zomer en winterbanden in relatie wegligging V70 classic

Gestart door huib01, 12-12-2011 20:08:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

huib01

Hallo allemaal heb geprobeerd alle verhalen hierover te volgen geeft mij nog weinig houwvast, heb dan ook moeite met deze wijze van communiceren zal wel betere worden.
Vraag heb een V70 classic  van 1999 met ruim 300.000 km met Michelin zomerbanden 195/60R15. Zeer comfortabel en goede grip ook bij nat weer echter ben verwend met het strak sturen van mijn dikke passat en vraag mij af wat ik aan mijn auto kan doen om hem iets strakker te laten zijn zonder hem helemaal te verbouwen.
Gezien de km's misschien verstandig om nieuwe veren enh dempers te monteren zlefde kosten wordt hij tevens verlaagd met de originele volvo veren en ja een nieuwe stabilisatorstang natuurlijk?
Wat is jullie ervaring / advies eventuele adressen?
Iedereen praat over brede winterbanden en ik denk maar is het niet beter om het bij samlle banden te houden meer druk van het rubber per cm2 toch?
Wel kan ik mij voorstellen om een grotere diameter te nemen als dat kan minder kans op slippen bij het oipstrekken i.v.m. lagere omtrek snelheid.
Welke maat en fabrikaat winterband adviseren jullie ook denkend aan de wens om straker te kunnen sturen.
Lang verhaal maar dat is waar ik mee zit en o.a. ook lid ben geworden van de 850 club die mij voor dit soort vragen naar jullie/ons verwijst!!!

Huib

Luc

Strakker sturen... ik zou beginnen met een veerpootbrug voor en achter te monteren.
Stabilisatorstang hoeft niks mis mee te zijn, hoewel de rubbertjes en (rubbertjes van de) endlinks waarschijnlijk wel hun beste tijd hebben gehad. Dikkere IPD-stabilisatorstangenset schijnt een heel verschil te maken t.o.v. origineel, maar dat kost je rond de 400 euri ex montage.

Om 16 of 17 inch velgen liggen plattere banden (met een minder hoge wang), dus die voelen sowieso wat strakker aan. 18 of 19 inch kan natuurlijk ook, nog platter en strakker, maar kost ook een berg geld en je levert nogal aan comfort in.
Ik rij op Continental Wintercontacts TS830, in de maat 205/55R16 en dat is vooral comfortabel, maar stuurt nog altijd veel beter dan de 15 inch wielen die er op de auto lagen toen ik m kocht.
Heb twee zomers op 18 inch velgen met 225/35/R18 Goodyear Eagle F1's gereden, stuurt fantastisch en zag er ook geweldig uit, maar na een 6000 km over Deense, Zweedse en Noorse wegen toch besloten om volgende zomer op een maatje kleiner te gaan rijden.

Wat voor banden zitten er onder je Passat?

Qua schokbrekers en veren kun je alle kanten op, origineel, Bilstein, Koni rood, Koni geel, Koni FSD, Sachs, schroefsets, van vullingen-uit-je-bek-rammelend tot vliegend-tapijt-achtig.
Staat een heel forum vol over geschreven.
Als je de handel gaat vervangen, neem dan zeker ook de veerschotels e.d. mee.

Tja, en dan adressen. Voor gewone Volvo-vervangingsonderdelen kun je terecht bij Estate Services, Scandcar, Nordicar of natuurlijk je dealer. Verder hier op het forum, komt ook wel regelmatig wat voorbij.
Voor tuning, europeantuning kan zo ongeveer alles leveren, en heeft prima service.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

huib01

Hoi Luc bedankt voor jouw reactie , dit is fijn huiswerk

grtjes
Huib