Olie lekkage

Gestart door Groene850, 21-03-2016 22:14:50

Vorige topic - Volgende topic

Groene850

Goedenavond,

Ik ben er achter gekomen dat ik een kleine olie lekkage heb :(
Ik weet niet precies waar het vandaan komt, maar wanneer de auto een minuut gedraaid heb komt er een drupje olie op de grond.
Al sta je voor de auto, zie ik links van de peilstok een slang waar veel olie aan zit.
Ik vermoed dat het daar vandaan komt, maar als ik de slang volg zit hij bevestigt aan de radiateur.

Mijn vraag is, waar is die slang voor?

Gr

Jurijn R

Bovenkant en onderkant van de radiateur hebben 2 gaten waar oliekoelerslangen op bevestigt zitten, met 1 speltje.
Kan vanboven lekken of vanonder als ze gaar zijn.

KIM

Die is gekoppeld aan de oliekoeler.
Kans is groot dat de slangen (het zijn er twee) niet meer helemaal lekvrij zijn.

Miyel

Vaak lekt ook alleen bij de koppeling met de radiator, zit een o-ring in (en meteen het metalen clipje vervangen)
Ik heb laatst de slangen aangeschaft bij de dealer, originele versie is daar het goedkoopst en iets van 80,- p/st (uit m'n hoofd)

Edit; kopie uit mijn prijslijst, voor een 850.
1366791  Afdichtring oliethermostaat op blok  € 5,76      
 3528201  Inlaatleiding oliekoeler  € 84,85      
 3528207  Retourleiding oliekoeler   € 79,71        
2x  986226  Boutjes oliethermostaat  € 5,76            
2x  6842414  Afdichtring olieleidingen oliekoeler  € 8,44
Klemmen staan er niet bij en prijzen incl 15% clubkorting.  
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Groene850

Bedankt voor jullie reactie!
Ik ga er van het weekend aan beginnen, daarna post ik een foto verslag.

UserID6342

Als je de slangen compleet bij de dealert haalt, heb je geen O-ringen en andere troep nodig want zit allemaal op de slangen.  Het enigste wat je dan graag wilt hebben is de pakkingring van het olie thermostaathuisje (1x 1366791).

Als hij lekt op de aansluiten heb je 2 O-ringen per aansluiting nodig en 1 klem.

Nummers zijn per slang:
1x 6842414 O-ring
1x 6842413 O-ring
1x 6842411 Klem

Groene850

Het is gelukt!
Zaterdag de slangen gehaald bij Estateservices.
Gelijk 2 slangen gehaald, want de andere zweette al een beetje.
Bij elkaar was het rond de 238,- ofzo.
Wat ik ook gelijk heb gehaald is een motorsteun bij de distributieriem, die werd puur minder.

En wat was t toch een klote klus :eusa_sick:
Thermostaat huis plus de slangen monteren ging wel, maar de slangen bevestigen aan het blok was een klote klusje.
Je kwam er totaal niet bij maar na een uur (jaja) pielen ging het uiteindelijk.
De aanhouder wint  :eusa_whistle:

Ik heb wel foto's gemaakt, helaas krijg ik ze niet meer op het forum.

Sbv

alles nog dicht na een stukje rijden ?

Groene850

Heb nog niet gereden, de auto staat geschorst.
Wat ik heb gedaan is de motor een half uur laten draaien, koelfan ging zelfs aan dus was wel warm genoeg.
Geen lekkages gespot, is allemaal mooi droog.

Groene850

Nou, hij lekt weer :(
Bij de thermostaat waar de slangen erin gaan lekt hij...

Das weer ff jammer, nu moet ik natuurlijk weer die bout waar de slangen aan het blok zit los halen en dat was toch een gepiel!
Nu de o-ringen weer bestellen want waarschijnlijk zijn die overleden.

UserID6342

Kleine tip; maak het olie thermostaathuisje brandschoon en gebruik veel olie op de O-ringen voordat je deze erin zet samen met de leidingen !  Dus eerst O-ring om de leiding heen en dan samen, met beleid en goed recht (!!) erin drukken.  De klem even handmatig vastzetten over de 2 olieleidingen heen, dan eerst dat k*tboutje erin fröbelen en als laatste pas de klem aandraaien op het thermostaathuisje.

Groene850

Bedankt voor de tip, ik ga hem volgen!
Want ik ga dit geen derde keer doen!