Driehoekige arm ophanging

Gestart door TTT242, 19-07-2004 13:16:16

Vorige topic - Volgende topic

TTT242

Ik zit dus echt met een probleempje, maar ik kan moeilijk naar de garage gaan en effe vragen of ze eens alles willen nakijken vooraan "ergens aan de ophanging".
Mijn roffeltje heeft nu 226Dkm op teller en gaat motorisch zéér goed. Mechanisch komen er nu wel de normale slijtage. Staan op het investeringsprogramma. Wiellagers vooraan. En daarbij ook controle driehoekige arm ophanging L + R. Wat kan er buiten dat die rubbers uitslijten nog misgaan met die arm van de ophanging? Ik hoor soms dat ie volledig vervangen moet worden?
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

Ben123

fusee kogels speling ook!

TTT242

fusé kogels. Wat is dat? Waar zit dat. Is dat gewoon een kogelgewricht?

s©ub@

Citaat van: TTT242 op 19-07-2004 13:16:16
Ik zit dus echt met een probleempje, maar ik kan moeilijk naar de garage gaan en effe vragen of ze eens alles willen nakijken vooraan "ergens aan de ophanging".
Mijn roffeltje heeft nu 226Dkm op teller en gaat motorisch zéér goed. Mechanisch komen er nu wel de normale slijtage. Staan op het investeringsprogramma. Wiellagers vooraan. En daarbij ook controle driehoekige arm ophanging L + R. Wat kan er buiten dat die rubbers uitslijten nog misgaan met die arm van de ophanging? Ik hoor soms dat ie volledig vervangen moet worden?

de driehoekige ophanging,  oftewel draagarmen voor, zijn tot modeljaar 1995 losse delen geweest; dat wil zeggen dat je tot 1995 gewoon losse fusee's kon kopen en deze aan de draagarm kon monteren.

vanaf modeljaar 1995 zijn deze draagarmen en fussee uit 1 geheel gemaakt; dus de rubbers aan de draagarm die aan het subframe vastzitten en de fuseekogels. zowel op de fuseekogels als op de rubbers naar het subframe toe kan ruimte ontstaan en bij jouw wagen (V70 toch?) zullen dus de complete draagarmen vervangen moeten worden.

de fusee is inderdaad een kogelgewricht wat gemonteerd zit tussen je draagarm en de onderzijde van je veerpoot.
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

TTT242

ed

Betekent dat dan ook dat de rubbers die vastzitten aan het subframe niet meer te vervangen zijn bij het nieuwe type?
En hoe zit dat dan met die fusee. Ik heb geprobeerd daar een voorstelling van te maken. Is de fusee de verbinding tussen de draagarm en de veerpoot, met daarin het wiellager, zeg maar die grote klomp staal?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

s©ub@

ok ed, hou je vast, here we go! ;D

het subframe: (mijn foutje eigenlijk)
het subframe hangt onder de chassisbalk waarop de twee metalen houders zitten waartussen de bussen van de draagarm komen te zitten... dus we hebben het eigenlijk over de chassisbalk ipv het subframe (schaam)

dan de draagarm/delta/driekhoekige ophang arm:
deze heeft aan een zijde twee bussen zitten met daarin de rubbers (welke eventueel vervangen zouden kunnen worden door stugger materiaal, bijvoorbeeld van powerflex). deze bussen met rubbers worden dus aan het chassis gemonteerd.

aan de andere zijde zit een fusee; een opstaande flexibele schroef (of pen) met een rubber jasje aan. deze schroef (of pen) gaat door het fuseedeel van het voorwiel heen. dit word met een stevige buot vastgezet en geborgen.

het fusseedeel:
dit is het deel van het voorwiel waarin het wiellager zit en waarop de remdelen (schijf; klauw) gemonteerd worden...

ik zal vanavond ff kijken of ik ergens foto's kan vinden ter verduidelijking; het is iig een onderhoud wat met regelmaat door club/forum leden word uitgevoerd dus foto's moeten aanwezig zijn dacht ik zo...

heb van de laatste keer bij mezelf geen foto's gemaakt maar binnen nu en drie weken heb ik nog een V70 op de brug staan waarbij ik ze mag vervangen (werkje van een uurtje per wiel)

helpt dit een beetje ed?

ed

Als ik het goed heb moet dus de draagarm vervangen worden (na bj 94) als het fusee niet lekker meer is.
Bedoel je met dat uurtje werk het vervangen van de fusee, lees dus draagarm na '94?
Ik zie ook dat er diverse aanbieders zijn van "aftermarket" draagarmen, zoals bijvoorbeeld ScanTech. Is de kwaliteit ervan goed, of kun je beter origineel halen?
Bij welke kilometerstand gaat zo'n fusee eigenlijk stuk, en hoe kun je controleren dat er speling op zit?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

s©ub@

controleren kan bij elk keuringstation of garage; de RDW kan het heeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed ;) (daar zie je dus ook het duidelijkst dat er speling op zit)

de garage zal het zelf met een bandijzer (of wringijzer) kijken of er beweging op zit. je merkt het zelf ook wel aan het stuurgedrag van de auto; deze is wat zoekend en heeft overmatig last van de spoorvorming in de weg.

de aftermarket artikelen zijn goed in mijn ogen. ik heb er zelf ook AM op zitten.

denkweb

Citaat van: ed op 20-07-2004 13:29:52
Als ik het goed heb moet dus de draagarm vervangen worden (na bj 94) als het fusee niet lekker meer is.
Bedoel je met dat uurtje werk het vervangen van de fusee, lees dus draagarm na '94?
Ik zie ook dat er diverse aanbieders zijn van "aftermarket" draagarmen, zoals bijvoorbeeld ScanTech. Is de kwaliteit ervan goed, of kun je beter origineel halen?
Bij welke kilometerstand gaat zo'n fusee eigenlijk stuk, en hoe kun je controleren dat er speling op zit?

ScanTech levert zeel veel aftermarket volvo artikelen, jammer dat hun website zo beperkt is... Goed alternatief voor veel volvo/saab parts, ook koplamp(glazen) e.d.

s©ub@

wat trouwens ook nog een optie is is de nieuwere draagarmen vervangen door de oudere types; dan hoef je de volgende keer alleen nog maar fuseekogels te kopen en die zijn iets van 30 eu per stuk... (kijk anders ff op hbase; (www.hbase.nl) onder "onderstel" - "stuurdelen")