Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 28 gasten bekijken dit topic.

StefanCJ


Benny850

Ik denk meer aan de 2e wereldoorlog :D

elianmars

Nog twee dagen......  :eusa_pray:

Ewout Schalkwijk

Citaat van: elianmars op 04-07-2018 23:35:12
Nog twee een dagen......  :eusa_pray:

...Als m'n laatste Gin tonic een beetje op tijd is uitgewerkt. :eusa_shifty: Was nogal een heftige :eusa_whistle:


Dit is ook nie goe nie. Heeft eigenlijk altijd rond 6.8l/100km gelegen. Is nogal een heftige toename van het drinkgedrag.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Zitten alle paardjes er nog wel in voor je gevoel?  :eusa_think:

Benieuwd wat het verbruik doet na de intercoolerwissel. Bij mijn N was het de voorbode van een rotte tussenas. Met nieuwe tussenas verbruikte ie behoorlijk minder en schakelde de bak ook ineens netjes.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 05-07-2018 21:54:42
Zitten alle paardjes er nog wel in voor je gevoel?  :eusa_think:

Benieuwd wat het verbruik doet na de intercoolerwissel. Bij mijn N was het de voorbode van een rotte tussenas. Met nieuwe tussenas verbruikte ie behoorlijk minder en schakelde de bak ook ineens netjes.

Paardjes zijn volgens mij allemaal aanwezig. Auto is fel en snel. Is beter geworden na een uitgebreide reiniging van de EGR en de ETM. Hij vindt het echt vreselijk om in deellast te moeten rijden. Vol gas gaat hij echt als een speer.

Tussenas problemen komen bij Noorse XC's niet voor. :eusa_whistle:

Hoop ik... ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk


Toch nog een foto van de vette bende gevonden in de prullenbak. Is dat vet genoeg voor een kapotte Intercooler? :eusa_think:

Klik voor supergroot

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Walter

wat zeur je nou, bij mij staat daar 11,9...

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Ewout Schalkwijk

Zou het dan toch??? :o :D ::)


Vanochtend lekker uitgeslapen en na een stevig ontbijt naar buiten getogen om de IC van de N te vervangen. Ik had wel veel hoop op een oplossing, maar het vertrouwen was toch nog niet aanwezig. Na 54 minuten schroeven had ik de IC op het gras liggen en was me ondertussen wel duidelijk dat er in ieder geval iets niet helemaal goed was.

ik leef al weken op pijnstillers, en met 3x daags twee pillen is het allemaal wel goed te doen. Zonder is het een ramp.


Een laatste blik op mijn eens zo stoere Zweed. De liefde is ernstig bekoeld en ik hoop er nog wat van te kunnen maken.


Kort erna ligt de bumper eral af en zijn de lampen ook al foetsie.


Vier bouten lossen en het pakket iets laten zakken op een krik. Hierdoor kun je heeeeeel voorzichtig de condensor iets naar voren buigen om zo de IC er tussen vandaan te plukken. Dit moet een beetje onder een rare hoek en met gevoel omdat de IC twee flinke buizen heeft waar de slangen op worden aangesloten.


Hhmmmm. Zou die lek zijn? :eusa_think:


Oud en nieuw. De bovenste is de oude... :eusa_whistle:



Zodra je ze naast elkaar hebt liggen kun je de druksensor overzetten en de boel in omgekeerde volgorde weer terugbouwen. Ik heb uitgebreid de tijd genomen om alle oude oliesporen op de chassisbalken etc. helemaal te verwijderen. hierdoor is het makkelijker om te zien of er weer iets mis gaat. Je kunt tenslotte een slechte hebben oid. Schoonmaken vind ik sowieso altijd leuk om te doen. Het is zo gaaf als je je kap opendoet en daar ligt een schone, goed verzorgde motor onder de kap.

