10 C, winterbanden toch verplicht?

Gestart door S. Brouwer, 29-12-2011 13:12:44

Vorige topic - Volgende topic

joebar

Citaat van: Easterboy op 29-12-2011 13:23:15
Ik meende dat het niet verplicht is.
Echter ben je zwaar de pisang als je brokken maakt onder 'winterse omstandigheden' zonder winterbanden, ook al is het niet jouw schuld.

Nee helemaal niet waar, een hoop broodje aap verhalen doen de ronde....

Het zit als volgt....

Als je onder winterse omstandigheden berokken raakt bij een ongeval, dann wordt er gekeken of het niet hebben van winterbanden aan het ongeval heeft bijgedragen....Dan kun je ook al was het niet jouw schuld, aansprakelijk ( of ten dele) worden gesteld voor de schade...
Aangezien de Ned. verzekering geen winterbandenplicht kent, ( lees polis je moet je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden)...ben je gewoon verzekerd ( dit is bij de duitse verzekeringen dus anders)

En een bekeuring zonder aanleiding voor rijden zonder winterbanden, kun je aanvechten, we hebben ook nog europeesche regels....( maar als jij glibberend en glijdend over de snelweg rijdt, dan is zo'n bekeuring ook terecht)... Verplichten van sneeuwbanden of b.v. sneeuwkettingen, moet dmv borden aangegeven worden...

Freakybaby

Citaat van: joebar op 30-12-2011 11:09:46
Echter ben je zwaar de pisang als je brokken maakt onder 'winterse omstandigheden' zonder winterbanden, ook al is het niet jouw schuld.

Het zit als volgt....

Als je onder winterse omstandigheden berokken raakt bij een ongeval, dann wordt er gekeken of het niet hebben van winterbanden aan het ongeval heeft bijgedragen....Dan kun je ook al was het niet jouw schuld, aansprakelijk ( of ten dele) worden gesteld voor de schade...
Aangezien de Ned. verzekering geen winterbandenplicht kent, ( lees polis je moet je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden)...ben je gewoon verzekerd ( dit is bij de duitse verzekeringen dus anders)

En een bekeuring zonder aanleiding voor rijden zonder winterbanden, kun je aanvechten, we hebben ook nog europeesche regels....( maar als jij glibberend en glijdend over de snelweg rijdt, dan is zo'n bekeuring ook terecht)... Verplichten van sneeuwbanden of b.v. sneeuwkettingen, moet dmv borden aangegeven worden...

Je krijgt snel de schuld van een ongeluk als je niet op winterbanden staat bij temperaturen beneden 7 graden. De boete als je wegens zomerbanden het verkeer ophoudt in de sneeuw wil je ook niet betalen.

Het verplichten van winterbanden doen ze d.m.v. bordjes 'Wilkommen in Deutchland"
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

BBS

Citaat van: Volvodrivert op 29-12-2011 13:13:29
Het is verplicht winterbanden te hebben op het moment.

Volgens mij is het verplicht vanaf 1 Oktober tot 1 april. (zo even uit het hoofd...) Eerder of langer wanneer de weersomstandigheden daar toe lijden. ;)

Volvoloos....

BBS

Citaat van: Sbv op 29-12-2011 20:14:41
Het rijdt ook wel erg lekker naar Berlijn  ;D

:eusa_angel: Oldenzaal de grens over en eigenlijk rechtdoor knallen. ;D
Vanaf Bad Oeyenhausen op de A2 is alles 3-baans en weinig snelheidsbeperkingen. 430Km ongegeneerd knallen ;D ;D
Wel tijdig tanken :D ;)
Volvoloos....

S. Brouwer

Citaat van: Freakybaby op 30-12-2011 17:37:47
Citaat van: joebar op 30-12-2011 11:09:46

Het zit als volgt....

Je krijgt snel de schuld van een ongeluk als je niet op winterbanden staat bij temperaturen beneden 7 graden. De boete als je wegens zomerbanden het verkeer ophoudt in de sneeuw wil je ook niet betalen.

Het verplichten van winterbanden doen ze d.m.v. bordjes 'Wilkommen in Deutchland"

Sow, ondertussen zijn we weer zonder boetes, glij partijen oid thuis gekomen. Het was wel nat maar met zo'n 8 tot 10 graden niet koud.

Het valt of staat uiteindelijk toch met de staat van de banden. Ik vraag me af in hoeverre er controle is op de staat van de winterbanden.

Het is 680 km rijden en vanaf Amsterdam alleen maar rechtdoor! Mooi door kunnen rijden " zonder" na te denken.

Voor wie twijfelt, oud en nieuw in Berlijn is een aanrader. Wat een gezelligheid daar!

De boete voor het ophouden van andere doordat je geen winterbanden hebt bedraagt €80,- dus dat valt ook wel mee.