he, rij es door..

Gestart door Nico850, 09-04-2003 08:43:54

Vorige topic - Volgende topic

ed

Aan de hand van de tip van Marc heb ik de distributieriem gecontroleerd. Ik heb dat gedaan met behulp van een handleiding van Bay13. Er staat in die handleiding echter niet hoe de onderste poelie moet staan om de nokkenassen goed te zetten. De inkeping op de poelie van de krukas stond gelijk met de voorkant van de riem. Ik ging er echter vanuit dat deze recht omhoog moet staan, en heb de riem een tandje verzet. Met rijden merk in eerste instantie niet heel veel verschil, maar het lijkt of de motor onderin iets meer trekkracht heeft gekregen. Bovenin daarentegen lijkt hij iets tammer geworden. De topsnelheid heb ik nog niet kunnen testen.

Weet iemand hoe de inkepingen op de onderste (krukas) poelie moeten staan als de nokkenassen goed staan? (Marc!).

Ed

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

KIM

Klopt, op het blok staat een teken en in het krukastandwiel zit een inkeping. Voor die laatste moet je echter zeer goed zoeken.

ed

Waar zit dat streepje op het blok dan? Van onderaf is dat niet te zien. Je kijkt schuin van onderen (bij de remschijven), en waarschijnlijk zit de poelie ervoor. De streepjes op het vliegwiel heb ik wel gevonden. Weet iemand dan hoe de streepjes op het vliegwiel moeten staan, recht omhoog, of anders??
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Weet iemand of er ergens een beschrijving (met foto) is op het internet?

Overigens vandaag naar mijn werk gereden. De auto is echt heel veel soepeler geworden. Ik had op LPG ook de klacht dat de auto niet goed op het gas reageerde. Dat is nu een heel stuk beter! Ook bij inparkeren bijvoorbeeld is het gas veel beter doseerbaar. Vroeger zakte het toerental wel eens in.
De enige klacht die ik nu heb is dat in de hoge toeren de motor wat tammer aanvoelt, alhoewel je in de praktijk niet elke minuut boven de 4000 toeren komt, en wel in het mddengebied.
Als ik weet waar het merkteken staat op het blok (met een foto bijvoorbeeld), kan ik checken of de timing helemaal goed is zo. Misschien heb ik dan ook het top-end weer terug. Ondertussen zoek ik lekker op internet.

patje

het kan best zijn dat een nokkenas die verkeerd staat toch positieve gevolgen heeft voor het hoge toerengebied.
Vandaar ook dat variabele timing juist de prestaties behoorlijk kunnen beinvloeden.

maw het kan kloppen dat je een piek had in de koppel/vermogen curve en dat je daar een vlakkere maar beter bruikbare grafiek voor terug hebt gekregen !