Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

#7335
Wiellager vervangen en kabelboom eruit gehaald

Na de lunch maar begonnen met het vervangen van het wiellager. Dat ging heel snel en een half uur na de auto in de garage was gezet lag het lager er al naast.



Wel alles even goed schoon en glad maken. Het lager moet mooi vlak op de fusee komen te liggen.


Oud en nieuw. Met de hand draaiend was het verschil goed te voelen.


Gemonteerd :)



Altijd een leuk klusje om de fusee-pen weer op z'n plek te krijgen.



Mooi vrij hangend boven z'n plek. De truc is een tweede spanband gebruiken. Dat werkt echt goed. :D


Klaar voor het wiel en een proefrit. Binnen 1,5 uur gewisseld zonder stress :o


Proefrit ging zoals verwacht vlot, soepel en stilletjes.

Kabelboom

Na dat ik afgelopen week de nodige uurtjes heb gebruikt om de donor kabelboom na te lopen en waar nodig te repareren, was het vandaag tijd om hem te vervangen. Het los meubelen ging voorspoedig tot ik bij de startmotor aankwam. Het kleine kabeltje wilde al niet los en ik merkte dat het boutje intern meedraaide, maar toen ik de #13 moer wilde lossen brak vrijwel meteen de hele zooi af. Dat was wat minder zullen we maar zeggen :eusa_wall:

Origineel


Origineel.


Kabelboom foetsie


Afgebroken op de startmotor


De resten aan de oude kabelboom






De originele nog. Vraag me af hoeveel keer die de auto al gestart heeft. :eusa_think:



Ik heb al een startmotor gevonden in Kongsberg, maar dat wordt maandag voordat ik die kan halen. Dan maar hopen als alles op z'n plaats zit of het ellendige bokken dan misschien over is... :eusa_think:




Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Mooie geklust weer. Was je voorwiellager al eens vervangen ? vast wel. Lijkt het maar zo of zijn de remschijven een eind op ?

Hopelijk ben je na het vervangen van de kabelboom even klaar met het gebok.


Demonatge kan altijd nog  :eusa_whistle:

elianmars

Je kent je eigen krachten blijkbaar niet  :eusa_shifty:  ;D

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 23-06-2018 18:13:00
Mooie geklust weer. Was je voorwiellager al eens vervangen ? vast wel. Lijkt het maar zo of zijn de remschijven een eind op ?

Hopelijk ben je na het vervangen van de kabelboom even klaar met het gebok.


Wiellager links is al eens in mei 2012 vervangen bij 312.125km. Nu bij 461.929km weer. Zal vast geen originele zijn geweest. En nu weer niet. :eusa_whistle:
Ik heb geen log van het vervangen van de voor schijven :eusa_think:. Het is maar een klein randje. Blokken wel ver over de helft zag ik.

Citaat van: Sbv op 23-06-2018 18:13:00
Demonatge kan altijd nog  :eusa_whistle:

Precies ;D

Citaat van: elianmars op 23-06-2018 18:47:35
Je kent je eigen krachten blijkbaar niet  :eusa_shifty:  ;D

Zou dat het zijn? ;D

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

arjen850

Lekker bezig geweest hoor. Je bent echt de eerste niet die zo een startmotor om zeep helpt :eusa_whistle: ;D

arjenT5R

Pfff wel zuur van die startmotor ja :P

Verder lekker bezig zo... moet wel zeggen dat dat fuseestuk er aardig vertyfist uit ziet zeg pfff heeft toch aardig te lijden van die pekel handel zeker? Of waar komt dat vandaan?

Spanband aan de as-steun is wat wonderlijk :P ik steek er gewoon een stootijzer doorheen :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ewout Schalkwijk

Citaat van: arjenT5R op 24-06-2018 17:55:10
Pfff wel zuur van die startmotor ja :P

Verder lekker bezig zo... moet wel zeggen dat dat fuseestuk er aardig vertyfist uit ziet zeg pfff heeft toch aardig te lijden van die pekel handel zeker? Of waar komt dat vandaan?

Spanband aan de as-steun is wat wonderlijk :P ik steek er gewoon een stootijzer doorheen :P

Idd al het zout hier.  :eusa_wall: :eusa_wall:

Met een wrikijzer naar beneden duwen en dan fixeren op die plek met een spanband.