Later vond ik uit dat de IC net wat makkelijk teruggeplaatst wordt zonder de gemonteerde sensor. Die dus nog even weer eruit, IC op z'n plek, sensor weer terug en daarna vrolijk het hele pak weer samen schroeven.



IC geplaatst en sensor weer op z'n plek gemonteerd.




Alle fouten gewist in Vida. De batterijterminalen hebben drie uur lang op elkaar gelegen, maar zo'n fout wordt daarmee echt niet gewist. Ik lees dat nog wel eens, maar volgens mij is dat bullshit.
Na de gewiste fouten nog even een herinnering aan het verbruik van de laatste tijd.


Claire wilde graag even meerijden bij de eerste proefrit en maakte deze foto voor in de app-groep. :eusa_eh:



In twee ritten heb ik zo'n 100 kilometer 'speels' gereden. Veel wisselend, veel in deellast. Tot nu toe gaat het goed. Eigenlijk wil ik niet juichen tot er 1000 kilometer op staat zonder fouten, maar 100 kilometer lukte al bij lange na niet hiervoor.
Je voelt dat je een wezenlijk anders rijdende auto hebt. Op de vraag gisteren van Taranis of ik de indruk had of alle paardjes nog aanwezig waren kon ik 'ja' zeggen. Ik denk nu nog steeds dat ze min of meer allen aanwezig waren, maar de rijbeleving is totaal anders nu. Zodra je gas geeft gaat de auto meteen lineair versnellen, waar die eerder eerst eens goed adem moest halen en dan vrij abrupt van z'n plek af kwam. Volgas ging die er gewoon vandoor maar op een een of andere manier wat lomp. de bak lijkt ook net wat mooier te schakelen, waarschijnlijk omdat de TCM nu beter kloppende waardes voorgeschoteld krijgt.

Als je bij een kruispunt stond en op wilde trekken wanneer het verkeerstechnisch mogelijk was, dan moest de N de laatste tijd eerst even nadenken om dan wat lomp op te trekken. Begrijp me goed; dat voelde ik niet bewust zo, want het is er natuurlijk ingeslopen in de twee jaar. Nu is het verschil Groots (met een grote G ;D)

Na 100 kilometer rijden en resetten van de 'gemiddeld verbruik' stand staat de N nu weer op 7.3l/100km. Kijken waar het zo ongeveer op stabiliseert.





Een korte samenvatting voor degene die ooit in de toekomst iets dergelijks tegenkomt:

Januari 2016: Eerste storing 'motor service vereist' bij uitlezen kwam de Lambda met diverse fouten. signaal te laag, interne kortsluiting etc. In oktober 2015 is de motor vervangen door een nieuwere en ik vermoedde misschien een relatie daar. Nu blijkt dus van niet. :eusa_whistle:
Aanvankelijk waren de foutmelding sporadisch. Na vijf/zes keer starten verdween die vanzelf. Omdat ik 3,5 jaar daarvoor als een nieuwe Lambda had geplaatst en die krengen met maximale korting ruim 200 euro kosten heb ik niet meteen m'n huisdealer gebeld om een nieuwe. In 2016 reed Marije hoofdzakelijk in de N, maar maakte een bescheiden aantal kilometers per jaar. Doordat door het jaar heen de storing toch regelmatig terugkwam heb ik met de kerst Taranis gevraagd of hij toch nog eens een nieuwe sensor mee wilde nemen vanuit Nederland.
Heel kort na vervanging ging het vermaledijde driehoekje in het dash toch weer aan. Zelfde storing, 200 euro armer. :-[

