advies gevraagd, vakantie naar Noorwegen

Gestart door Quota, 16-01-2012 15:30:58

Vorige topic - Volgende topic

sven0503

Citaat van: grijzev70tdi op 16-01-2012 22:11:19
Je kan ook een auto in Zweden huren hoor ;) Scheelt behoorlijk. Al met al goedkoper ;)

aah je wil toch gewoon met je eigen roffel door Scandinavie rijden ... veel mooier ;)

Quota

Je kan ook een auto in Zweden huren hoor ;) Scheelt behoorlijk. Al met al goedkoper ;)

Vaak moet je bij een huurauto meer betalen als je er het land mee uit wil, of het is gewoon onmogelijk. We zijn nu bezig om het financiele plaatje rond te maken, boot met eigen auto (Kiel - Oslo vv) of vliegen en auto huren (focus of Golf) maakt qua kosten niet heel veel uit vooralsnog...

Ik ben los van de financiele overwegingen die ik hier gratis meekrijg (waarvoor dank) nog geen concrete tips tegengekomen voor huisjes. Idealiter zouden we of een rondrit maken, of ergens tussen Bergen en Stavanger een huisje huren (bij voorkeur van een particulier). Heeft iemand nog tips voor die specifieke regio?

FLA

Citaat van: Quota op 17-01-2012 11:07:50

Vaak moet je bij een huurauto meer betalen als je er het land mee uit wil, of het is gewoon onmogelijk. We zijn nu bezig om het financiele plaatje rond te maken, boot met eigen auto (Kiel - Oslo vv) of vliegen en auto huren (focus of Golf) maakt qua kosten niet heel veel uit vooralsnog...

Ik ben los van de financiele overwegingen die ik hier gratis meekrijg (waarvoor dank) nog geen concrete tips tegengekomen voor huisjes. Idealiter zouden we of een rondrit maken, of ergens tussen Bergen en Stavanger een huisje huren (bij voorkeur van een particulier). Heeft iemand nog tips voor die specifieke regio?

Ben afgelopen zomer met 2 vrienden naar Noorwegen geweest. We hadden een spiksplinternieuwe Alfa MiTo gehuurd bij Budget (Avis-dochter). In totaal waren wij voor 19 dagen huur en een afgekocht eigen risico net geen €900,- kwijt. Diesel kwam hier nog overheen maar dat ding deed met gemak 1:24 gemiddeld dus dat is peanuts. Hij is wat groter dan een Polo en iets kleiner dan een Golf, maar 2 volwassenen en hooguit 2 niet al te grote kinderen is toch wel het maximum gezien het een 3 deurs is. Totaal zo'n 3600 km gereden, route:

- Groningen
- Hamburg
- Hirsthals (ferry met Colorline)
- Kristiansand
- Stavanger
- Preikestolen (begin om 5:00 's ochtends dan ben je de 1e en heb je die hele rots voor jezelf)
- Lofthus
- Bergen
- Naeroyfjord (volgens veel mensen de mooiste, wij hebben hier wild gekampeerd wat volgens mij niet helemaal mag want het staat op de Unesco-lijst)
- Jotunheimen
- Gudbrandsdalen
- Oslo
- Kristiansand (ferry met Colorline)
- Hirsthals
- Hamburg
- Groningen

Ik kan iedereen deze route aanraden al zul je als je te vroeg in het jaar gaat (mei) te maken krijgen met afgesloten bergpassen e.d.. We hebben om de dag wild gekampeerd, om de andere dag een camping, dus qua huisjes kan ik je niets aanbevelen. Is een hytte (blokhut) huren niet wat?

Midicijnman

Citaat van: verron op 16-01-2012 22:09:33
Citaat van: Midicijnman op 16-01-2012 21:54:32
Citaat van: Quota op 16-01-2012 20:59:21
Citaat van: Starbuck op 16-01-2012 20:55:06
Citaat van: verron op 16-01-2012 20:50:40
Citaat van: Starbuck op 16-01-2012 20:44:33
Citaat van: Midicijnman op 16-01-2012 20:38:16
Even ter overweging:
Wanneer je de boot neemt van Kiel naar Oslo, en je doet dat 's nachts, dan bespaar je een overnachting, 995 km en 10 uur rijden. Vanuit Utrecht rij je naar Kiel in 6 uur. Je doet het sneller (en goedkoper) dan over de franse tolwegen naar Spanje. En dat is ongeveer dezelfde afstand. Ga het rekensommetje maar maken...

Die overnachting doe je toch op de boot dan, wij hebben uitgerekend dat dit voor ons, 5 personen, een 900 euro kost heen en weer. En een overnachting in een tof hotelleke kost een 125 euro (extra ok)
Dit is echt niet goedkoper dan naar Spanje reizen, is heel snel uitgerekend! ;)

De boot is véél te duur.........en dan die supermarkten voor de boodschappen..........5 euro voor één paprika 12 euro voor een pakje sigaretten.......Rijden is echt goedkoper.
En dan nog vanuit Kiel is het zeker geen 10 rijden naar Oslo.