Vervolgens het fusee met een spanband naar binnen trekken. Het voorkomt het gevoel dat je steeds een setje handen tekort komt. Ik zelf vond het een geniaal plan ;D


Potkrikje om het gehele fusee tegen de veerdruk in omhoog drukken. Werkt gesmeerd. Wie niet sterk en slim is moet... :eusa_whistle:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

arjenT5R

Geheheh ziet er maar ingewikkeld uit :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V70geRwin

Handig hoor, bij de hobbyhal een keer iemand geholpen die na anderhalf uur tobben om hulp vroeg met de arm van een V70N  ;D

elianmars

Ik meen dat zelfs in Vida wordt vermeld dat je met spanbanden moet werken. Gewoon van de ene naar de andere draagarm.

DJ--NeO--

eindelijk weer Ewout schalkwijk updates kunnen lezen (en meteen een berg :) )! het inloggen hier op t forum was al een beetje verwaterd mede doordat jij niet meer poste!

hulde voor hoe je alles aanpakt! en ben benieuwd hoe het afloopt met je diesel problemen!
My Car: Volvo XC60 D4 AWD Summum GT6 (14) | Panorama Sunroof | Bliss | Sensus Connect | Adaptive CC |  ABL Bi-Xenon
Her Car: Ford C-Max 2.0 Duratec automatic (07) | Ghia | Kenwood DNX9260BT | Other options are coming

arjenT5R

Citaat van: DJ--NeO-- op 25-06-2018 16:07:38
eindelijk weer Ewout schalkwijk updates kunnen lezen (en meteen een berg :) )! het inloggen hier op t forum was al een beetje verwaterd mede doordat jij niet meer poste!

hulde voor hoe je alles aanpakt! en ben benieuwd hoe het afloopt met je diesel problemen!

Gaaf E je hebt al groupies :D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ewout Schalkwijk

#7347
Opgeven of doorgaan, dat is nu de vraag.

Vanmiddag de 'nieuwe' startmotor op gehaald en vlot gemonteerd. Driekwart van de koopprijs kreeg ik gisteren van een 'klant' waar ik z'n twee jaar durende airbag storing had opgelost. Die schade viel daardoor gelukkig erg mee. Na montage en alle leidingen op z'n plaats wat het goed te horen dat de motor meteen aansloeg. Stationairloop was, zoals altijd, mooi en rustig. Bij het proefrijden blies ik de intercooler pijp van de ETM af. gelukkig was dat 1 kilometer van huis af dus Niek kon mooi op z'n fietsje even dopje 7 met m'n lievelings Facom rateltje brengen. Buis gefikst en eerst naar huis om te eten.

Andere startmotor


Boeltje weer netjes


OEPS, dat rijdt niet lekker ;D



Na het eten ff rondje rond de kerk gereden. Het rondje is zo'n 28 kilometer, maar helaas na 23 kilometer ging dat verd*mde, ho*rige k*dt driehoekje weer branden. Wederom Lambda signaal te laag. :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:




Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nu zo ongeveer wel een beetje klaar mee ben. Ondanks dat het nog steeds een top auto is, De stotteringen nauwelijks merkbaar zijn en de motor evengoed loopt met of zonder dat lampje, blijf ik er ontiegelijk van balen dat ik het maar niet kan vinden.

EGR in orde
ETM in orde
Kabelboom in orde
Startmotor in orde ;D
Lambda twee keer vervangen, nog steeds zelfde probleem
LMM onzeker, schijnt eigenlijk nooit stuk te gaan. (Geen gloeidraadje) in orde
Temperatuurzender (achter de Lambda) geeft soms fout, maar weet niet zeker of dat oorzaak of gevolg is.

Ik heb alle mogelijke adaptie's uitgevoerd en alles loopt perfect in Vida.



















Stationair draaien van de motor. De pieken zijn van het trappen op het gas...



Lambda en LMM schijnen hand in hand te gaan. Misschien toch nog een keer.... :eusa_think:






Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

leons850

Wat onwijs ergelijk dat je het niet kunt vinden.
Bij de Classic is de lmm vreselijk belangrijk en ook al met een spiegeltje. Als die vervuild zijn liep de auto al aanzienlijk minder...

Ik zou dat toch eens proberen.
Zo maar een schot in de ruimte, past de lmm (des noods alleen de sensor zonder huis) van je NN er niet in? Geen idee hoor.
Ik hoop toch dat je het kunt vinden.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Sbv

Leon is me net voor maar de andere XC is ook een D5244T4, zelfde blok in de basis. Eea wisselen indien mogelijk en zo uitsluiten ?