(Ex) Spaanse V70 XC stelt zich voor

Gestart door Bolbo XC, 02-02-2012 11:38:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bolbo XC

Al een tijdje lid van het forum maar zal me nu even officieel voorstellen:

Begin 2009 ben ik naar Spanje (Valencia) verhuisd, toenertijd reed ik in m'n 1e auto, een paarse opel astra station. Te lelijk voor woorden maar erg praktisch en kostte werkelijk geen drol. Na invoering in spanje (bij verhuizing mag je auto btw vrij invoeren) ging die een half jaartje mee waarna werkelijk alles tegelijk stuk ging. Tijd voor de sloop dus. Kwam net de zus van mn buurvrouw langs en die had een mooie Volvo (spaanse uitspraak dus bolbo) V70XC "over" die ik voor een erg zacht prijsje wel kon hebben. Na 1 blik was ik verkocht. Bouwjaar 1998, handbak, en erg spaans: in valencia stad is het onmogelijk om je bumpers heel te houden. Door de zon is de kleur ook een beetje flets en de bumpers zijn lichtgrijs geworden.

In 2011 een nieuwe baan in NL en weer terug naar het vlakke land. Na een beetje wikken en wegen (benzineprijzen en wegenbelasting) de Bolbo maar gewoon meegenomen.

Het rooie monster heeft nu inmiddels 250.000 op de teller en de nodige probleempjes, maar met een beetje energie en geld hoop ik dat ie nog jaren mee kan. Ik heb niet heel veel sleutelervaring maar ben op zich handig genoeg dat ik een hoop zelf kan doen. Grootste probleem is eigenlijk dat ik niet veel tijd heb om te sleutelen.

Al gedaan:
-OBD kabeltje en software geregeld om codes uit te lezen (lamdalampje, aaarg)
-Thermostaat vervangen (reden voor lamda lampje)
-KVS reservoir lek verholpen
-Gasveren achterklep vervangen

To do:
-Klein KVS lek bij aansluiting bovenste radiatorslang (die van de thermostaat komt) Hoop dat dit makkelijk te verhelpen is en dat niet de aansluiting zelf kadoek is wat ik hier wel eens gelezen heb
- Linksvoor rammelt de wielophanging bij hobbelige weg
- Dashboard piept bij trillingen (kwestie van vastzetten denk ik)
- Olielek bekijken. Sinds ik hem heb lekt hij iets olie. Hoeveelheid valt mee. Schat dat ik een litertje erbij moet gooien per 5000km. Maar het lijkt wel erger te worden de laatste tijd. Ben een beetje bang voor de welbekende keerringen. Heb de oliedop-dans test gedaan en het lijkt niet dat er teveel carterdruk is. Maar ms toch maar beter een keer de carterventialtie doen.
- achteruit rij sensor vervangen. De achteruitrij lampen doen het niet altijd, beetje wiebelen met de pook gaan ze aan/uit, dus zal de sensor wel zijn.

Verder weet ik niet wanneer de distributie vervangen is. Ik vermoed bij 120k (de 1e eigenaar deed netjes volvo onderhoud) dus dan ben ik nu al over het interval. Dus maar eens op zoek naar een adresje hiervoor, iemand voor suggesties omgeving Vaassen? Oliewissel komt er ook aan.

En dan natuurlijk het belangrijkste: de foto's! Ik heb een paar mooie uit de spaanse tijd uitgezocht:

Oude en nieuwe wagen:


Niet voor niks een XC:


Sneeuw in Valencia (vrij uniek)


Tussen de olijven


Picnic met op achtergrond de Sierra Nevada


Verhuisdag  :'(



UserID6342

Welkom hier en veel plezier hier en met je auto natuurlijk.

)()()sT

Welkom, een rooie XC, nog niet eerder gezien.
Er is vast iets van te maken, liefhebbers genoeg hier!

henry classic v70

Citaat van: )()()sT op 02-02-2012 11:47:03
Welkom, een rooie XC, nog niet eerder gezien.
Er is vast iets van te maken, liefhebbers genoeg hier!

