apk afkeur achteras

Gestart door evdborn, 24-01-2012 20:47:21

Vorige topic - Volgende topic

evdborn

Helaas, afkeur ivm rubbers (silentblokken) achteras, het alu deel en het rubber voldoen niet meer. Kan iemand mij aangeven of deze rubbers (silentblokken) moeilijk of makkelijk te vervangen zijn. Moet hiervoor de achteras worden verwijderd. ? Alle tips zijn welkom. Deze rubber kosten iets van 20 euro per stuk meen ik en ik heb er 2 nodig (klopt dit).
sjips was net klaar met de voorkant (draagarmen, stabistangen, carterventilatie, koplampen, vacuumslangen en nu dit)
Oj uitlaat ook nog lek, wie heeft er nog een liggen.

alvast bedankt,

eric
V70 XC AWD, 2.4 T, 2000.
* V70 TDI, 1998
* 850 2.5 10v, 1996.
* 940 2.3 GLE 1992.
* 480 Turbo 1991.
* 480 ES 1990.
* ( weg foetsie kwijt)

Jack v

Ik heb het 1 maal gepresteerd om 1kant in een half uur te vervangen zonder de as te verwijderen. Je kan hem er tussendoor krijgen en ook vast en los(centrale moer). Maar het is even puzzelen maar het kan wel zonder de as te verwijderen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

evdborn

V70 XC AWD, 2.4 T, 2000.
* V70 TDI, 1998
* 850 2.5 10v, 1996.
* 940 2.3 GLE 1992.
* 480 Turbo 1991.
* 480 ES 1990.
* ( weg foetsie kwijt)

Sbv

Ik heb ze samen met Elianmars vervangen. We hebben de as gewoon onder de auto laten zitten. Het is even puzzelen, maar dan lukt het wel

Jack v

Makkelijkste is wel om gelijk beide zijden los te maken. De silentblocks dus links en rechts. Dan kun je ietsjes meer ruitme creëren om te (de)monteren. Let wel op dat je wielen net niet op de grond hebt zodat je ze iets naar buiten kunt trekken let daarbij wel op je remleidingen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Sbv

Wij hebben de achterkant opgekrikt, beide wielen eraf en de remleidingen even losgemaakt van de achteras

razorx

Het is zelf te doen.

Ik heb hier een how-to voor zowel de rubbers als de deltalink transversaal bussen.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg859962.html#msg859962

Het duurde bij mij langer dan een ervaren iemand als Jack.
bereid je goed voor.

Achteraf gezien is het misschien minder werk de complete as er onderuit te halen.

haasje

Ik heb er pas bij mij nog 1 moeten vervangen (was alweer gebroken; voor mij geen imi meer). Denk dat ik op een brug een 30-45 minuten bezig ben geweest. Of je er nu 1 of 2 vervangt maakt qua tijd overigens niet zo heel veel uit. Maar de eerste keer heeft het bij mij wel heel lang geduurd, 1 van de 4 bouten was aangevreten door staal/alu afzetting, denk dat ik met die ene bout (met 2 man) ongeveer een uur bezig ben geweest, dat was overigens met een krik.

UserID6342

Zoals ik tegen iedereen zeg met dit 'probleem'.  Regel een goede achteras, maak die netjes en op je gemak goed klaar (dus alle 4 de rubbers en bijbehorende bouten vervangen) en hang de as gewoon om.  Je weet dat zeker dat alle bouten gangbaar zijn, dat de as goed stelbaar is bij het uitlijnen en het werkt een heel stuk prettiger als onder de auto te bobbyen, je hebt namelijk de ruimte.

Monteer origineel spul, zoals Erwin ook al zegt, dan weet je ook zeker dat het meteen goed zit.  Een fatsoenlijk gebruikt asje mag niet meer kosten als en tientje of 5.

haasje

Het kan je hoogstwaarschijnlijk een aantal setjes banden gaan kosten. Dus of het zoveel goedkoper is...
Originele binnenste steunen kosten geloof ik rond de €35 p/st tegen €20 imi. Laten uitlijnen ongeveer €60.
Setje achterbanden is waarschijnlijk duurder.

daytonawim

Tja, als de APK meester het niet ziet en je wordt bij een alg verkeerscontrole aan de kant gezet, loop je de kans op
een rijverbod !

Voor die paar centen gewoon even fixen !

Als je een achteras scoort is er vast wel iemand die je bij dat klusje kan helpen.  ombouwen van de as kan je
dan op je gemak doen.

Sbv

Verkeerde zuinigheid lijkt me

jwrtuning

Ook bij mijn auto zijn deze blokken aan vervanging toe.
Nu kan ik aan een gebruikte as komen in nette staat en die voor een schappelijke prijs laten monteren. Volgens mij is dat inclusief de (ook gebruikte) silentblokken.
Misschien toch beter daar dan nieuwe blokken op te zetten.

Wat zou bijvoorbeeld een Volvo dealer ongeveer vragen om enkel de silentblokken te vervangen? Heb geen idee hoeveel werk het is voor een ervaren iemand?

daytonawim

Ik denk dat een dealer/garage met de juiste spullen snel die blokken kan vervangen op een losse as.
dat scheelt montage en demontage tijd dus kosten.

mehn

Citaat van: hugokoen op 25-01-2012 08:25:23
ik ben benieuwd of het erg slecht is om nog twee jaar met zo'n as rond te rijden.

Als 1 kant afbreekt merk je dat aan de uitlijning en bandenslijtage. Als vervolgens de andere kant ook breekt dan kunnen de achterwielen los van elkaar bewegen en kon het wel eens een ravage geven.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: