LMM vervangen, zelf doen?

Gestart door beeper, 11-01-2012 13:36:57

Vorige topic - Volgende topic

Robster480

Citaat van: beeper op 11-01-2012 19:56:02
Da's misschien wel een goed idee, alleen begeef ik me in het hoge Noorden :) Is er iemand die in de buurt woont, die nog een goede lmm heeft liggen en hiertoe bereid is? ( Groningen).
Ik heb trouwens vanmiddag even aan de stekker lopen frummelen van de lmm om te kijken of hij goed vast zat. In de rit daarna kwam meteen de drop in toerental  naar voren (zoals in mijn vorige mail omschreven. Ik las op dit forum ergens dat hij volgens een modificatie met een tie-wrap vast hoort te zitten, die heb  ik in ieder geval niet..
Er viel met nog iets op; De dikke buis die onder de lmm loopt zit aan 1 kant vast met zo'n metalen ring die je met een schroef aan draait. Die ring zit helemaal los, oftewel de schroef moet zoals het lijkt veel verder aangedraaid, nu heeft hij helemaal geen functie..(klemmen van de buis), heeft dit er wellicht nog iets mee te maken?

Ik herken de problemen die je beschrijft en ook in mijn geval was een niet goed werkende LMM de boosdoener.
Wellicht wordt het duidelijker met behulp van foto's welke klemmen er wel of niet vast zitten.

De connector is later inderdaad volgens een modificatie van Volvo met een ty-wrap vast gezet om de connector minder te belasten.

De modificatie heb ik wel bij mijn LMM (welke overigens los te vervangen is, zonder nieuwe buis. Daarbij moet wel gezegd worden; 'wat noem je een buis?' Ik zal morgen een foto voor je maken van de modificatie.

Wellicht is dit iets voor je, mits deze voor een turbo benzine motor is.
http://link.marktplaats.nl/518676441
Ik heb goede ervaringen met de verkoper en hij kan je ongetwijfeld vertellen of deze LMM voor een turbo benzine motor is. Dit hele onderdeel vervangen is een fluitje van een cent.

Ik woon in de omgeving van Zwolle, niet echt om de hoek van Groningen dus. Desalniettemin ben je welkom als je hulp nodig hebt.
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

beeper

ok bedankt voor alle infoen hulp!
Ik heb net eerst maar eens even de slang goed vast gezet, de klem had wel een halve cm speling, zat dus zo los als wat. Even kijken hoe het nu gaat..

thuur

Citaat van: Chris op 11-01-2012 13:54:30
Citaat van: thuur op 11-01-2012 13:45:53
Het wijst zich eigenlijk vanzelf. Ik weet niet of je de LMM los bestelt of met het stukje inlaatbuis. In het eerste geval Tamperproof Torx 25 of Tamperproof 5-star (lukt ook met een combinatietang), afhankelijk van bouwjaar. In het tweede geval 2 slangklemmen (platte schroevendraaier of dopje 7) en hard trekken maar. Wat Vaseline bij montage scheelt aanzienlijk. Vergeet de stekker niet ;)

Ik herinner me van de 850 dat je de LMM zelf redelijk lastig / niet uit dat stuk inlaatbuis kon krijgen, maargoed... toen was ik nog wat minder handig. Ik vermoed van wat ik me herinner dat je hem in zijn geheel moet bestellen en ik denk dan ook dat de montage dan een stuk makkelijker is. Zo gezegd, als je die LMM zelf er al uit kan krijgen.

De losse LMM wisselen is makkelijker dan het stukje buis. Bovenop de LMM zit een uitsparing, hier past een grote schroevendraaier in. Als je de iets draait komt de LMM rustig los. De buis daarentegen zit met nogal wat kracht in elkaar geduwd.

Gr ;)

V70geRwin

Citaat van: beeper op 12-01-2012 10:53:08
ok bedankt voor alle infoen hulp!
Ik heb net eerst maar eens even de slang goed vast gezet, de klem had wel een halve cm speling, zat dus zo los als wat. Even kijken hoe het nu gaat..

grote kans dat dit het is hoor.

toen ik mijn automaatbak had geflushed blijkbaar ook tegen een slang getikt en een kleine spleet op de aansluiting tussen metalen buis en rubber.
ik was toen bang dat de bak raar deed maar het bleek dus uiteindelijk de motor te zijn en was zo gefixed nadat ik de spleet gevonden had  ;)

beeper

Helaas pindakaas, net even naar de AH gereden voor wat zondagse boodschapjes, afstand ongeveer 15 km. Na 15 minuten wil ik de auto op de parkeerplaats aldaar weer starten: wat gehinnik, gepruttel en niets.. Dan opnieuw starten, langer hinniken, uiteindelijk gas bijgeven en ja , hij gaat aan; dwz. zowel de motor als ook weer het lambdalampje..!

Mm dan toch maar de lmm vervangen denk ik..
Gekke is trouwens dat als ik de de auto wat langer op contact hield alvorens te starten ( zeg maar een beetje zoals voorgloeien bij een diesel) het probleem zich minder snel voor deed.
dan zeg maar met een interval van 1,5 week.
Zonet ging ik starten na ongeveer 1 seconde op contact, dan dus meteen mis..

Broabander

Dat klinkt meer als benzinepomp
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

stefanhuijser

Lijkt mij ook..

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

beeper

Zou het.. Net bij rijden op gas, houd ie ook ineens weer in dwz. gas valt weg, toeren tot bijna 0 en dan pakt ie weer op.
Er is me ook al eens verteld dat het probleem misschien is dat de katalysator verstopt zou kunnen zitten..
Bij de apk keuring 2 week terug was de uitlaatgasmeting echter goed..

beeper

bijgaand een tweetal foto's:
http://tinypic.com/r/2hpkocp/5  en
http://tinypic.com/r/14wq63a/5

Foto 1 is een slang (geen idee wat voor 1) waarvan ik vandaag ontdekte dat er een aantal gaatjes inzitten, hij loopt voor de stuurpomp langs. Kan dit nog met de problemen te maken hebben?
Foto 2 is van de LMM, wat moet ik doen om het ding los te krijgen. De band met de schroef links  los draaien en dan de buis links verder naar links trekken van de LMM af?
Dan LLm naar links trekken?

thx!

Wout309t

De gaatjes in foto 1 maken geen verschil.
Het is verder idd zoals je zegt. Alleen niet de 2 boutjes van je LMM naar je luchtfilterbak vergeten los te maken.
2011 V70 2.0T R-Design MT

beeper

Ok thx, ik haal hem er morgen even uit om het exacte typenummer te bepalen.

Zouden de klachten ondanks dat de uitlaatgastest bij de apk 2 week geleden goed was ook door een verstopte katalysator kunnen komen?

beeper

iemand nog wijze raad met betrekking tot de katalysator? (lmm ga ik sowieso vervangen)
Koude start s'ochtends gaat overigens altijd prima, warm niet..

thuur

Als de kat verstopt is heb je vermogensverlies.

Slechte warme start zoek je eerst in de drukregelaar of vervuilde injectoren.

Gr ;)

beeper

Hoi Thuur,

thx voor je reactie. Ok, ga eerst LMM vervangen, dan kijken hoe het gaat, misschien meld ik me weer, maar hopelijk niet..:) ;)

thuur

Citaat van: beeper op 19-01-2012 12:50:27
.. misschien meld ik me weer, maar hopelijk niet..:) ;)

Als het opgelost is zou het heel fijn zijn dat je ook even meldt wat niu de oorzaak was zodat mensen met vergelijkbare problemen ook geholpen kunnen worden..

Gr :police: