De Zilverschuit - Toespoor vergroten voor betere rechtuitstabiliteit?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx


Ries van de Zilverschuit

#841
Mijn VE-map staat al in lambda, conform de conversie van Yits.

Yits: met acquistiewaarde bedoel je de value-velden uit de adx-file?

Arjen: met die alm bedoel je die controller van de lambdasonde? Die moet ik dan softwarematig omschakelen naar lambda? Met de Wideband ALM Gui software? En daarvoor hoef ik in de bin/xdf-file verder niets aan te passen?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx

Alm is een merk wide band sondes met controller.
Je hoeft de sonde niet om te schakelen van afr naar lambda.
Wel stel je zijn meetbereik eenmalig in.
Dat kan in afr waarden of in lambda waarden wat lood om oud ijzer is. De software heeft een bug waardoor dat soms niet lekker gaat. ;)

arjenT5R

Ja mocht je m een keer willen checken staat ie dan ook gelijk in lambda. Is gewoon net ff iets handiger.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet


razorx

;D Het komt door de LPG. Dat laat je geen keuze qua denken. ;)

arjenT5R

AFR is ook veel te moeilijk :P 14,7 is 1 en alles lagers dan 14,7 is lager dan 1 en alles hoger dan 14,7 is hoger dan 1 hoger dan 1 is hoger dan 14,7 is armer en lager dan 1 is lager dan 14,7 is dus rijker maar op lpg is 14,7 geen 14,7 maar 15,5 en 15,5 is ook 1 en groter dan 1 is ook hoger dan 15,5 is ook armer maarh ij geeft dan nog steeds 14,7 omdat ie niet weet dat t lpg is dus denkt ie dat t benzine is meet ie lambda 1 en denk ie dus maar dat t 14,7 is en geen 15,5 maar eigenlijk is 14,7 lambda 1 en dus eigenlijk 15,5 maar dat weet ie dus niet dus liegt ie en zegt ie gewoon 14,7... want hij weet t niet... arm ding...

Dus daarom lambda :P 1 = 14,7 en 15,5 :P ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx

Citaat van: arjenT5R op 18-06-2018 18:11:48
AFR is ook veel te moeilijk :P 14,7 is 1 en alles lagers dan 14,7 is lager dan 1 en alles hoger dan 14,7 is hoger dan 1 hoger dan 1 is hoger dan 14,7 is armer en lager dan 1 is lager dan 14,7 is dus rijker maar op lpg is 14,7 geen 14,7 maar 15,5 en 15,5 is ook 1 en groter dan 1 is ook hoger dan 15,5 is ook armer maarh ij geeft dan nog steeds 14,7 omdat ie niet weet dat t lpg is dus denkt ie dat t benzine is meet ie lambda 1 en denk ie dus maar dat t 14,7 is en geen 15,5 maar eigenlijk is 14,7 lambda 1 en dus eigenlijk 15,5 maar dat weet ie dus niet dus liegt ie en zegt ie gewoon 14,7... want hij weet t niet... arm ding...

Dus daarom lambda :P 1 = 14,7 en 15,5 :P ;D
Toen ik dat laatst op een druk kruispunt scandeerde, was ik in een mum van tijd omringd door mannen met witte jassen.

T5-4life

Citaat van: razorx op 18-06-2018 20:27:13
Citaat van: arjenT5R op 18-06-2018 18:11:48
AFR is ook veel te moeilijk :P 14,7 is 1 en alles lagers dan 14,7 is lager dan 1 en alles hoger dan 14,7 is hoger dan 1 hoger dan 1 is hoger dan 14,7 is armer en lager dan 1 is lager dan 14,7 is dus rijker maar op lpg is 14,7 geen 14,7 maar 15,5 en 15,5 is ook 1 en groter dan 1 is ook hoger dan 15,5 is ook armer maarh ij geeft dan nog steeds 14,7 omdat ie niet weet dat t lpg is dus denkt ie dat t benzine is meet ie lambda 1 en denk ie dus maar dat t 14,7 is en geen 15,5 maar eigenlijk is 14,7 lambda 1 en dus eigenlijk 15,5 maar dat weet ie dus niet dus liegt ie en zegt ie gewoon 14,7... want hij weet t niet... arm ding...

Dus daarom lambda :P 1 = 14,7 en 15,5 :P ;D
Toen ik dat laatst op een druk kruispunt scandeerde, was ik in een mum van tijd omringd door mannen met witte jassen.
;D ;D
C70 T5 coupe LPI 1998 392 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 312 dkm

classicT5


arjenT5R

Ja precies... ze hadden alleen geen dwangbuisie meer in mijn maat :P

Zie je nou wel dat AFR moeilijk is ;D

AFR = Omdenken :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

Nou, ik ben nu ook een lambdafiel. Bedankt mannen.

Voor lamda gemeten heb ik staan: (((X*0.01953125)*2)+10)/14.7 (De onderstaande formule werkte hier niet. Dus de afr-formule gebruikt, gedeeld door 14.7.)
Voor lamda gevraagd heb ik staan: 1/(x*0.0078125)

De beide lambdalijnen volgen nu precies de lijnen van afr gemeten en afr gevraagd.

Nu de controller nog.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Maarten-t5

#854
Of je realiseert je dat altijd denken in benzine afr feitelijk hetzelfde is als denken in lambda alleen dan vermenigvuldigd met een constante (14.7).
In beide gevallen moet je de mengverhouding berekenen als je die zou willen weten en hij wijkt af van 14.7/14.7.
Niemand doet dat, in de praktijk ga je meer uit van een referentie en een inschatting van hoe arm of rijk iets is.
Maakt geen zak uit dus eigenlijk.  ;D

Wat betreft die temperatuurval over de turbo: Bij een pull is die het hoogst. Echter bij een pull worden de egt's ook een stuk hoger.
Bij langzaam optrekken zal de temperatuurval minder zijn, maar is de egt voor de turbo ook lager. Dat je tussen de twee achter de turbo weinig verschil ziet bevestigd idd alleen maar dat je niet kunt weten wat de egt voor de turbo is.
Je kunt alleen bij exact gelijke omstandigheden vergelijkingen maken tussen twee steady state situaties. Dit is voor het afstellen van de lambda op lage last misschien goed genoeg. Ik zou nog wel even proberen te meten wat alleen omgevingstemperatuur voor invloed heeft.
Was hij wel echt warm trouwens? Het kan even duren tot de egt zich stabiliseert.