Rokende 2.5 TDI ???

Gestart door BobaFett, 30-06-2004 21:50:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sev

Citaat van: thuur op 06-09-2005 23:29:25
Je moet een motor vergelijken met een mens. Als jij beter kunt ademhalen ga je ook minder snel rochelen en kuchen..

Door een verse K&N krijg je allicht meer lucht dan zo'n standaard Frammetje...


Gr ;)

Ik heb gelijk bij het chippen een K&N luchtfilter laten plaatsen, maar bij mij trilt ie nog steeds bij volgas. (Roeten trouwens ook.)

850fan

Citaat van: sev op 28-09-2005 21:26:34
Citaat van: thuur op 06-09-2005 23:29:25
Je moet een motor vergelijken met een mens. Als jij beter kunt ademhalen ga je ook minder snel rochelen en kuchen..

Door een verse K&N krijg je allicht meer lucht dan zo'n standaard Frammetje...


Gr ;)

Ik heb gelijk bij het chippen een K&N luchtfilter laten plaatsen, maar bij mij trilt ie nog steeds bij volgas. (Roeten trouwens ook.)

Hmm, we zaten dus zo'n K&N te overwegen vanwege het trillen, maar dat lijkt toch misschien niet echt de oplossing te zijn? Alhoewel ik lees dat Denkweb er wel goede ervaringen mee heeft...
Misschien toch maar eens proberen dan, aangezien het oude filter wel aan vervanging toe is onderhand!

rudie

nou ja, je zou natuurlijk een half uurtje helemaal zonder luchtfilter rond kunnen rijden en kijken hoe je kar zich dan houd, dat zal toch niet heel veel kwaad kunnen.

ik bedoel maar... geen betere luchttoevoer dan zonder filter.

denkweb

Trillen heeft een andere oorzaak... veelvoorkomend probleem (heb er zelf bij bepaalde toerentallen last van) is speling op de aandrijfassen. Dit is vaak op te lossen door een dun koperen plaatje tussen de aandrijfas te plaatsen. Moet het bij mij nog een keertje oplossen.

Wat betreft K&N in combinatie met een (Rica) Chip voor de Tdi, ik rijdt er nu al een goede maand mee. Auto rookt merkbaar minder, verbranding is ook beter getuige het feit dat de motor veel regelmatiger loopt / ietsje vlotter accelereert. Gemeten heb ik het verschil nog niet, ik rijdt altijd plankgas van de N18 de A18 op en klok hoe lang het duurt voor ik onder het viaduct doorga (en hoe hard ik dan rijdt). Meestal kom ik dan op ongeveer 120 uit. De laatste tijd ga ik daar overheen en moet ik ietsje afremmen ;)

Overigens een leuk weetje: alle vooroordelen over de LMM ten spijt, de mijne is nog origineel!! 454.000 echte kilometers oud!

rudie

heb maar even de proef op de som genomen en het luchtfilter er helemaal uitgegooid voor een kwartiertje, nog meer lucht dan met K&N filter, dus.
en wat denk je, het trillen is er nog steeds en net zo veel.

het probleem zit hem echt wel in de aandrijving, kunnen we dus met redelijke zekerheid stellen.

850fan

Citaat van: denkweb op 29-09-2005 18:02:07
Trillen heeft een andere oorzaak... veelvoorkomend probleem (heb er zelf bij bepaalde toerentallen last van) is speling op de aandrijfassen. Dit is vaak op te lossen door een dun koperen plaatje tussen de aandrijfas te plaatsen. Moet het bij mij nog een keertje oplossen.



Daar zat ik eerst ook aan te denken. Maar bij onze vorige 850 (handbak) had je, wanneer je zachtjes reed in bijvoorbeeld de 2e versnelling en raampje open en dan voorzichtig wat met het gas speelde (ook met filerijden dus), dat de auto schokte. Dit hoorde je ook duidelijk buiten de auto. Dit heeft de TDI dus absoluut niet. Wel had de auto (net zoals de TDI) last van trillingen met (stevig) gasgeven bij bepaalde toerentallen.
Maar heb je dan bij speling op de aandrijfassen dus ook last van bovenstaande (dus het geschok bij lage snelheden bij gasgeven/gas los)?

Ben wel erg benieuwd of het op te lossen is, zoals Denkweb het beschrijft!

Gaat een beetje off-topic nu...  :-[

futura1

Zeer waarschijnlijk:
Dieselpomp moet gereviseerd worden.

scania164

Halllo
Bij een diesel altijd eerst de pompafstelling controleren en vervolgens de versuivers testen op openingsdruk beeld,kraken,nadruppelen etc.
Als dit allemaal gebeurd is dan moet hij gewoon goed lopen.(mits filters allemaal clean)

Gr Chris

Fritzie

Er wordt hier gesproken over een K&N filter. Waar staat K&N voor, wat doet zo'n ding en wat kosten ze?

Snellebaksteen

KN is een merk van oa luchtfilters met een vergrote luchtdoorlaat. Meer lucht dus betere ademhaling dus betere prestaties.

Zie: http://www.knfilters.com/
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

onnaj

#25
CiteerOverigens een leuk weetje: alle vooroordelen over de LMM ten spijt, de mijne is nog origineel!! 454.000 echte kilometers oud!

