Lockup

Gestart door KVO, 25-12-2011 19:37:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KVO

Er is al veel geschreven over de lockup in de automaat van een 850. In de handleiding staat dat de automaat beschikt over een lockup in de 2, 3 en 4e versnelling. Ik had hier mijn twijfels over en ben eens gaan testen.

We rijden zelf een T5-automaat welke getuned (Thuur merkte dit op toen hij de foutcodes uitlas en een proefrit had gemaakt)

De lockup bij de T5 automaat komt dus pas in zo rond de 80 km/h in de 4e versnelling. Bij ons is dat bij exact 81km/h.
In de andere posten had ik ook gelezen dat automaatbakken slecht kunnen tegen hoge olietemperaturen en dat juist de lockup ervoor zorgt dat de koppelomvormer wordt uitgeschakeld en er dus veel minder warmte vrijkomt.

De lockup heeft dus als doel: brandstofbesparing en ATF niet te heet laten worden. Alles klopte zoals beschreven hier in verschillende topics:

- 81km/h, lockup schakelt in (4e versnelling).
- ca 210km/h schakelt de lockup in bij het accelereren.
- volgens de gegevens moet de lockup in de 2e versnelling inschakelen wanneer de ATF heter is dan 115 graden. (niet getest uiteraard)
- bleef over: de 3e versnelling.. Wanneer doet deze het nu? De 3e versnelling wordt immers ook geadviseerd om een caravan of aanhanger mee te trekken. Alleen.. Bij de T5 is er volgens de gegevens geen lockup in de 3e versnelling waardoor de koppelomvormer dus flink zijn werk doet = hete ATF!

Proef op de som... Automaat in zijn 3 gezet... Gaan rijden... en jawel hoor! bij ca 65 km/h schakelt de lockup in! Vandaar dus het advies om zijn 3 te rijden met een aanhanger caravan...

Ik weet niet of dit zo als eens specifiek is verteld vandaar mijn bijdrage.

KIM

Ik weet niet beter dan dat de lock-up van 4 inschakelt bij ongeveer 90 km/h.
Bij 125 graden olie temperatuur schakelt de versnellingsbak naar 3 met lock-up heb ik aan den lijve ondervonden (ben ooit met diagnose apparatuur op vakantie gegaan toen ik de caravan meehad).
Ik moest toen de auto ook rond de 100 km/h houden om de lock-up ingeschakeld te houden.

KVO

#2
Citaat van: KIM op 25-12-2011 20:38:20
Ik weet niet beter dan dat de lock-up van 4 inschakelt bij ongeveer 90 km/h.
Bij 125 graden olie temperatuur schakelt de versnellingsbak naar 3 met lock-up heb ik aan den lijve ondervonden (ben ooit met diagnose apparatuur op vakantie gegaan toen ik de caravan meehad).
Ik moest toen de auto ook rond de 100 km/h houden om de lock-up ingeschakeld te houden.

Hi Kim,

Jouw verhaal was eigenlijk de aanleiding voor mij om nog verder uit te zoeken wanneer die lockup nu reageert. Maar ik zou zeggen.. probeer het eens.
Selecteer de 3e versnelling (bij ons was de eco-mode geselecteerd). En hoogst waarschijnlijk wordt rond de 70km/h de lockup geactiveerd.

Waarom jouw auto pas bij 90km/h de lockup  in de 4e versnelling activeert weet ik niet. Wellicht een andere eind overbrenging? Onze T5 maakt bij 120km/h op de teller 2800rpm


Ohw ja...prettige kerst!

KIM

Als jij zegt dat je de 3e versnelling hebt geselecteerd, dan kan alleen de lock-up van de 3e versnelling worden ingeschakeld. Het kan best dat deze rond de 70 km/h wordt geactiveerd.

mehn

Ik kan de lockup in 4 laten inschakelen bij 54km/h op de teller als ik dat wil.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

KVO

Citaat van: mehn op 25-12-2011 22:58:05
Ik kan de lockup in 4 laten inschakelen bij 54km/h op de teller als ik dat wil.

Dat wil ik wel eens zien! Ik heb ook even op je website zitten neuzen. klopt het dat jouw T5 een langere eindoverbrenging heeft dan die van ons? Hoeveel toeren maakt jouw T5 bij 120km/h op de teller?

arjenT5R

Citaat van: KVO op 26-12-2011 00:14:15
Citaat van: mehn op 25-12-2011 22:58:05
Ik kan de lockup in 4 laten inschakelen bij 54km/h op de teller als ik dat wil.

Dat wil ik wel eens zien! Ik heb ook even op je website zitten neuzen. klopt het dat jouw T5 een langere eindoverbrenging heeft dan die van ons? Hoeveel toeren maakt jouw T5 bij 120km/h op de teller?


is toch al een heel topic over?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

Citaat van: mehn op 25-12-2011 22:58:05
Ik kan de lockup in 4 laten inschakelen bij 54km/h op de teller als ik dat wil.
+ 1. Hier idem...

KIM

Even over overbrengingsverhoudingen:


)()()sT

Citaat van: KVO op 26-12-2011 00:14:15
Citaat van: mehn op 25-12-2011 22:58:05
Ik kan de lockup in 4 laten inschakelen bij 54km/h op de teller als ik dat wil.

Dat wil ik wel eens zien! Ik heb ook even op je website zitten neuzen. klopt het dat jouw T5 een langere eindoverbrenging heeft dan die van ons? Hoeveel toeren maakt jouw T5 bij 120km/h op de teller?


Idd. een topic over, maar een turbo automaat draait 2500 rpm. bij 120 km/u.

V70geRwin

Rijden met de caravan in ECO mode zou ik ook niet doen.
Meer toeren draait de pomp van de bak ff wat sneller = betere koeling.
In sport schakelt hij eerder terug namelijk.

KVO

Citaat van: )()()sT op 26-12-2011 12:00:11
Citaat van: KVO op 26-12-2011 00:14:15
Citaat van: mehn op 25-12-2011 22:58:05
Ik kan de lockup in 4 laten inschakelen bij 54km/h op de teller als ik dat wil.

Dat wil ik wel eens zien! Ik heb ook even op je website zitten neuzen. klopt het dat jouw T5 een langere eindoverbrenging heeft dan die van ons? Hoeveel toeren maakt jouw T5 bij 120km/h op de teller?


Idd. een topic over, maar een turbo automaat draait 2500 rpm. bij 120 km/u.

Die van ons dus 2800tpm :( Er is een andere automaat onder gezet maar dus van een verkeerd type...

KVO

Citaat van: Dirk342 op 26-12-2011 07:38:55
Citaat van: mehn op 25-12-2011 22:58:05
Ik kan de lockup in 4 laten inschakelen bij 54km/h op de teller als ik dat wil.
+ 1. Hier idem...

Ik ben nog eens aan het proberen geweest... Maar hij schakelt echt niet in bij mij (althans..dat concludeer uit het feit dat bij het minste beetje gas bij de toerenteller meteen omhoog gaat zonder dat de snelheidsmeter daarop reageert zoals deze dat wel doet als ik 81-82 rijdt)