Wanneer originele bougies vervangen?

Gestart door jacques1967, 29-01-2012 09:16:29

Vorige topic - Volgende topic

jacques1967

Hoe kun je bij het type bougies met drie/vier pennetjes zien wanneer ze versleten zijn? Ik bedoel dus de originele Volvo bougies? Deze zijn niet afstelbaar vwb electrode afstand. Bij mijn auto is het zo dat het gedeelte in de isolator nauwelijks boven de isolator uitkomt? Nauwelijks een halve milimeter. Bougies zitten er ongeveer 30000 km in.Toerental danst een beetje met ongeveer 100-50 toeren verschil. Vacuum is gecontroleerd en niet lek. Gasklep,incl de 2 gaatjes, en stappenmotor zijn al gereinigd. Wie heeft nog tips waar/wat meer te controleren?Betreft overigens een 2.5 i 20v 1992, oa op lpg maar danst op benzine.

Hengeveld

Interval voor bougies is 30.000km. Maar meestal als er iets met de bougies is heb je (ook) andere klachten, zoals stotteren op vollast, vooral onderin de toeren. Maar het is te adviseren ze dus nu sowieso te vervangen.

20v zie ik nu. Kan het de LMM zijn? Even foutcodes uitlezen kan duidelijkheid geven.

jacques1967

Lmm is ongeveer 1 jaar oud. Heb geen backfire oid gehad in die tijd. Auto stottert niet oid , rijdt verder goed op benzine maar loopt net niet mooi rond op lpg bij stationair toerental. Ben gewoon benieuwd of je  aan de bougie iets van slijtage kan zien. Bij normale bougies met electrode is het goed te zien immers.

Hengeveld

Ik heb bij de mijne wel eens inhammetjes gezien in de electrode van het overspringen van de vonk, maar toen zaten ze er al echt veel te lang in. Dat hij nauwelijks boven de isolator uitkomt is normaal.

volvobug

Je ziet de ronde electrode iets afvlakken op de drie contactvlakken met de vonk, je zou kunnen zeggen dat de electrode van rond naar driehoekig gaat.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Hengeveld

Ja, dan ben je wel erg aan vervanging toe als je dat ziet.

thuur

Interval van originele bougies is 45.000km. Voor LPG rijders: als je voortijdig schokken/hikken/inhouden merkt, direct vervangen en voortaan deze interval aanhouden.

Gr 8)

pwassink

Deel mening van Thuurke, en op gas gaat t vaak eerder mis dan op benzine.

Doe even en mooie detailfoto van die vier bougies gezamelijk, zegt meer dan 1000 woorden
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

volvobug

Citaat van: pwassink op 29-01-2012 14:05:11

Doe even en mooie detailfoto van die vier bougies gezamelijk, zegt meer dan 1000 woorden
4 bougies? Dit is het 850 forum toch, of zit ik nu verkeerd  :eusa_think:

jacques1967

Mijn bougies zien er nog normaal uit , hebben allemaal hetzelfde verbrandingsbeeld en er zijn zeer zeker geen stukjes vanaf . Ik heb nog nieuwe bougies liggen , geschikt voor de 850 echter dit zijn ngk,s met electrode . Vind dat de motor daar beroerd (relatief gezien) op loopt. Helaas geen foto,s dus , ben ik ook geen ster in het plaatsen van foto op de site en de betreffende bougies zitten nog gemonteerd en ik heb ff geen zin om met deze temperaturen buiten onnodig te gaan sleutelen. De reden dat ik denk dat bougies aan vervanging toe zijn is omdat tijdens het op gas rijden  bij de koppeling intrappen en afremmen de toeren te laag worden en de motor onregelmatig begint te draaien(een soort van dip ) ook stationair loopt de motor op gas niet echt mooi rond echter toerental zit dan wel 850 toeren ongeveer , op benzine niets van dit.
Motor hapert verder niet , houdt tijdens het rijden niet in , hikt niet op zowel  benzine als op lpg dus.

kulk

Bougies vervangen is toch geen sleutelen, binnen een kwartiertje ofzo doe je dat, zelfs ik kan het  ;D

Ik zou het wel weten als m'n roffel niet loopt zoals het hoort ; gewoon nieuwe originele bougies d'r in, kost 3 tientje ofzo

pwassink

Citaat van: volvobug op 29-01-2012 16:26:28
Citaat van: pwassink op 29-01-2012 14:05:11

4 bougies? Dit is het 850 forum toch, of zit ik nu verkeerd  :eusa_think:

(plus een) ik zat met een B23 in mijn hoofd, 1000 maal nederig excuus ..  ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

volvobug

Apologies accepted, zo'n B23 in je hoofd drukt de hersenen opzij  ;)

thuur

Citaat van: kulk op 29-01-2012 19:06:10
Ik zou het wel weten als m'n roffel niet loopt zoals het hoort ; gewoon nieuwe originele bougies d'r in, kost 3 tientje ofzo

Precies!

Gr 8)

jacques1967

Het is ook geen punt van discussie of de bougies ,door origineel , vervangen gaan worden. Ik wist alleen niet hoe je de staat kan beoordelen van deze type bougies.