Welkom op 't forum, inderdaad nog niet eerder gezien. Wat is het kleurnr. (kleurcode) eigenlijk van de XC?
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Chris

Welkom hier!

Mooi hoor, zo'n rode XC!

Geen idee wat het interval is voor de riem van een XC, ofwel of deze afwijkt van een reguliere 850/x70. Maar als je twijfelt is het wel goed hier snel actie op te ondernemen. Hier op het forum is het interval, sowieso van de 'normale' versies, goed terug te vinden. Dan even kijken wat je km-stand is ;).

)()()sT

Nee, de motor is gewoon hetzelfde hoor ;) (2.5T dan hè)
Gewoon safe spelen, en je hebt grote kans dat ie echt wel MOET nu ;)

Bolbo XC

Motor is "gewoon" een B5254T dus 120.000 km. Punt is alleen dat ik niet weet of/wanneer die gedaan is. Maar ik zal op veilig gaan en eens een afspraak maken. Kan ik ook eens op een brug naar het olielek kijken. Kruipend onder de auto is het altijd moeilijk zoeken.

Kleurcode; geen idee, spaans rood?  :P

Ik vind de rode kleur zelf ook erg geslaagd. Auto was ook al snel bekend in de buurt "O jij bent van die rode volvo" maar dat zal ook wel komen door de spaanse nummerplaat. Jammer dat ie nu als gewone hollander door het leven gaat...

Chris

Citaat van: Bolbo XC op 02-02-2012 13:01:28
Motor is "gewoon" een B5254T dus 120.000 km. Punt is alleen dat ik niet weet of/wanneer die gedaan is. Maar ik zal op veilig gaan en eens een afspraak maken. Kan ik ook eens op een brug naar het olielek kijken. Kruipend onder de auto is het altijd moeilijk zoeken.

Kleurcode; geen idee, spaans rood?  :P

Ik vind de rode kleur zelf ook erg geslaagd. Auto was ook al snel bekend in de buurt "O jij bent van die rode volvo" maar dat zal ook wel komen door de spaanse nummerplaat. Jammer dat ie nu als gewone hollander door het leven gaat...

Dat moet inderdaad 120k zijn dan! En inderdaad, als je het niet zeker weet zou ik even opschieten ;D..

Fortissimo

welkom,

Wat zijn die hoog, komt nu wel goed uit denk ik met goede winterbanden.

Volvo850 93


verron

Hej Welkom nog een XC erbij  ;D prachtige mooie kleur trouwens dat Rood, lijkt wel st Nicolaas rood! Tip: smeer je ongespoten bumper delen en stootlijsten even in met lijnolie is ie gelijk weer helemaal strak.
Veel plezier en veel veilige kilometers.
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

francois

welkom in nederland en ook op het forum



grfr

FLA

Welkom hier en in NL. Mooi hoor zo'n rode XC, daar zijn er vast niet veel van.

Sem

Wauw! Wat n mooie foto's...  Eerlijk vind ik een XC in zo'n "gebruikte" staat wel mooi. Daar is ie toch eigenlijk een beetje voor gemaakt, dus daar hou ik wel van. :D

Distributieriem is appeltje, eitje klus...  stelt echt geen ruk voor, maar je moet het niet doen zonder wat hulp... Misschien een Volvo-sleutelmeeting? Daar is echt altijd wel iemand die je er mee wilt helpen.

JeroenV (ook een forummer) heeft ook een XC staan nu.. komt uit de USA en verkoopt hij voor iemand. Ding komt uit Texas en bumpers waren helemaal wit uitgedroogd. Hij moest wel 4x met de lijnolie aan de gang voordag ze wat verzadigd waren! Je hoorde de bumpers als het ware slurpen! Ook die auto rammelt ergens voor bij een veerpoot... denk een veerpootlager.

Veel plezier met je auto. :)

BeRnd

Onderhoud in Vaassen? www.timensmit.nl is een eerlijk en deskundig adres....in Vaassen.
history: Volvo 240 GLE ('83), Volvo 940 GLE  ('93) Volvo 850 T-5 ('96), Volvo 850 T-5R ('95), Volvo V70 XC aut ('00), Volvo 940 LPT ('98)