even voorstellen

Gestart door Loet, 12-11-2011 20:49:12

Vorige topic - Volgende topic

Loet

Beste mensen,

Mijn naam is Loet en sinds mei heb ik een olijfgroene 850 T5r (station, LV-NR-85) uit 1995. Ik kocht deze auto van iemand die volgens mij ook actief is / was op dit forum. Een goede koop, zonder meer. De vorige eigenaar had de auto als hobby en dat is te zien. Zij is goed onderhouden en in heel goede en originele staat.

Voorafgaand ben ik met een heel kundige vader (X) van een vriend van me heel Nederland doorgereden om een aantal T5-modellen te zien. Tijdens deze tocht zette ik mijn zinnen op de T5r, de meest complete uitvoering. We hebben trouwens heel wat 'brandhout' gezien en veel slap gezwam aangehoord. Gelukkig raakten X en ik er niet gedemotiveerd van.

De huidige auto kocht ik via een collega van X een paar dorpen verder. Zo zie je maar. Ik rijd de 850 'bijtellingsvriendelijk'. Dat is een regeling voor het zakelijk rijden van auto's van 15 jaar en ouder. De bijtelling is 35% van de huidige waarde. Omdat menigeen dankzij deze regeling vrij goedkoop kan rijden, is het gebruikelijk geworden om luxe uitvoeringen te kopen.

Vandaag heb ik voor het eerst aan de 850 gesleuteld voor een onderhoudsbeurt. Dat doe ik bij mijn vriend Sim, die een garage heeft. Als Audi rijder ben ik gewend aan kwaliteit, hoewel de A4 heel compact gebouwd is en je nergens meer bij kunt komen, maar de Volvo slaat alles. Werkelijk heel slim gemaakt en super degelijk uitgevoerd. De plaats van het oliefilter zegt genoeg!

Volgende week laat ik de distributieriem vervangen, dat doe ik niet meer zelf omdat het te veel tijd kost. Ik werp me wel op het gangbaar maken van de achterruitwisser (is dankzij dit forum gelukt!), het weer plaatsen van een verdwenen pompje voor de achterruitsproeier en een verdwenen mistlamp, ook rechts. Waarschijnlijk ooit iets geraakt? Soms brandt het lambdasondelampje. Hopelijk is dat nu over.

Het is een geweldige auto, die fantastisch rijdt en heerlijk ruim is. Afgelopen zomer hebben we met veel plezier door Frankrijk gereden. En wat een heerlijk geluid geeft de vijfcilinder, de naam 'Roffel' is zeer toepasselijk. Uiteraard zal ik eerdaags eens wat foto's plaatsen. Nogmaals, een forum als dit hoort volgens mij bij een merk als Volvo! Het is heel gemakkelijk om op te zoeken wat ik wil weten, zoals het resetten van het servicelampje. Helemaal top!

Bedankt voor het goede werk. Jullie zijn liefhebbers!  :eusa_clap:
Tot zover.

Groet,
Loet
Bergen NH

Hiker

Wolkom,

enne...wij zijn dol op foto's!!
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

wietseschuiling

Welkom Loet en veel plezier met je roffel. :)
haast je als je tijd hebt dan heb je meer tijd als je haast hebt

rifwachter

Hallo Loet,

Welkom op het forum.

Had er al iemand om foto's gevraagd ?   ;D

Gr. Rene
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

Harnt

Hallo Loet,

Welkom hier!

Bijtellingsvriendelijk zei je, er is 1 en ander veranderd https://www.bijtellingoldtimer.nl/index.php/nieuws/6-btw/117-btw-correctie

Groetjes Harnt

Powerpete

is de rede geweest waarom ik de R lekker prive blijf rijden.... komt beter uit....

"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)

Loet

Hoi,

Bedankt voor de informatie. Ik heb het doorgestuurd aan mijn boekhoudster, met de vraag in hoeverre dat voor mij geldt omdat ik voor mijn werkzaamheden vrijgesteld ben van BTW. Ook daarover schrijft de BD.

Los daarvan kan ik alle kosten blijven aftrekken van de bijtelling van 35% van de handelswaarde. Dat is niet veranderd. Als DGA mag ik zelfs de kosten die ik op de tolweg in Frankrijk maak aftrekken.

Het is zaak om meer kosten te maken dan aan bijtelling betaald wordt. De BTW moet ik op die manier verdisconteren. Volgens mij is de bijtellingsregeling nog altijd gunstiger dan privé rijden. Van een kilometerboekhouding krijg ik de bibbers, dat is een gedrocht.

Groet,
Loet