850 2.5 20V: rookmachine na belasting

Gestart door 850Student, 21-11-2011 19:41:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

850Student

Dag forumleden,

van Saab ben ik - een jonge autofiel - overgestapt op Volvo. Heb twee 440's gehad, maar nu een échte Volvo, een 850 2.5 20V uit '94. Kilometrage is aanzienlijk, 406.000 kilometer heeft de wagen gelopen. Er is zorgvuldig met de auto omgegaan, ook qua beurten, maar het probleem waar ik sinds aanschaf tegenaan loop heeft met olie te maken. De eerste ritten liep de motor weleens op vier of drie pitten. Na een flesje Wyn's injectiecleaner is dat niet meer voorgekomen. Kleppen tikten vlak na aanschaf ook flink; dat is vanzelf overgegaan. Wat blijft is een vettige olielucht na ritten, waarbij de motor redelijk moet werken: snelweg, stadsritten met veel optrekken, warmer weer. Na een rit de motorkap openen resulteert in rookwalm. Het komt achter het blok vandaan, is geen gemorste olie. Kan het een oliekeerring zijn? Onder de motor liggen geen oliedruppels.

Wie kan uit deze symptomen een diagnose opmaken?

irian paul


850Student

Als het carter niet goed geventileerd wordt, geeft dat rookwolken? En (ik ben geen monteur) welke onderdelen zijn dan de boosdoener?

daytonawim

#3
Tja, een oliewalm onder de kap vandaan, zou kunnen duiden op een olielekkage, maar dan moet er op enig moment
ook iets onder de auto te vinden zijn.

Mogelijk dat je een uitdaging hebt met je carterventilatie (maar die zit weer meer aan de voorzijde)

Lekt je uitlaatspruitstuk toevallig ?, want dan zou met een te hoge carterdruk olie langs klepsteelrubbers
in de uitlaat kunnen komen en dat ga je dan wel ruiken daar ;D ;D

Dan kan je redelijk snel uitvoegelen door, de olievuldop er even los op te leggen en dan wat gas te geven
de op zou moeten blijven liggen. ( zelf leg ik meestal mijn hand er even lichtjes op dan voel je de druk ook goed)

Jack v

olieafscheider die dicht zit + slangen. Even een 150 euro er tegenaan knallen en je bent er weer, mits je hetzelf monteerd.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

850Student

Bedankt voor de antwoorden. Is de gemiddelde Kwikfitmonteur goed genoeg om bij de roffel-5pitter te zien wat er mis is? Of moet ik hem toch bij een Volvospecialist langsbrengen? Ikzelf ga liever niet gokken met mijn atechnische hoofd en met een strenge winter voor de boeg wil ik dat de auto een beetje bedrijfszeker is. Anders moet ik elke dag naar het werk in de Hyundai Atos van de vrouw.  :eusa_hand:

daytonawim

Een kwikfitmonteur zou ik er zeker niet op loslaten, waar kom je vandaan ?, er is vast een forum genoot
bij je in de buurt die eens een blik wil werpen.

850Student

Goed om te weten. Ik had bijna een kortingsbon voor grote beurt bij Kwikfit aangesproken, maar in dat geval hou ik me aanbevolen voor mensen hier die in de buurt van Scherpenzeel (Gelderland) wonen.

Jack v

Arjen 850 (Apeldoorn) of toch even een ritje Nijmegen naar Dirk342.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

daytonawim

Citaat van: 850Student op 21-11-2011 20:02:47
Goed om te weten. Ik had bijna een kortingsbon voor grote beurt bij Kwikfit aangesproken, maar in dat geval hou ik me aanbevolen voor mensen hier die in de buurt van Scherpenzeel (Gelderland) wonen.

Grote beurt bij Kwikfit  :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:


UserID6342

Je kunt hier wel even langs komen, kijken we eerst even wat er aan de hand is en weet je meteen wat het gaat kosten. PB maar even voor een dag / tijdstip.