Ik ga écht die hele trip niet rijden met drie zeurende koters op de achterbank.... ;D
Ik spaar wel verder en neem dan comfi het vliegtuig en huur een V70, na!
Dus het gaat nog iets duren eer we af komen Verron.... :eusa_think: ;)

V70 huren voor 10 dagen is zomaar 1850 euro ex brandstof en de hele reutemeteut... :eusa_shifty:

Nee, met z'n vijven in een vliegtuig is lekker goedkoop. Tja, mijn geld is het niet...
Ik probeer alleen het 'grote plaatje' even duidelijk te maken. Ik moet toegeven dat vijf personen het op de boot niet echt goedkoop maken, maar het verschil is veel kleiner dan je denkt. En het zou zomaar eens anders kunnen uitvallen dan verwacht als je het helemaal doorrekent. En nee, het is misschien geen tien uur rijden, maar als je in de auto slaapt tijdens het reizen heeft dat een ander effect dat wanneer Kapitein Iglo dat voor je doet.  ;)
Kiel naar Oslo is over de bruggen 999 km en duurt, zonder stoppen, volgens Google Maps 10 uur en 20 minuten. Daar ga je dus minstens 13 uur over doen en dat kost je minstens 100 liter benzine plus een overnachting. Of zonder overnachting en dan kom je kapot aan. Dan heb je het over heen en terug al over 340 euro brandstof en 250 euro voor het hotel. Daar komt de tol van de bruggen of een andere overtocht nog bij. Je zit zo aan die 900 euro.
O ja, wanneer iemand zoveel geld voor een paprika wil hebben, eet ie hem maar lekker zelf op. Gerookte zalm van topkwaliteit kost 5 euro per kilo. En roken doe ik niet.  ;D

Ik weet niet hoe vaak je al die kant bent opgeweest maar in 13 uur rij ik vanuit Dedemsvaart naar ons huis in midden Zweden.
Vanuit kiel is het 3 uur tot aan de grens met Zweden (incl overtochten), 2,5 uur verder ben je in Götenborg en 3 uurtjes verder zit je in Oslo das samen 8,5 uur. Ik weet niet wat jij die andere 4,5 uur doet..............

Jaaaa???  ;D

Ik rij met een caravan dus mijn gemiddelde snelheid ligt een stuk lager. Zeker als er een stuk Duitse autobahn in zit. Het gemiddelde verbruik zal ongeveer gelijk liggen  ;)

Quota

Citaat van: verron op 16-01-2012 22:09:33
[Ik weet niet hoe vaak je al die kant bent opgeweest maar in 13 uur rij ik vanuit Dedemsvaart naar ons huis in midden Zweden.
Vanuit kiel is het 3 uur tot aan de grens met Zweden (incl overtochten), 2,5 uur verder ben je in Götenborg en 3 uurtjes verder zit je in Oslo das samen 8,5 uur. Ik weet niet wat jij die andere 4,5 uur doet..............

Misschien vanuit huis naar Kiel rijden? Ik woon in ieder geval niet in Kiel

Kingfisher

Citaat van: Quota op 16-01-2012 15:30:58
vervolgens willen dan vanuit stavanger Bergen bezoeken om  dan via een noordlus, ook weer in twee etappes naar Oslo terug te rijden.
Wellicht ten overvloede, maar ik neem aan dat je niet van plan bent om van Stavanger naar Bergen te gaan als "dagtrip", maar gewoon na Bergen weer verder gaat? Stavanger - Bergen is ongeveer 4 uur rijden. Zal eens kijken wat ik nog aan tips kan vinden van onze reis destijds.

stefanhuijser

Bergen - de tandradbaan de berg op, prachtig uitzicht! S avonds wat gaan drinken in de pianobar, lijkt op crazy piano's alleen klein en een stuk rustiger.
Stavanger - de preikestole (preekstoel) beklimmen. Een stevige klim maar een geweldige tocht! Zoek maar eens afbeeldingen op Google en je weet genoeg.

Daarnaast is er nog een half uur rijden van Oslo een glasblazerij waar je live mee kunt kijken, erg leuk en knap om eens te zien, weet alleen zo even niet meer hoe het heet...

In ieder geval, laat je verrassen door dit prachtige land!

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

erdebruin

Kortste klap is veer (Color Line) Hirthals (noord Denemarken) - Larvik (zuid Noorwegen). Duur 3 uur en 3 kwartier. Ter plekke boeken kostte 3 jaar gelee 110 euro, 4 personen, auto met vouwwagen (dus ook nog eens t goedkoopst!)  :P ;D
To finish first, first you'll have to finish !!!!

'95 Volvo 855 T5 AT 220.000 miles US import Emerald Green Metallic / Dark Olive Pearl

confruo

Citaat van: erdebruin op 22-02-2014 11:18:36
Kortste klap is veer (Color Line) Hirthals (noord Denemarken) - Larvik (zuid Noorwegen). Duur 3 uur en 3 kwartier. Ter plekke boeken kostte 3 jaar gelee 110 euro, 4 personen, auto met vouwwagen (dus ook nog eens t goedkoopst!)  :P ;D

Ja hebben wij een jaar of wat geleden ook gedaan maar dan naar Kristiansand, met caravan (5 personen), en rondrit zuidwest Noorwegen gedaan.  stukje rijden, dagje hier, stukje rijden 2d dagen daar.  toen kwamen wij niet echt veel hoger dan stavanger (Tau), en zo weer via het midden naar beneden terug naar Kristiansand.  Daar hebben we toen een dag of 14 / 15 over gedaan.

Je kijkt je ogen uit, en overal is wel wat te doen.

Hmm, bij nader inzien zijn we nog halverwege bergen gekomen gezien vanaf Stavanger.  volgens mij namen wij de 13 omhoog via E134 en de 9 weer omlaag.  maar het is alweer te lange geleden merk ik al :D

erdebruin

Ow en korte aanvulling ! Huisjes hoef je niet te boeken.... Land staat vol met hytteleie (blokhutverhuur) dus genoeg mogelijkheden voor overdag reizen en einde middag een mooi plekje te zoeken en een blokhut te huren voor de nacht (ong. 40-50 euro per nacht)
To finish first, first you'll have to finish !!!!

'95 Volvo 855 T5 AT 220.000 miles US import Emerald Green Metallic / Dark Olive Pearl