Dynamo vervangen, ff hulp nodig....

Gestart door robkuh29, 11-11-2011 21:21:37

Vorige topic - Volgende topic

robkuh29

Ik heb me vanavond voorgenomen de dynamo te wisselen, ik loop tegen het volgende aan en kan niet goed vinden op het forum welke tool of handelswijze ik moet gebruiken om de riem te kunnen ontspannen zodat de stuurbekrachtigingspomp ff op de motor gelegd kan worden..... ik zie een prachtige vierkante opening bij de spanrol maar geen idee hoe ik dat in beweging ga krijgen....

Kortom, hoe doe ik dat ? Is daar speciaal gereedschap voor nodig of kan dat ook met htk (huistuinkeuken geknutsel ?

Thanks!  ::)

antraciet

spanrol zit toch aan een steun die weer met 2 bouten , dacht sleutel 13 aan het blok zitten?

Jack v

Die vierkante openign past als het goed is je 1/2 ratel in dan kun je hem ontspannen riem eraf en spanner losdraaien. Je kan ook een steeksleutel op de vierkante nok zetten die op de spanner zit.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

robkuh29

Citaat van: Jack v op 11-11-2011 21:32:16
Die vierkante openign past als het goed is je 1/2 ratel in dan kun je hem ontspannen riem eraf en spanner losdraaien. Je kan ook een steeksleutel op de vierkante nok zetten die op de spanner zit.
Deels duidelijk, een 1/2 ratel heb ik blijkbaar niet, de ratel die ik heb die is te klein voor het vierkante gat die in de spanrol zit. En ik zie geen vierkante nok op de spanner ??

Jack v

robkuh29

ok thanks  ;) ik heb nu een mooi stevig stukje staal die precies in het gat past, dus stel ik mezelf de volgende vraag, naar welke richting moet ik een krachtpoging wagen om de spanner los te krijgen ?  ???

Jack v

nou zullen we maar zeggen; van de riem af. Dus niet de riem op aspanning drukken maar de andere kant op dus de spanner naar beneden drukken.

robkuh29

ah fijn snel antwoord! ok duidelijk ik duik ff in het vooronder...

robkuh29

ff update, ik had een tooltje gemaakt van een stuk staal van 30mm breed, dit was net te breed om schuin te passen in het vierkante gat van de spanrol dus ff een stukje afgezaagd, vervolgens baco eraan vast en dat ging meteen goed.... uiteindelijk bij de dynamo aangekomen zag ik dat het een ander (vreemd en geen volvo) merk was, de dynamo die erin gaat is origineel volvo.... ik voorzag allerlei geknutsel met draden en schoentjes, omdat ik het bezit van dat soort gereedschap moet ontberen de boel maar weer terug gemonteerd, volgende week laat ik het klusje ff uitvoeren door thuur...  een ieder bedankt voor de tips!