850 bobine, starproblemen

Gestart door was850, 25-12-2011 16:14:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

was850

Beste allemaal,

Heb sinds een paar maanden een 850 estate met een 2,5 motor op benzine en G3. Auto is een automaat en is van bj 93.
Om bij het begin te beginnen, op een middag wou ik van werk naar huis rijden en viel de auto stil na 200 meter. Anwb erbij gehaald en die constateerden een defecte bobine.

Bobine vervangen door een nieuwe maar wel door een nieuwer type van na 95. Volgens de verkoper zat er geen verschil in. Na vernieuwen starte de auto maar viel gelijk op de snelweg weer stil! Weer anwb erbij gehaald en die hebben me weg gesleept en de auto totaal nagekeken bij hun in de werkplaats. Nou heb ik de originele bobine erin gezet en reed de auto perfect tot vandaag.

Gisteren ben ik (dom dom dom) de olievuldop vergeten erop te zetten en bleek vanochtend de hele motor onder de olie te zitten.. en start hij ook niet meer.

Zou dit te maken hebben met de olie spill of is het weer een electronica probleem? Voorheen draaide de motor wel rond, nou doet ie niks alsof de startmotor kapot is.

Wat denken jullie?

Weet iemand nog een goed adres voor een oude 850 om na te laten kijken/repareren, behalve de volvo dealer? Rotterdam of omgeving.

Groeten en alvast bedankt voor het meedenken.

Sbv

pgauto's om Papendrecht. VOMD in Dordrecht

was850

Kan het zijn dat er ergens olie is in gekomen waar het niet hoort te komen? Verdeelkap, bougies, startmotor etc..?

Is er geen garage in Rotterdam gezien de auto gesleept/op een ambulance er naar toe zou moeten?

Groeten, S.

was850

Net even een paar tikkies op de startmotor gegeven en hij start weer. Zou het dan toch puur toeval zijn dat de bobine en de startmotor gelijktijdig de geest geven of zou er een verband zijn?

Ik weet nou niet wat ik met de auto aanmoet, naar de sloop brengen of doorrijden, het vertrouwen is een beetje weg, terwijl ik dik tevreden was tot een paar dagen geleden.. Ik kan er wel een andere startmotor op zetten maar dan maak ik weer kosten en blijkt het toch iets anders te zijn.

Groeten, S.

UserID6342

Je geeft zelf eigenlijk al de oplossing... na een paar tikken startte die weer, dus startmotor defect.  Als je alleen hierom al geen vertrouwen in je auto meer hebt dan ben ik benieuwd hoe je reageert als er echt iets aan de hand is....

Jack v

Citaat van: Dirk342 op 25-12-2011 20:34:28
Je geeft zelf eigenlijk al de oplossing... na een paar tikken startte die weer, dus startmotor defect.  Als je alleen hierom al geen vertrouwen in je auto meer hebt dan ben ik benieuwd hoe je reageert als er echt iets aan de hand is....
mee eens
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

was850

Wat bedoel je met echt aan de hand? Wat is er echter dan als je in je auto stapt en hij wil niet doen waarvoor je hem hebt? En dan nog voor de 3e keer in een hele korte tijdspanne. De kosten vallen gelukkig reuze mee, bobine een paar tientjes, en een tweedehandse startmotor zal ook niet veel meer zijn. Het gaat me dus niet om de kosten maar de betrouwbaarheid. Ik wil niet op een ochtend niet naar mijn werk kunnen gaan omdat er weer iets anders aan de hand is. Of nog erger, vanaf mijn werk niet naar huis kunnen gaan :)

Groeten, S.

jacques1967

Je hebt een auto met , vermoedelijk , achterstallig onderhoud. Om te voorkomen dat u op ongewenste momenten stil komt te staan kunt u ook kiezen voor preventief onderhoud. Dus alle slijtage gevoelige onderdelen bij voorbaat vervangen voor goed gebruikt of nieuw, afhankelijk welk onderdeel het betreft. Auto,s op lpg hebben meer onderhoud nodig tav de ontsteking. Dus verdeelkap, rotor, bougiekabels, en bougiekabels vervangen voor nieuw. Ook zou ik de gasinstallatie laten nakijken op correcte werking van de electronische onderdelen. Ook zou het kunnen zijn dat relais 103 (zit in zekeringenkastje onder het geschroefde afdekplaatje,naast de zekeringen) hapert, dan kan de auto zowel op benzine of gas uitvallen. Het uitvallen van de motor staat los van de gare startmotor. Motor reinigen met hoge drukreiniger op lokatie waar dat toegestaan is. Beter is dan de motor te laten draaien.Wel eerst ff olie bijvullen en dop er weer op..

-D©©©L-

En na het reinigen van de motor de bougiegaten droogblazen.  :)

V70geRwin

Voor het uitvallen zou ik ook naar relais 103 kijken, overbrug deze ff met een draadje dan weet je het zo.
Staat wel ergens op het forum beschreven, ff zoeken.

was850

Vriendelijk bedankt voor de reacties. Hier kan ik wat mee. Relais 103 is zo te zien verdachte nr 1. Deze zal ik dan ook proberen op te sporen en te vernieuwen. Kan je deze ook nog controleren op goede werking als de auto wel start en rijdt?
Startmotor heb ik al gekeken op internet, voor een ruil ding ben ik iets van 150e kwijt of ik moet ergens op de sloop een goedkoper ding vinden maar dan is het nog altijd afwachten hoe lang die het volhoudt.

Is er nog een manier om te controleren op welke brandstof de auto rijdt? Het knopje kan je wel omzetten van gas naar benzine(lampje gaat ook van groen naar rood) maar ik heb gister avond getankt en er ging heel weinig lpg in, maw stuk minder dan ik had verwacht. Als er een probleem is met de keuze voor brandstof is dit dan ook gerelateerd aan het nr 103 relais?

Groeten, S.

jacques1967

#11
ik heb zelf een testkabeltje gemaakt waarmee ik de benzinetoevoer 100% stop. Of eigenlijk, waarmee ik zeker weet dat ik op lpg rijdt zonder toevoeging van benzine. Dit kabeltje is zeer gemakkelijk zelf te maken . Ik heb de zekering voor de brandstofpomp eruit genomen en daar parallel een 2 aderig kabeltje tussen gemonteerd waarbij 1 ader gezekerd dient te zijn, en met behulp van een schakelaartje ertussen sluit ik de toevoer van benzine af, of zet ik ,m juist handmatig aan. Ik meen dat de zekering positie 7 of 8 (weet ff niet precies meer) was maar dat staat wel in het boekje of onder de cover van het dekseltje van het zekeringenkastje.

jacques1967

#12
Bij problemen met de gasinstallatie wordt automatisch over geschakeld naar benzine. Wellicht is het gemakkelijk om te vermelden wat voor merk en type gasinstallatie in uw auto zit . Er zijn namelijk verschillende systemen lpg g3 op de markt.Wellicht kan iemand dan een meer gericht antwoord geven.

mvg Jacques  

thuur

Citaat van: jacques1967 op 26-12-2011 15:25:32
ik heb zelf een testkabeltje gemaakt waarmee ik de benzinetoevoer 100% stop. Of eigenlijk, waarmee ik zeker weet dat ik op lpg rijdt zonder toevoeging van benzine. Dit kabeltje is zeer gemakkelijk zelf te maken . Ik heb de zekering voor de brandstofpomp eruit genomen en daar parallel een 2 aderig kabeltje tussen gemonteerd en met behulp van een schakelaartje ertussen sluit ik de toevoer van benzine af, of zet ik ,m juist handmatig aan. Ik meen dat de zekering positie 7 of 8 (weet ff niet precies meer) was maar dat staat wel in het boekje of onder de cover van het dekseltje van het zekeringenkastje.

Ik mag hopen dat dit wel gezekerd is?


Gr :eusa_pray:

jacques1967

idd. Gezekerd. Heb de tekst reeds veranderd. Samenstelling van het betreffende kabeltje is iets afwijkend tov het bovenvermelde stukje hierover. Aan de schakelaar zelf zit nog een massa draad tbv van de verlichting van de schakelaar. Zo zie je beter of er spanning op de benzinepomp staat, zonder meetapparatuur, vond ik wel handig.  Ik werk zelf als wtb onderhouds-servicemonteur en doe veel groot onderhoud bij fabriek- of bedrijfsinstallaties en bedenk zo vaker wel zelf gemaakte tools. Puur om te  testen dus !