turbo kapot?

Gestart door den dis, 30-01-2012 07:45:39

Vorige topic - Volgende topic

den dis

Goeiedag allemaal,

Even een vraagje voor de turbo techniekers.

Normaal ging de turbodruk vlot van 0 tot +-1bar voor de 4500 toeren en dan vanaf 4500 toeren ging hij van 1 naar +-1,2 bar.
Sinds een dag of 2 geleden ging hij van minder vlot (opspoelen duurde langer) van
0 naar +-0,7 en dan van 0,7 naar +-0,9.

Sinds daarstraks toen ik even in 3de versnelling optrok liet ik hem even doortrekken tot 5500-6000 toeren.

Sinds toen zijn er de volgende symptomen:
-Schokken, bokken,stotteren en alles hoe je het nog omschrijven kan. Alsof de buis van de IC naar de turbo los is geschoten.
-De turbo zoemt redelijk hard
-De motor gaat niet boven de 4500 toeren
-afr loopt veel te rijk
-de laatste tijd verbuikte hij redelijk veel olie
-ik heb de indruk dat ik de sportluchtfilter veel harder hoor zuigen
-overmatig olieverlies uit de dumpvalve
-heel onregelmatige stationaire loop
-zwart blauw rookpluimpje

Is het met zekerheid te zeggen dat mijn turbo de geest heeft gegeven?
Het is een 16 T met schuine flens en heeft +-170000 KM gelopen

mvg
dennis

Martijn_B

Stationaire loop zou toch in orde moeten zijn/niet beïnvloed worden door kapotte olie seals in de turbo?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Mr Rens

Citaat van: den dis op 30-01-2012 07:45:39
Goeiedag allemaal,

Even een vraagje voor de turbo techniekers.

Normaal ging de turbodruk vlot van 0 tot +-1bar voor de 4500 toeren en dan vanaf 4500 toeren ging hij van 1 naar +-1,2 bar.
Sinds een dag of 2 geleden ging hij van minder vlot (opspoelen duurde langer) van
0 naar +-0,7 en dan van 0,7 naar +-0,9.

Sinds daarstraks toen ik even in 3de versnelling optrok liet ik hem even doortrekken tot 5500-6000 toeren.

Sinds toen zijn er de volgende symptomen:
-Schokken, bokken,stotteren en alles hoe je het nog omschrijven kan. Alsof de buis van de IC naar de turbo los is geschoten.
-De turbo zoemt redelijk hard
-De motor gaat niet boven de 4500 toeren
-afr loopt veel te rijk
-de laatste tijd verbuikte hij redelijk veel olie
-ik heb de indruk dat ik de sportluchtfilter veel harder hoor zuigen
-overmatig olieverlies uit de dumpvalve
-heel onregelmatige stationaire loop
-zwart blauw rookpluimpje

Is het met zekerheid te zeggen dat mijn turbo de geest heeft gegeven?
Het is een 16 T met schuine flens en heeft +-170000 KM gelopen

mvg
dennis

Als je zeker weet dat je geen lekkage en geen carterdruk hebt dan is inderdaad zeer waarschijnlijk je turbo overleden. Draai de inlaatslang er eens af en doe eens een visuele inspectie. Bij gare turbo's lekt het vaak intern olie; dat kan ook overmatig olie uit je dumpvalve veroorzaken. En mijn wetens hoort dat niet!
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

Mr Rens

Citaat van: Martijn_B op 30-01-2012 08:33:28
Stationaire loop zou toch in orde moeten zijn/niet beïnvloed worden door kapotte olie seals in de turbo?

Door interne lekkage in de turbo (lees olie) kan het zijn dat de mengverhoudingen niet meer optimaal zijn. Dus dat kan wel degelijk invloed hebben.
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

Wout309t

Citaat van: Mr Rens op 30-01-2012 11:59:33

Door interne lekkage in de turbo (lees olie) kan het zijn dat de mengverhoudingen niet meer optimaal zijn. Dus dat kan wel degelijk invloed hebben.

Over hoeveel olieverbruik hebben we het dan wel niet?
2011 V70 2.0T R-Design MT

arjenT5R

DP en inlaatslang er ff afhalen en goed inspecteren aan de binnenkant en controleren op speling.
Let vooral op scheuren in het uitlaathuis en speling op de as.

Er zal altijd wel iets olie in je ic buizen zitten.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Mr Rens

Citaat van: Wout309t op 30-01-2012 12:11:23
Citaat van: Mr Rens op 30-01-2012 11:59:33

Over hoeveel olieverbruik hebben we het dan wel niet?

Abnormaal veel. De motor kan in de meest verschrikkelijke toestand zelfs op olie gaan lopen wat via de turbo lekt. Maar dat merk je: want dan slaat hij op hol; blok zuigt dan namelijk zelf de olie aan.

Gebeurd wel eens in de pulling wereld.

fpede

Gebeurt dat niet meestal bij dieselmotoren?

Mr Rens

Citaat van: fpede op 30-01-2012 12:49:02
Gebeurt dat niet meestal bij dieselmotoren?

Ja klopt!

thuur

Ik denk dat de motor eerder veel te rijk loopt dan dat de turbo kapot is. Stotteren e.d. hoort toch niet snel bij een defecte turbo, daarbij gaan ze meestal geleidelijk stuk (tenzij er een vreemd voorwerp in is gekomen).

Vacuumslangen zitten allemaal nog vast?

Ontsteking is nog op orde?

Gr :eusa_think:

den dis

Goeiedag allemaal

Het probleem is gevonden.
Eerst ben ik begonnen met het checken van alle vacuumleidingen, toen bleek dat deze allemaal nog vastzaten en er geen gescheurd was heb ik eens naar de IC gekeken.

De plastic bovenzijde van de IC is afgebroken. Undecided

mvg
Dennis

M a r c

Te rijk lopen in combinatie met lage turbodruk is bijna altijd gewoon een luchtlekkage...   ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl