Accu op peil houden bij veel korte stukjes

Gestart door thuur, 09-02-2012 02:20:43

Vorige topic - Volgende topic

thuur

(Elektro)techneuten,

Schoonmoeders rijdt maar 1x per maand een langer stuk dan 5 a 10 minuten. Je begrijpt dat ze dus regelmatig met een lege accu staat, ANWB op bezoek, etc. Nu weet ik dat er van die zonnepaneeltjes zijn die je in de sigarenaansteker duwt en zo je accu enigszins op peil zouden moeten houden. Ik ben er bepaal niet van overtuigd, maar zoiets moet toch -in theorie althans- werkbaar zijn?

Die van de Conrad zijn erg wisselende resultaten mee:
http://reviews.conrad.nl/7866-nl_nl/855950/icp-solar-technologies-icp-solar-accu-lader-se-150-reviews/reviews.htm

Op eBay (zoek term: accu zonne*) staan er van 1,5 , 4,8 en 13W. Ok, ik weet dat wij een geschakelde sigarenaansteker hebben, maar is zoiets altijd weggegooid geld?

Of heeft er iemand een andere suggestie? De auto staat buiten op een gezamelijk parkeerplek waar geen stroom voorhanden is.

Gr :eusa_think:

UserID6342

Ben hier altijd een beetje sceptisch over om eerlijk te zijn, net zoals met die wonderladers die via je sigarettenaansteker je accu 'als nieuw' doen omtoveren.  Ik heb die dingetjes vroeger wel eens wat geprobeerd en tot nu toe heeft er geen eentje voldaan wat ze beloofden.  Bij mij was het dus gewoon zonde van de moeite en geld.  Hoe het met zo'n dingetje op zonenergie gaat weet ik dus niet.

albert-jan850

dat heeft mijn schoonmoeder ook pcies het zelfde

ik heb gezegt verkoop die auto toch kost je meer aan wegenbelasting en verzekering dan die kleine rotstukjes rijden

je hebt er alleen maar elende van keuring spul word niet goed warm uitlaat verrot zulke dingen

als je dan verder moet vraag iemand of ga met de taxi dan ben je bijna net zoveel kwijt

maar dat is voor ieder eigen natuurlijk

mijn schoonmoeder heeft het wel gedaan. auto verkocht en het schild haar zelfs geld

Matthieu123

Ik heb er redelijk goede ervaringen mee met de motor.. maar in die motor zat een mini-accu tov een auto. Die paar watt die het ding levert in die paar uur zon, is denk ik zelfs minder dan er weglekt op een dag.

stefanhuijser

Gebruik zo'n dingetje in mijn 27 jaar oude VW bus Thuur, heb zo'n paneeltje ooit eens gekregen en ik moet zeggen dat het daar best aardig werkt.
Let wel dit is in de zomer met dus volle bak zon.

Gr Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

NinaPaul

Ben geen fan van deze dingen, het beloofde resultaat is meestal overdreven.
Ze werken dus wel, maar let op een aantal dingen:

-Getinte ramen is sterk verminderde werking (uv coating etc.)

-Aansteker plug moet op constant stroom staan, of men moet een extra aansluiting maken.

-Ontladings beveiliging, sommige goedkope versies hebben dit niet en trekken de accu 's avonds leeg!

-De oplaadcapaciteit moet overeenkomen met de accu (5% capaciteit)

Dan zijn er nog factoren van buitenaf

-zo parkeren dat het licht er goed op valt

-sneew, regen, ijs, etc. zal de werking sterk nadelig beinvloeden

Conlcusie:
Wanneer je het apparaat het meest nodig hebt, zijn de condities het slechts.
Neem dus genoeg overcapaciteit om de juiste werking te bekomen.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

nieuwe_arjan

Werkt prima in de 'boodschappen Daihatschoe', een aldi paneeltje. :eusa_clap:
Zomer en winter.
Stond ook regelmatig met iets te lege accu. :'(

pwberg

Mijn pa heeft zoiets in de camper.

Deze staat in de winter in een oude kas. Hij gooit dat ding op het dashboard en is de enige die na de winter niet loopt te klooien. Alle anderen demonteren de (start)accu en hangen die thuis aan de druppellader, maar hij stapt in, start en na wat hikken is hij weer on the road.
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Jack v

Werkt prima Thuur, mijn vader gebruikt zo'n kleine 30x30cm voor het op peil houden van de accu van zn boot. Voor de lichtacu's staan er een grote van 80x100cm op die houden het prima bij.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ewout Schalkwijk

De commentaren bij die Conrad lader zijn toch overwegend positief.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein