lock up probleem 850 2.5 20v glt 1993

Gestart door huubsel, 27-12-2011 21:58:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

huubsel

Hallo,

sinds afgelopen augustus heb ik gekozen voor volvo, wat mij zeer prima bevalt :) heb al het een en ander vervangen om de levensduur te verlengen, zo ook de olie van de at bak, dat is ververst met dextron 3. Nu is het dus zo dat mijn lock up er bijna voor zorgt dat mijn motor uitvalt bij stationair toerental. hij is er gister mee begonnen. en toch wel een beetje zorgelijk. nu heb ik gekeken vandaag en al heel wat dingen uitgezecht. maar wat ik niet snap dat mijn lock up er wel af gaat als ik de kickdown in trap. ligt dat aan de magneet klep van de lock up? en als dat zo is kan ik dat makkelijk vervangen? of zijn er nog andere opties? misschien zit ik er ook wel helemaal naast en is het iets anders, ik had vanmorgen code 3-2-3. die heb ik vervolgens weer gewist. hij geeft nu ook geen storing meer aan, maar de lock up zit wel vast in de eerste trap en gaat iedere trap mee. de PNP kan het niet zijn die is nog nieuw en goed afgesteld, wel heeft mijn brutale hond gister op de ECO/ SPORT knop gestaan :eusa_naughty: daarom ben ik vanaf vandaag lid om jullie als ervaren volvo rijders voor advies te vragen :D verder is het een fijne auto zonder gebreken en ben eigenlijk niet van plan hem weg te doen. hoop dat jullie mij verder helpen kunnen  :laugh:

-D©©©L-

#1
Citaat van: huubsel op 27-12-2011 21:58:29
Hallo,

sinds afgelopen augustus heb ik gekozen voor volvo, wat mij zeer prima bevalt :) heb al het een en ander vervangen om de levensduur te verlengen, zo ook de olie van de at bak, dat is ververst met dextron 3. Nu is het dus zo dat mijn lock up er bijna voor zorgt dat mijn motor uitvalt bij stationair toerental. hij is er gister mee begonnen. en toch wel een beetje zorgelijk. nu heb ik gekeken vandaag en al heel wat dingen uitgezecht. maar wat ik niet snap dat mijn lock up er wel af gaat als ik de kickdown in trap. ligt dat aan de magneet klep van de lock up? en als dat zo is kan ik dat makkelijk vervangen? of zijn er nog andere opties? misschien zit ik er ook wel helemaal naast en is het iets anders, ik had vanmorgen code 3-2-3. die heb ik vervolgens weer gewist. hij geeft nu ook geen storing meer aan, maar de lock up zit wel vast in de eerste trap en gaat iedere trap mee. de PNP kan het niet zijn die is nog nieuw en goed afgesteld, wel heeft mijn brutale hond gister op de ECO/ SPORT knop gestaan :eusa_naughty: daarom ben ik vanaf vandaag lid om jullie als ervaren volvo rijders voor advies te vragen :D verder is het een fijne auto zonder gebreken en ben eigenlijk niet van plan hem weg te doen. hoop dat jullie mij verder helpen kunnen  :laugh:

Dat de lockup er bij stevige acceleratie af gaan, is normaal. Je zit dan al snel voorbij het stall-speed toerental van de koppelomvormer en dus zal de slip sowieso minimaal zijn.
Hoe constateer je dat de lockup in 1 van toepassing ?  Het schakelen met een vast hangende lockup is een zeer ruige bedoening, hij "hakt" 'm echt in de volgende trap. Is dit aan de orde ?
Stationair uitvallen zou ik eerder in de hoek van een problematische stationairservo zoeken dan in iets met de automaatbak.  

huubsel

om nou te zeggen dat het ruig is dat is het juist niet. maar even als voorbeeld als ik van 60km naar 0 ga dan, schakelt hij niet geleidelijk terug en blijft ergens hangen in een trap. als ik dan stil sta schommelt het toerental tussen te 600rpm en 400rpm. zodra ik mijn rem weer los laat rijd hij met 800rpm al wel bijna 20km. dat lijkt me toch niet echt normaal. ook bij het gas geven in de eerste trap krijg je het zwoele motor geluid zoals het klinkt als de lockup er bij 60 km op komt. dat is niet normaal toch? maar ik zal mij ook eens gaan verdiepen in de stationairservo zoals jij zei:D

alvast bedankt

-D©©©L-

#3
Ik denk dat je je misschien toch eens wat meer kan verdiepen in de normale schakelpatronen van de bak.
Hoeveel toeren maakt de motor je als je 60 km/h rijd in de eerste trap ?


Voor de zoveelste keer weer een incompleet profiel, dus nazien of "even langsrijden" reeel is.... tja dat gaat niet.

huubsel

ik wil mij daar ook wel verder in verdiepen ja, maar zoals de auto nu schakelt is niet normaal, vergeleken met voorheen. als ik even goed na denk, voordat de auto met kuren begon reed hij 2000rpm bij 60, als ik het gaspedaal dan stil houd komt de lock up erbij. dan zakte de toeren terug naar 1500a 1600rpm. dat lijkt mij normaal toch? maar nu is het allemaal een beetje onduidelijk.

zal mij er nog even mee bezig houden om het profiel compleet te krijgen ;D

komt goed

NinaPaul

Simpele test.
Motor starten (maakt niet uit in P of N) Winter stand inschakelen.
-Motor slaat (bijna) af = lockup solenoid/magneetklep

Of
Citaat van: NinaPaul op 10-06-2011 11:53:50
foutcodes van de bak uitlezen. (A1, zie obd 1 uitlezen)

Ik denk dat het om een magneet klep (solenoid) gaat die blijft hangen, om dit zeker te weten

Test Mode 4

Contact aan (motor uit) Pin in A1
4 keer na elkaar op de knop drukken (0,5 tot 1sec elke keer)
Wacht tot led brandt
Bij brandend lampje toets code invoeren, eerste cijfer
wacht tot led brandt
tweede cijfer invoeren
wacht tot led brandt
derde cijfer invoeren

CODES:
3 – 4 – 2 activeer S1 solenoid
3 – 4 - 3 activeer S2 solenoid
3 - 4 – 4 activeer the SL (shift lock or lock-up) solenoid

Magneet klep moet klikken elke keer dat de led oplicht.

Veel succes met de diagnose!

Wanneer je zeker weet dat het deze klep is, zijn er een paar opties (zal de meest voor de hand liggende nemen).
-2e hands bak (rond de 500 euro met garantie, zonder rond de 200)
-vervangen van alle magneetkleppen (175 euro per stuk, OEM)
-(automaat) revisie bedrijf enkel (alle) kleppen vervangen (rond de 300 euro)
-(automaat) revisie bedrijf volledige revisie kleppenblok (rond de 600 euro)
-(automaat) revisie bedrijf volledige automaat revisie (rond de 1300 euro)
Tip van flip: wanneer de keuze valt op een oplossing waarbij de bak van de motor af moet, gelijk even de achterste krukas keering (akk) vervangen. Kost rond de 16 euro extra.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

huubsel

@ninapaul

ik heb vanmorgen vroeg, na een slapeloze nacht de diagnose gedaan, alles werkt goed:D gelukkig. ben er nu ook achter dat het niet de lockup is! doe doet het nog gewoon, bij 60 schakeld hij in ongeveer:D maar toch heeft de at bak veel moeite met terugschakelen:( hij wil niet in de eerste trap. kan het komen doordat ik de olie heb laten verversen, en niet de bak heb laten spoelen?  en kan dat nu alsnog dat het probleem daar mee opgelost is?. ook is het zo als de bak in P of N staat zijn de toeren goed en wil niet afslaan ook niet met de winterstand erbij. pas als hij in R D 3 L komt dat zakken de toeren enorm  de 3e en 4e trap doet het goed bij het rijden en schakelt ook gewoon terug.