Dat dacht ik bij de mijne ook, maar ik denk dat wij allebei een luchthoeveelheidsmeter en geen luchtmassameter hebben.

Luchthoeveelheidsmeter:
Luchtmassameter:

correct me when i am wrong. Ik heb overduidelijk de bovenste, de LHM in dit geval, zo een had ik ook op mijn Peugeot 205 1.9 GTi als op mijn Toyota MR2.

denkweb

Citaat van: 850fan op 02-10-2005 17:55:25
Citaat van: denkweb op 29-09-2005 18:02:07
Trillen heeft een andere oorzaak... veelvoorkomend probleem (heb er zelf bij bepaalde toerentallen last van) is speling op de aandrijfassen. Dit is vaak op te lossen door een dun koperen plaatje tussen de aandrijfas te plaatsen. Moet het bij mij nog een keertje oplossen.



Daar zat ik eerst ook aan te denken. Maar bij onze vorige 850 (handbak) had je, wanneer je zachtjes reed in bijvoorbeeld de 2e versnelling en raampje open en dan voorzichtig wat met het gas speelde (ook met filerijden dus), dat de auto schokte. Dit hoorde je ook duidelijk buiten de auto. Dit heeft de TDI dus absoluut niet. Wel had de auto (net zoals de TDI) last van trillingen met (stevig) gasgeven bij bepaalde toerentallen.
Maar heb je dan bij speling op de aandrijfassen dus ook last van bovenstaande (dus het geschok bij lage snelheden bij gasgeven/gas los)?

Ben wel erg benieuwd of het op te lossen is, zoals Denkweb het beschrijft!

Gaat een beetje off-topic nu...  :-[

Ik had er ooit al eens eerder iets over gezegd maar kan het zelf niet meer vinden. Had het probleem na het plaatsen van een Rica chip, wanneer ik 100 rijdt in de 4 of 120 in de 5 en dan ineens plankgas gaf om iemand in te halen bijvoorbeeld. Op lagere snelheden geen centje pijn, ook niet wanneer de auto weer op snelheid was. Dus alleen wanneer er maximaal vermogen op de aandrijfassen komt (max. koppel).

Ben er aan gewend en heb mijn schakelmoment er op aangepast... Ik schakel soms iets eerder terug om het te omzeilen. De plaatjes tussen de aandrijfassen heb ik ook nog niet geplaatst, dus kan niet beoordelen of dat de oplossing is (oplossing komt van Rica trouwens).

Volvokoen

Beste Covolvisti, ik ben nieuw hier, omdat ik aan het overwegen ben om een 850 aan te schaffen. Bijgevolg wil ik bij de mensen met kennis en ervaring over die wagen even te raden gaan. Reden voor aankoop 850: nu rij ik in een zalige 764 GLE uit 1990, maar deze heeft de benzinezuipende V6 B280F-motor. Ik doe echter teveel kilometers om het gebruik van die echte Volvo nog te financieel te verantwoorden.
Terug naar mijn vraag: ik twijfel tussen een 850 TDI en een 2.5i 20V. Ik zou ca. 26d km per jaar doen en dan zal een TDI ca. 550Euro/jaar goedkoper zijn (brandstof en taks meegerekend). Dit pleit dus voor een TDI. ECHTEr, ik heb 4 jaar geleden enorm veel miserie gehad met een 740 TD van 1991, die enorm rookte en bijgevolg niet door de roetuitstootkeuring geraakte. Dit wil ik absoluut niet opnieuw meemaken. Bijgevolg, mijn vraag: staat de TDI er om bekend om lastig door de roetuitstootkeuring te geraken? Zijn daar veel problemen mee? Ik heb nl. geen zin om met allerlei fratsen (benzine in doen vlak voor keuring, afstelling veranderen, etc.) te beginnen om toch door die keuring te komen. Verder, zijn er voorkeuren voor bepaald productiejaar of is het steeds dezelfde motor en afstelling gebleven? Zijn er andere zaken waarop ik moet letten bij aankoop van een TDI?

Wie wil, kan mij altijd rechtstreeks mailen op schoenselATyahoo.com.

Alvast hartelijk bedankt!

Koen
V70 TDI bj 1998 Automaat Exclusive Line >430d km
764 GLE bj 1990 V6 AW-71 197d km
geschiedenis: Citroen BX 1.9 TDI < 744 bj 1991 TD 190d km

Werner

Hoi Koen, Ik heb ongeveer 3 maanden geleden mijn v70 2.5 tdi gekocht met 140000 km op de teller en heb er zelf al 10000 km mee gereden, en moet zeggen dat ik er best tevreden mee ben.Ik vond idd ook dat hij erg rookte en heb eens gekeken naar mijn luchtfilter en die zag eruit als de kop van zwarte piet, vandaar de rook. Heb hem gewoon eens uitgeblazen en hij rookt al een stuk minder. Nu ga ik hem eens hemlemaal een goed onderhoud geven. Dus als het onderhoud goed zit zal je er geen noemenswaardige problemen mee hebben vermoed ik. Ik wens je allezins het beste toe bij je keuze..
Grtjs Tracerke

onnaj

Ik heb trouwens ook die trillingen sinds het chippen, lijkt wel of t iets meer wordt. Verder gaat ie als de brandweer!!!!