Eigenwijze AT

Gestart door arjenT5R, 22-11-2011 17:27:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjenT5R

Zoals jullie weten is mijn AT aardig aangepast om wat meer vermogen te kunnen hebben omdat er voorheen al aardig wat bakken zijn gesneuveld.

Het ding is al een tijdje storingsvrij geweest maar nu duikt er weer een probleem op.

Ik weet dat er manieren zijn om via de obd 1 een aantal solenoids te testen op hun werking... maar dit vind ik niet meer terug en ik weet ook niet zeker of het probleem daar zit.

storingscodes 332 en 323 duiken regelmatig op icm met knipperend lampje en zo nu en dan noodloop.

Het probleem is dat de bak wss een signaal mist of dat er een solenoid niet werkt zoals het hoort? De automaat schakelt veel te laat, niet alleen in de 1 maar ook in andere versnellingen soms zelfs zo erg dat de motor de toerenbegrenzing in schiet.

Meestal duurt het veel te lang voor ie schakelt en gooit ie hem met een klap in de volgende versnelling op een te hoog toerental. Het probleem is niet altijd aan de orde maar gaat zich steeds vaker voordoen.

Natuurlijk heb ik garantie op de bak, maar ik wil zelf wel eerst het een en ander uitsluiten voor ik hem terug breng. Heb er al over gebeld en henri vind dat ik een standalone bak management moet nemen maar ik ben niet geheel overtuigd dat dit de problemen gaat verhelpen.

En ik ben er van overtuigd dat de specifieke kennis toch meer hier zit qua obd uitlezen en electronische storingen.

Ik heb vandaag de snelheidssensor nog eens uit de bak gehaald en schoongemaakt, hier zat wat rommel aan... en de stekkers allemaal nog eens gecheckt maar ik heb niets vreemds kunnen vinden.

gr arjen
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

U heeft mail met een bestandje ;D

arjenT5R

merci dirk, ik zal de obd kabel terug solderen en dan eens beginnen testen
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

vandaag tcu/tcm doorgesoldeerd en het probleem lijkt verholpen
nog niet te vroeg juigen natuurlijk wie weet is het morgen terug. Maar na het solderen geen knipperende lampjes en vreemd schakelgedrag gehad....hoop hoop!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

Den blijdschap was van korte duur.... vanavond weer vreemd doen tijdens schakelen van 1 naar 2
nog geen lampjes en noodloop gehad... kwestie van tijd  denk k :(
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

NinaPaul

Test module 4

Citaat van: NinaPaul op 10-06-2011 11:53:50
.....
.....
.....

Test Mode 4

Contact aan (motor uit) Pin in A1
4 keer na elkaar op de knop drukken (0,5 tot 1sec elke keer)
Wacht tot led brandt
Bij brandend lampje toets code invoeren, eerste cijfer
wacht tot led brandt
tweede cijfer invoeren
wacht tot led brandt
derde cijfer invoeren

CODES:
3 – 4 – 2 activeer S1 solenoid
3 – 4 - 3 activeer S2 solenoid
3 - 4 – 4 activeer the SL (shift lock or lock-up) solenoid

Magneet klep moet klikken elke keer dat de led oplicht.

Een hele simpele test om te kijken of de lock-up magneetklep/solenoid blijft "hangen" is proberen te vertrekken in winter stand.
De motor zal dan (bijna) afslaan. Om te kijken of deze "open" blijft staan gewoon 100 rijden klein beetje gas geven en kijken of het toerental iets kan schommelen zonder dat de auto vertraagd/versneld.


foutcode 332
-Breuk in stroomkring magneetklep (solenoid)
lampje zal niet knipperen.

foutcode 323
-overbrugging slipt of is niet geactiveerd
lampje zal knipperen


Je kan de grote stekker eraf nemen en pin 4 (vanaf boven geteld, of de eerste van de 2e rij) doormeten.
(dit is de pin van de solenoid/magneetklep voor de lock-up) Helaas kan ik de waarde van de nieuwe magneetklep/solenoid niet vinden.

Stand alone bak management zal deze problemen niet verhelpen.


Mijn diagnose/advies voor zover mogelijk op afstand zou zijn (afhankelijk van het budget):
-Magneetklep/solenoid lock-up vervangen (2e hands of nieuw)
-Kleppenblok/brein reviseren (of compleet 2e hands)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

KIM

Arjen,

Na bovenstaande gelezen te hebben vraag ik me af of die solenoids niet gewoon te zwaar belast worden / te zwaar uitgevoerd zijn.
Het zou dus toch iets kunnen zijn dat onder de garantie valt.

darius

Citaat van: KIM op 24-11-2011 15:06:04
Arjen,

Na bovenstaande gelezen te hebben vraag ik me af of die solenoids niet gewoon te zwaar belast worden / te zwaar uitgevoerd zijn.
Het zou dus toch iets kunnen zijn dat onder de garantie valt.
Kim

Arjen en ik hebbenmet Henry afspraken. Dit is geen kwestie van garantie ja dan nee. Het is gewoon jammer dat het nog steeds niet feiloos werkt. Er wordt verder aan gewerkt tot het perfect is en dan.........steken we een tdi automaat bnnen hahaha
No show, only go.

arjenT5R

@ nina paul thnx voor de uitgebreide uitleg ik ga hier zeker mee aan de slag. Voor wat betreft de solenoids en kleppenblok dit is allemaal gereviseerd/ nieuw...

Sinds het doorsolderen van de tcu geen problemen meer met noodloop en knipperende lampjes. Er waren meerdere solderingen bij die flink verouderd waren... Naar mijn idee heeft dit zeker eea opgelost.

Schakelen van 1 naar 2 gaat nu ook 19 van de 20 keer zonder problemen. Af en toe duurt het net iets te lang voordat ie overschakelt. Maar het is weer zeer goed rijdbaar in tegenstelling tot afgelopen week.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

Citaat van: darius op 24-11-2011 15:15:28
Citaat van: KIM op 24-11-2011 15:06:04
Arjen,

Na bovenstaande gelezen te hebben vraag ik me af of die solenoids niet gewoon te zwaar belast worden / te zwaar uitgevoerd zijn.
Het zou dus toch iets kunnen zijn dat onder de garantie valt.
Kim

Arjen en ik hebbenmet Henry afspraken. Dit is geen kwestie van garantie ja dan nee. Het is gewoon jammer dat het nog steeds niet feiloos werkt. Er wordt verder aan gewerkt tot het perfect is en dan.........steken we een tdi automaat bnnen hahaha

Ik bedoel er eigenlijk mee te zeggen dat het probleem misschien gevonden kan worden in de setup van de solenoids. Iets dat je dus het beste samen met de ombouwer kunt gaan uitzoeken.

Enne, respect voor het veldwerk! Wanneer het serieus goed werkt, ga ik overwegen om het ook toe te passen.

arjenT5R

pffff nou ik neem alles terug dat het beter was... Nu net was het weer helemaal mis.... Ik kon niet eens meer achteruit rijden. Pas nadat ik heel erg veel gas gaf vloog ie met een klap in de achteruit.... Noodloop knipperende lampjes het was weer helemaal mis zuchtttt!!!!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

at staat weer bij de specialist ik laat de afloop nog wel horen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!