Kort daarna in 2017 ben ik aan m'n Tesla avontuur begonnen en is Marije overgestapt in de luxere NN. De N is daarmee letterlijk aan de kant komen te staan en heeft dat jaar nog maar 10.000km gereden. Hierdoor heb ik eigenlijk helemaal geen aandacht meer aan het probleem geschonken. In september van 2017 ben ik verplicht in een Pizza auto van de zaak gaan rijden en om belastingshit te voorkomen ben ik privé weer in de N gaan rijden. Hierdoor kwam het lampje weer op m'n netvlies. Nu afgelopen april toen de sneeuw eindelijk na vijf maanden weg was ben ik op zoek gegaan naar de storing. Ik kreeg steeds meer verschillende te zien. EGR fouten, die heb ik tot twee keer gereinigd maar de fout bleef terugkomen. De temperatuursensor van de roetkat ging lopen etteren en ik begon een beetje gek te worden. Daardoor dacht ik aan de kabelboom. Na die vervangen te hebben (de donorkabel was daadwerkelijk in betere conditie dan m'n huidige), had ik binnen een aantal kilometers de fout weer terug. LMM vervangen, gaf nooit foutmeldingen maar de LMM is nauw verbonden met de Lambda sensor. Ook geen resultaat.

Elianmars appte mij kort geleden dat hij ergens had gelezen dat de intercooler ook rare problemen kan geven. Nu had ik kort daarvoor nog gedachteloos een hoop oude olie van m'n voorste chassis balk gespoten (zoals ik al schreef hou ik niet van troep onder de kap :angel:). Zelf zou ik eigenlijk nooit daaraan gedacht hebben, want ik ben natuurlijk ook geen automonteur en weet ook maar net wat ik kort daarvoor geleerd heb. Een avond lang googelen over allerlei storingen die een lekke IC kan veroorzaken, had ik al snel het vermoeden dat ik maar een nieuwe moest bestellen. Ongeveer de helft van de vermelde storingen gingen maar voor mij op. Er zaten ook storingsbeelden bij die niets met mijn situatie overeen hadden, maar toch...

Ik ben al in juichstemming, maar eigenlijk is het nog wat te vroeg. Nog lekker een paar dagen doorkachelen met de N voordat ik weer echt vertrouw dat het goed is.
Ondertussen begint het wiellager rechtsachter zachtjes te gonzen, dus die zal ik ook weer moeten vervangen. De achterlagers zijn nog origineel, dus dat mag dan wel na 462k. ::)



Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Eindelijk dan toch!  :eusa_dance:  :eusa_clap:







:eusa_pray:  :eusa_pray: ;D

Sbv

Het zou erg mooi zijn als het nu opgelost is.

Als je die extra set verstralers eraf haalt is het nog wat zuiniger ;D

Taranis

Neeeeee die verstralers zijn tof :D

Mooi dat 't gelukt is Ewout. Dat bekoelde komt wel weer goed: de N zet het je gewoon betaald dat je 'm wilde verkopen :P

Vulk

De aanhouder wint!

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 06-07-2018 19:16:18

Als je die extra set verstralers eraf haalt is het nog wat zuiniger ;D

:eusa_naughty: Nee... hoewel ze niet meer echt mooi zijn vind ik ze nog steeds erg stoer op de neus ;D


Citaat van: Taranis op 06-07-2018 19:20:40
Neeeeee die verstralers zijn tof :D

Mooi dat 't gelukt is Ewout. Dat bekoelde komt wel weer goed: de N zet het je gewoon betaald dat je 'm wilde verkopen :P


Hhmmmm, nou dan hoop ik dan dat ik m'n schuld nu ingelost heb en dat het genieten weer kan beginnen. 8)


Citaat van: Vulk op 06-07-2018 19:49:16
De aanhouder wint!

Ik hoop dat je gelijk krijgt. :eusa_pray:

Citaat van: elianmars op 06-07-2018 18:56:28
Eindelijk dan toch!  :eusa_dance:  :eusa_clap:


:eusa_pray:  :eusa_pray: ;D

Voor jou heb ik nog wat in petto he. ;D :eusa_whistle:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

arjen850

Leuk die verslagen, leest lekker weg. Ik hoop met iedereen mee dat de storing nu wegblijft :eusa_pray: