verhogen compressie / afvlakken culas

Gestart door jackjozef, 14-01-2012 12:01:18

Vorige topic - Volgende topic

razorx

jackjozef

zeker dank voor de geposte link, maar... ik heb het meer voor de aanpak van het blok zelf.  Vanuit talrijke ervaringen uit motorisch sleutelwerk en kennissen in het rally-cross wereldje, weet ik heus wel wat het tunen van het blok kan betekenen voor de powerwinst. Als het draaiende gedeelte klaar is, dan pas komt de afstelling (lees electronica aanpassingen enz...). Mijn vraag blijft dus wie ervaring heeft met afvlakken van deze culas, en hoe ver hij daarin gegaan is.
Ik hoef bijvoorbeeld toch geen 0,40mm te laten afvlakken, als iemand anders al kan zeggen uit ervaring met dit blok dat bv. 0,30mm de limiet is...

-D©©©L-

Citaat van: jackjozef op 18-01-2012 21:27:23
zeker dank voor de geposte link, maar... ik heb het meer voor de aanpak van het blok zelf.  Vanuit talrijke ervaringen uit motorisch sleutelwerk en kennissen in het rally-cross wereldje, weet ik heus wel wat het tunen van het blok kan betekenen voor de powerwinst. Als het draaiende gedeelte klaar is, dan pas komt de afstelling (lees electronica aanpassingen enz...). Mijn vraag blijft dus wie ervaring heeft met afvlakken van deze culas, en hoe ver hij daarin gegaan is.
Ik hoef bijvoorbeeld toch geen 0,40mm te laten afvlakken, als iemand anders al kan zeggen uit ervaring met dit blok dat bv. 0,30mm de limiet is...

Gewoon de kop lichten en meten wat de limiet is.  Op welke compressie ratio wil je uit komen ?
Wat ga je doen met de nokkenassen en het inlaatspruitstuk ?

jackjozef

voorlopig blijven de nokkenassen origineel, misschien doe ik daar achteraf nog wel iets mee, beschikbaar hobbygeld heeft daar natuurlijk ook wat mee te maken.  Wat betreft klepveren zal ik waarschijnlijk wel iets moeten doen.
inlaatspruitstuk wordt wel bezien en misschien wat bij-gefreesd hier of daar.
Maar eerst afvlakken culas, verlichten vliegwiel, en verlichten drijfstangen.
Ik wil met de compressieverhoging ook weer niet te extreem gaan. (ivbm pingelen).
Moeilijke zaak is dus om dit als amateur sleutelaar in te schatten hoe ver je kan gaan om het bruikbaar te houden voor sportief rijden op de openbare weg. (het moet ook heel blijven hé)

SamSterckval

Citaat van: jackjozef op 19-01-2012 14:34:42
voorlopig blijven de nokkenassen origineel, misschien doe ik daar achteraf nog wel iets mee, beschikbaar hobbygeld heeft daar natuurlijk ook wat mee te maken.  Wat betreft klepveren zal ik waarschijnlijk wel iets moeten doen.
inlaatspruitstuk wordt wel bezien en misschien wat bij-gefreesd hier of daar.
Maar eerst afvlakken culas, verlichten vliegwiel, en verlichten drijfstangen.
Ik wil met de compressieverhoging ook weer niet te extreem gaan. (ivbm pingelen).
Moeilijke zaak is dus om dit als amateur sleutelaar in te schatten hoe ver je kan gaan om het bruikbaar te houden voor sportief rijden op de openbare weg. (het moet ook heel blijven hé)

Vergeet niet dat er een heeeeel erg groot verschil is tussen een wagen voor rallycross ( of rally, of circuit, enz.. ) en een dagelijkse wagen.
want met zo'n competitiewagen doe je amper km.
Ofja, je kijkt hem toch volledig na om de paar km.
Met een dagelijks bruikbaar blok wil je niet alle 500km alles nakijken, en aan een 2.5 NA blok dat 300pk heeft, tussen 4500 en 7000 toeren heb je niks bij de dagelijkse kilometers.
Daarom denk ik dat het nuttiger is te beginnen met de in- en uitlaat aan te pakken, misschien, als je echt gek wil doen, 5 guillotines zetten (icm een goede afstelling), zal heus wel bruut genoeg worden. Is het dat toch niet, kun je beginnen met de dingen die je zegt, een hogere compressie werkt alleen beter door een goede in en uitlaat.
Want vergeet niet dat bij het verhogen van de compressie vaak vele andere zwakke punten het hoofd boven water gaan steken, allemaal niet erg als het voertuig alle 5 voet gecontroleerd wordt, maar met je dagelijkse wagen wil je toch zeker 10000km kunnen rijden zonder teveel kopzorgen denk ik zo.

mvg,
Sam

jackjozef

thanks voor alle reacties,      ja misschien toch maar oppassen met die compressie verhoging. Ik zal eens nazien of er pakkingen in de omloop zijn die misschien ietsje dunner zijn dan origineel.

ulkeman

nog dunner?

ik weet niet met welke auto's je ervaring hebt?
maar een 850 is geen petjes auto ofzo.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

jackjozef

ik weet dat er voor bmw pakkingen bestaan in verschillende diktes. Speciaal gemaakt voor sport-toepassingen. Zelfs metalen pakkingen. Voor Volvo weet ik het niet, zal wat googlen worden en navragen bij leverancier en volvo zelf...

ulkeman

der zit nauwlijks wat tussen ;)

nogmaals wil je vermogen neem een turbo.

afdeling dalfsen

jackjozef

ik heb geen interesse in turbo. 

ulkeman

Citaat van: jackjozef op 21-01-2012 21:26:34

dan is de 850 non turbo niet jou type auto.

afdeling dalfsen

grijzev70tdi

Dan heb je ook geen meer vermogen ;)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

MVeldhuis

Citaat van: ulkeman op 21-01-2012 21:27:28

Looooooool, dan is dat juist de perfecte auto voor hem, die heeft immers geen turbo ;D

Piere

Citaat van: ulkeman op 21-01-2012 21:27:28

Mwoa dat vind ik toch dikke zever hoor Ukkie. Als je er geld genoeg tegen wil kletsen kun je behoorlijk wat vermogen uit zo'n blok peuteren, zelfs zonder turbo. Als je maar creatief genoeg bent kun je dat allemaal :)

Maar inderdaad, dan moet je natuurlijk beginnen met alles te optimaliseren wat rond je blok hangt ;)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

-D©©©L-

Ook hier nog maar een keer:

Citaat van: -D©©©L- op 22-01-2012 00:28:29

Doe jezelf een plezier en lees dit topic: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,16433.0.html
van A tot Z door. Pas daarna is het zinvol om met de nog overgebleven vragen te komen.