat de vlinderklep een spoor door de dikke smots trok. hierdoor ging die niet meer lekker dicht vermoed ik.


Schoon


Tuurlijk kan het nog schoner, maar dit is functioneel


Dit deel van de EGR zat ook lekker dichtgekoekt. Zie de foto's hieronder:


Voor behandeling


Na de behandeling


Bijna als nieuw


Boeltje weer in elkaar gemeubeld






Deze staat ook op het lijstje. Hoewel die koplampsproeiers bij halogeen pitten vrijwel niets doen, moet het toch wel weer gaan werken.
Ik heb ergens een keer gehoord dat de sproeiers van Opel gelijk zijn en beduidend minder kosten. Iemand die het fijne er van weet? Mijn vraagbaak is op vakantie in de USA. ;D



Omdat de N nu weer m'n volle aandacht gaat krijgen zullen er weer in de toekomst meer Volvo gerelateerde blogposts hier komen. Ik hoop dat jullie daar tevreden mee zullen zijn.



Wordt gegarandeerd weer vervolgd. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

elianmars

Goed bezig, E!

Dus die meur kwam enkel door het vieze interieurfilter?

Sbv

enkel de Tesla weg ?

automaatbak nog wat aan gevonden of nieuwe olie erin en rijden maar

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 16-09-2017 22:23:23
enkel de Tesla weg ?

automaatbak nog wat aan gevonden of nieuwe olie erin en rijden maar


De beide XC's blijven. :eusa_dance:


De bak is gespoeld nadat het probleem drie jaar geleden ontstond. Er is iets met B4 covers o.i.d. wat ik nog niet goed heb onderzocht. Het gebeurt vaker met deze bakken. Ze gaan niet kapot, maar het schakelen gaat tussen de derde en vierde versnelling bruusk en lomp. Daarna is alles weer in orde tot de volgende dag.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

maruska

yes ! volvo blog vulling ;D
die egr is bijna bbq waardig, zo besmeurd :O
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Taranis

USA meldt zich!  8)

Dat pompje: ik heb net een kwartier moeten wachten tot deze pagina van je blog geladen werd dus ga de link niet voor je opzoeken maar in het Crossmeeuw-blog moet dat te vinden zijn (op jouw verzoek een index aangemaakt  :-* )
Er staat bij mijn weten behalve een Volvo nr ook een Bosch nummer op dacht ik, zo niet staat dat wel in mijn blog. Volgens mij kost het pompje rond de 188 euro bij de dealer en heb ik het ergens voor rond de 40 euro uit Finland laten komen.

B4 klinkt als een solenoid.

Mooi dat de N weer de aandacht krijgt die de auto verdient :D

KIM

#7163
Ik dacht hetzelfde Ronald: B4 klinkt als een solenoid. De kans is aanwezig dat je deze zelf kan vervangen. Het brein van automaatbakken (waar de solenoïs inzitten) is vaak goed bereikbaar. Wellicht schrijft Vida er nog iets over.

Apart trouwens dat er zo'n meur van dat interieurfilter af kan komen. Ik heb het ook wel eens gehad en vind dat er dan een soort metaalachtige geur af komen. Misschien nog niet vuil genoeg?

Hoe is het sentiment rondom diesel in Noorwegen trouwens? Met iedereen die roept dat diesels niet langer geproduceerd gaan worden en dat elektrisch de oplossing is. Weert Noorwegen actief de diesel?

mario850

b4  cover is niets meer als een dekseltje met veer.

en makkelijk te verwisselen
V70R laserblue two tone fdf downpipe Volvo tune ipd stabistangen v50 remmen voor en xc90 achter! Kw v2 inox do88 complete koeling set
2004 c70 cabrio autumn sun titan Grey Toscana tan  leder ,850 t-5r snow white ,v60 d6 vol options

Marc O.

Misschien verklaart dat ook het wat nukkige schakelen van de bak in mijn N als die nog koud is. Overigens doet ie dat alleen van 2 naar 3. 'Nukkig' misschien wat overdreven trouwens. Het is meer dat je die schakelgang wat meet voelt dan de overige. Die zijn eigenlijk zo goed als onmerkbaar.

Merk jij trouwens ook dat het schakelen soepeler gaat bij flink accelereren? Dat is bij mij het geval. Mijn redenatie: Meer toeren is meer druk in de bak. Kan het zijn dat bij lage toeren zo'n solenoid niet lekker meewerkt (en vooral als de bak+olie nog koud is)? Makes sense?
...The Nile isn't just a river in Africa...

KIM

Bij ATF noemen ze geen viscositeit maar het is wel zo dat er een niveauverschil tussen koud en warm is. Dat betekent dat de ATF uitzet en om uit te zetten moet het dunner worden.
In dat geval is het logisch dat schakelnukken van solenoids eerder optreden bij koud.

classicT5

Bij de N is het kleppenblok toch een bekent verschijnsel? Ken twee mensen met een n die ook slecht schakelen hadden en waarbij oplossing het vervangen van kleppenblok was.

Overigens goed zelf te doen. Je kunt ook zelf de solenoids los bestellen, zijn dacht ik rond de 30 dollar per stuk. Weet de link niet meer uit mijn hoofd, in america is een bedrijf dat ze los kan leveren voor de aisin bakken.

Ewout Schalkwijk

#7168
Citaat van: Taranis op 17-09-2017 03:13:44
USA meldt zich!  8)

Welcome US of the A ;D

Citaat van: Taranis op 17-09-2017 03:13:44

Dat pompje: ik heb net een kwartier moeten wachten tot deze pagina van je blog geladen werd dus ga de link niet voor je opzoeken maar in het Crossmeeuw-blog moet dat te vinden zijn (op jouw verzoek een index aangemaakt  :-* )
Er staat bij mijn weten behalve een Volvo nr ook een Bosch nummer op dacht ik, zo niet staat dat wel in mijn blog. Volgens mij kost het pompje rond de 188 euro bij de dealer en heb ik het ergens voor rond de 40 euro uit Finland laten komen.

Klopt. Indertijd idd om gevraagd. Zal het blog eens opzoeken. Zal wel ondertussen op pagina 54654643154643131 staan. 8)


B4 klinkt als een solenoid.

Citaat van: Taranis op 17-09-2017 03:13:44
Mooi dat de N weer de aandacht krijgt die de auto verdient :D

:eusa_angel:


Citaat van: classicT5 op 17-09-2017 13:40:30
Bij de N is het kleppenblok toch een bekent verschijnsel? Ken twee mensen met een n die ook slecht schakelen hadden en waarbij oplossing het vervangen van kleppenblok was.

Overigens goed zelf te doen. Je kunt ook zelf de solenoids los bestellen, zijn dacht ik rond de 30 dollar per stuk. Weet de link niet meer uit mijn hoofd, in america is een bedrijf dat ze los kan leveren voor de aisin bakken.

Ik hoor woorden als 'kleppenblok' en ook 'brein', ik dacht altijd dat die diep in de bak verborgen zouden zitten. Geen idee hoe ik me een kleppenblok zou moeten voorstellen nog.

Komt vast nog wel.


Citaat van: Marc O. op 17-09-2017 12:25:09
Misschien verklaart dat ook het wat nukkige schakelen van de bak in mijn N als die nog koud is. Overigens doet ie dat alleen van 2 naar 3. 'Nukkig' misschien wat overdreven trouwens. Het is meer dat je die schakelgang wat meet voelt dan de overige. Die zijn eigenlijk zo goed als onmerkbaar.

Merk jij trouwens ook dat het schakelen soepeler gaat bij flink accelereren? Dat is bij mij het geval. Mijn redenatie: Meer toeren is meer druk in de bak. Kan het zijn dat bij lage toeren zo'n solenoid niet lekker meewerkt (en vooral als de bak+olie nog koud is)? Makes sense?


we hebben onze verschillen (in de Geartronic ;D) al uitgebreid vandaag aan de telefoon besproken. Idd, naar mate je meer gas geeft schakelt de bak beter. Dat laat zich verklaren door een hogere druk (op de solenoids?) tijdens het schakelen.
Misschien kan ik, in het kader van leren, een filmpje maken waarbij ik laat zien hoe hoerig de bak schakelt als je er niet op anticipeert, en nog eentje hoe het ook kan. Dit omdat het altijd maar een keer gebeurt.

Citaat van: KIM op 17-09-2017 10:49:31
Ik dacht hetzelfde Ronald: B4 klinkt als een solenoid. De kans is aanwezig dat je deze zelf kan vervangen. Het brein van automaatbakken (waar de solenoïs inzitten) is vaak goed bereikbaar. Wellicht schrijft Vida er nog iets over.

Ik zal eens beginnen met snuffelen in vida en op JoepToep. Tips altijd welkom, hoewel dit officieel nog steeds een Classic forum is. :eusa_shifty:

Citaat van: KIM op 17-09-2017 10:49:31
Apart trouwens dat er zo'n meur van dat interieurfilter af kan komen. Ik heb het ook wel eens gehad en vind dat er dan een soort metaalachtige geur af komen. Misschien nog niet vuil genoeg?

Vandaag was er toch nog wel wat te bespeuren na dat ik een rondje met Claire ging rijden, maar na een paar minuten was het weg. Eerder was het gewoon zo erg dat je de AC uit moest doen en de ramen open.

Citaat van: KIM op 17-09-2017 10:49:31
Hoe is het sentiment rondom diesel in Noorwegen trouwens? Met iedereen die roept dat diesels niet langer geproduceerd gaan worden en dat elektrisch de oplossing is. Weert Noorwegen actief de diesel?

Dat gaat snel de verkeerde kant op. De tol regelingen zullen uiteindelijk twee tot drie keer duurder worden dan benzine, en geef politici de vrije hand en het wordt een drama. Voor ons geldt dat we wel regelmatig naar o.a. Oslo rijden en dat dan de kosten met parkeren etc toch aardig beginnen op te lopen, maar dat het niet de lening op de Tesla dekt om dan gratis naar Oslo te kunnen.

Heel leuk is vaak dat de extra belastingen vaak de mensen met weinig geld treffen. Er zijn legio mensen die nog in hele oude diesel gebakjes rond rijden en die letterlijk uit hun auto worden gedwongen. Vaak kunnen die mensen helemaal geen nieuwere, en dus schonere auto betalen. Natuurlijk geldt dat probleem overal en niet alleen hier. de wegenbelasting gaat vooralsnog niet omhoog en is dus nog steeds ongeveer 25% van Nederland.

De DVD speler heeft aandacht nodig. Een dergelijke cD heb ik niet, dus dat wordt uitbouwen en fixen. De DVD's zijn zes jaar oud, maar het moet gewoon weer werken ;D


Ook wat TLC nodig. Massakabel van de startmotor. toch geeft het geen problemen.


17 september 2017. De akker voor de deur is eindelijk weer vrij. Nog nooit zo laat in het jaar.




Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elmarconi

--
Autogas Inside . . .